• Ellekan

Får man kräva inläggning på sjukhus åt sin anhöriga eller sig själv?

Det är inte ovanligt att männsikor i desperation pga oro, ohållbar hemsituation eller annat KRÄVER inläggning på sjukhus.

Tycker ni det är rimligt?
    Ser ni några problem med detta?
    Om ni tycker det är rimligt, hur motiverar ni det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-20 09:05
    Jag förstår att ni sitter på många egna erfarenheter där det blivit fel och med minskat förtroende (befogat eller obefogat) blir det både en mer inflammerad fråga men också ett större problem för sjukvården.

Tanken var att diskutera det hela ur ett mer principiellt perspektiv. Krav på vårdplats är krav på en bristvara. Om det är utifrån kommande krav som avgör vem som läggs in och inte medicinska skäl så riskerar det att bli "djungelns lag" som råder. Kräver man en sängplats fast det inte är medicinskt motiverat tar man resurser från de med större medicinsk behov.

Kan också tillägga att tråden är sprungen ur en annan tråd där TS var uttröttad av sin mammas stora tillsyns- och omsorgsbehov pga misstänkt demens. Hon upplevde att hon inte fick hjälp och i tråden fick hon råd att kräva inläggning på akutsjukhus.

• Svar på tråden Får man kräva inläggning på sjukhus åt sin anhöriga eller sig själv?
  • MissWhiskey

På vårat sjukhus MÅSTE vi kräva vård för att få den då läkarna här inte verkar vara utbildade. De har bla gång på gång nekat vår nu 6 månaders dotter att komma in TROTS att hon i slutändan varit så sjuk att hon behövts läggas in.

Så ja i vissa fall är det befogat.

Mamma till Casper och Sophi
  • Ellekan
    Svar på #1
    Du bor alltså vid ett sjukhus där läkarna saknar utbildnning? Låter konstigt... Inga läkare kan allt men outbildde låter att ta i. Jag känner ju inte till något om fallet så jag kan ju inte säga något om just det. Menar inte att du har fel i att din dotters sjukdom missbedömts.

I vissa fall är det befogat skriver du. Hur vet man det? När man själv känner att doktorn har fel? Fel i den medicinska bedömningen, eller fel på vilket sätt? Hur går då diskussionen med läkaren?

Ser du några problematiska konsekvenser med att kräva en säng, tex vid platsbrist?
  • Prisssan

Min dotter fick tarmvred som liten sju månaders, ingen läkare trodde på mig när jag sa att det var något annat än maginfluensa!
    Fick ingen hjälp någonstans och så rädd som man är om sina barn.

Tillslut tog vi oss till ett annat sjukhus i en annan stad och krävde hjälp, vi fick hjälp även om de också sa att det säkert var maginfluens.
    Vi ville ha en röntgen, det är bara så man kan ställa diagnos på tarmvred och naturligtvis var det tarmvred, så vi blev skickade med ambulans till en annan stad- akut.

Så visst kan det löna sig att tränga sig på, att inte ge upp och vara säker på sig själv och sin intution. Hon kunde dött, hon fick det på tis  och först på lördag morgon fick vi någon att lyssna genom att kräva att de lade in henne och kollade allt.

Förföljd av små rosa tramsiga moln...
  • Prisssan

Läkare har inte alltid rätt, de är inte ofelbara eller vad det heter, tror man det så är man ju bara naiv.
    Hade jag lyssnat på de läkarna i min stad- så hade min dotter dött.
    Så mitt råd är att man ska lyssna på sig själv också, ta reda på så mkt information själv och inte bara lita på läkarna för de har all utbildning.
    Och ja, är det något som verkar så oerhört fel- då ska man kräva att de hjälper, lägger in- gör undersökningar mm

• lövet2

Nja, rimligt ...
    Om man är riktigt sjuk och eländig eller om man är väldigt orolig, då blir man ju inte särskilt rationell. Att då kräva inläggning på sjukhus låter inte alls konstigt! Däremot är det ju sjukhusets skyldighet att inte bara avfärda det kravet som överdrivet, utan i stället fatta ett noga övervägt beslut ...

