• Nenne2

Vilken sida gå in på för att söka efter någons lön?

För ett tag sedan kom det ut en hemsida man kunde gå in på ifall man ville kolla upp någons lön. Någon som vet vart man går in på?

• Svar på tråden Vilken sida gå in på för att söka efter någons lön?
  • Lii1

varför ska man vilja veta andras löner.de har ju ingen annan med att göra än den som tjänar dom pengarna

• bellanbus

Tror det var den villkoren ändrades på och numera kan man inte kolla någon utan att denne blir informerad om vem som kollat.

Välkomna till Effelltown....
  • Nibu
    www.ratsit.se

fast numer kostar det och den som du tar upplysning på kommer att få papper på att du har tagit den!
  • bellanbus
    Lii1 skrev 2008-04-19 19:16:46 följande:
    varför ska man vilja veta andras löner.de har ju ingen annan med att göra än den som tjänar dom pengarna
    Annars kan man begära uppgifter från Skattemyndigheten då det är offentliga uppgifter.
  • dottermorochmormor
    bellanbus skrev 2008-04-19 19:17:14 följande:
    Tror det var den villkoren ändrades på och numera kan man inte kolla någon utan att denne blir informerad om vem som kollat.
    Det kan man ju verkligen hoppas, jag tycker inte någon - mer än jag själv och dom jag väljer ska få veta - har någon som helst rätt att veta det!
  • Nenne2

Nej det tycker egentligen inte jag heller. Men vi misstänker att min mans närmsta kollega har en helt annan lön än min man och dom utför exakt samma arbetsuppgifter. Jag pratar inte om små löneskillnader. Men eftersom personen ifråga får reda på att man kollat lönen så får det nog vara, känns pinsamt.

• bellanbus
    dottermorochmormor skrev 2008-04-19 19:19:20 följande:
    Det kan man ju verkligen hoppas, jag tycker inte någon - mer än jag själv och dom jag väljer ska få veta - har någon som helst rätt att veta det!
    Men när det kommer till inkomstuppgifter man begär via Skattemyndigheten tror jag inte det förs in vem som begärt ut dem, utan det kan vem som göra.
  • bellanbus
    Nenne2 skrev 2008-04-19 19:21:53 följande:
    Nej det tycker egentligen inte jag heller. Men vi misstänker att min mans närmsta kollega har en helt annan lön än min man och dom utför exakt samma arbetsuppgifter. Jag pratar inte om små löneskillnader. Men eftersom personen ifråga får reda på att man kollat lönen så får det nog vara, känns pinsamt.
    Jo men då kan man ringa Skattemyndigheten, det är ju bara o fråga om personen i fråga får veta att det är du som begärt ut dem.
    Vilket jag inte tror eftersom det som sagt är en offentlig handling
  • sommartorpet

Lön och inkomst är inte samma sak. Varken hos Ratsit eller hos skatteverket får ni reda på några löner utan en persons taxerade inkomst.
    Person A och B har exakt samma lön men B har en taxerad inkomst som är 40.000 högre än A vilket kan beror på:

A har gjort avdrag för köring till jobbet men inte B
    B har en hobby som han tjänat lite pengar på
    A har varit sjuk en del under året men det har inte B
    A har tagit ut sin övertid i ledig tid och B i pengar

plus en massa andra orsaker till att de taxerae inkomsten skiljer sig åt för två personer med samma lön

Svar på tråden Vilken sida gå in på för att söka efter någons lön?