• MissWhiskey
    Ellekan skrev 2008-04-20 07:52:09 följande:
    Svar på #1Du bor alltså vid ett sjukhus där läkarna saknar utbildnning? Låter konstigt... Inga läkare kan allt men outbildde låter att ta i. Jag känner ju inte till något om fallet så jag kan ju inte säga något om just det. Menar inte att du har fel i att din dotters sjukdom missbedömts. I vissa fall är det befogat skriver du. Hur vet man det? När man själv känner att doktorn har fel? Fel i den medicinska bedömningen, eller fel på vilket sätt? Hur går då diskussionen med läkaren?Ser du några problematiska konsekvenser med att kräva en säng, tex vid platsbrist?
    Ja det verkar så. Alldeles för många utländska läkare som knappt kan svenska, attityden här är när nån gör fel att alla är nya i början.

Tycker inte man kan sitt jobb när man missar en ALLVARLIG öroninflammation som mindre än 5 minuter senare ses av en annan läkare.

När läkarna på barnm. får skäll av en annan mottagnings läkare då de skickat hem ett astmatiskt spädbarn som kan kunnat få ett anfall när som helst.
    Mamma till Casper och Sophi
  • Prisssan

Det enda som krävdes i mitt fall var att de skulle röntga- för att se tarmvredet och det är väl inte för mkt begärt att en läkare ska kolla allt och inte bara:

Maginfluensa, maginfluensa...

De kunde inte ens göra det, det säger en hel del att de inte ens lyssnar på de som söker värd.
    Så för mig är det uppenbart varför människor börjar kräva- det är för att ingen lyssnar och de känner i sitt hjärta att de behöver hjälp.

• Njorun

På sjukhus befinner man sig för att man är SJUK. Inte för att man är desperat eller har en ohållbar familjesituation, då får man vända sig till socialtjänsten för hjälp. Sjukhusens funktion är att ställa diagnos och bota den samma.

Det finns dock människor som inte vet vart de ska vända sig vid kaotiska familjesituationer och ett kaotiskt själsliv. Dessa kommer med jämna mellanrum till sjukhus och slussas i bästa fall vidare. Tyvärr händer det att ingen vågar ta tag i deras situation utan man låter dem stanna några dagar tills den värsta själsplågan lagt sig och skickar sedan hem dem. Men nej, ska man bara på sjukhus så ska man vara sjuk. Annars får man inte den hjälp man behöver.

• Ellekan
    Svar på #6
    Det låter hemskt att ha en sådan sits. Tråkigt att det blivit så. Med dåligt utbildade läkare alltså. Jag hoppas ju att ditt sjukhus är ett stort undantag men befarar förstås att så inte är fallet.

Vill poängtera att jag inte tror att läkare kan allt. Vissa är rent ut sagt dåliga, andra mycket bra. Vissa är urusla på att kommunicera sina avsikter, andra mycket bättre.

Visst vill man sina barns bäst. Jag har just på vårdecentral träffat på en doktor som jag tyckte gjorde fel med mitt barn.

Det blir i denna tråd mycket svårt att diskutera individuella fall förstås för det lär poppa upp en hel del exempel på felaktigheter och upplevda felaktigheter.

Jag vill också understryka att jag pratar om INLÄGGNING på sjukhus. Att man övertygar läkare eller sjukvårdspersonal om att en viss undersökning görs tycker jag är en annan sak. Det krävs inte inläggning för det.

Det jag kan tycka är tråkigt är att det blir en sorts djungelns lag som råder. Kan man skrika sig till en plats så puttar man ut andra som skriker mindre men som har ett större behov och det var den problematiken jag egentligen ville belysa.
  • Tecken

Nej, jag tycker inte att man kan kräva att bli inlagd - men när jag jobbade inom vården, så hände det att folk kom med sådana krav. Eller pt på akuten som ville tränga sig före i kön... *suck* Jag litar på all personal i vårdkedjan gör sitt jobb.

Svar på tråden Får man kräva inläggning på sjukhus åt sin anhöriga eller sig själv?