• angel1981

Hur länge kan katter vara borta innan de kommer hem?

Vår katt brukar vara borta bara några timmar och håller sig alltid i närheten...Men nu gich hon ut kl 17 igår och har fortfarande inte kommit. Har varit ute och letat också...Börjar bli orolig...

• Svar på tråden Hur länge kan katter vara borta innan de kommer hem?
  • Clobberella

En av våra katter var borta en hel vinter...

• AngelicaF

Min grannes katt var borta 3 år innan han kom tillbaka. Visade sig att han bara var ett kvarter bort, men hade blivit matad och omhändertagen väl där så det var antagligen därför han stannade där.

• Lady Morpheus

Tja, en väns katt var borta i två år så det kan gå länge innan dom kommer hem. Om dom gör det. Risken med utekatt skulle jag vilja påstå. Hennes katt flyttade helt sonika hem till en snäll tant som matade henne och gosade med henne...

• Lady Morpheus

Nu menar ju inte jag att du inte matar och gosar med din katt alltså. såg att det kan missuppfattas. Vissa katter väljer ju själv sin ägare och kan få för sig att byta...

• MammaMie

Hrm.. katter kan vara borta länge absolut! Men innan du börjar tänka att den kommer vara borta i tre år, så kan du tänka att ofta kan katter vara borta tre dygn upp till en vecka utan ngt särskilt har hänt. Leta i omgivningen kan du göra redan nu om du vill men att börja oroa dig ordentligt kan du vänta med i tre dygn..

Vet att det låter hårt men har varit med om katter som brukar vara ute tio min och sedan börjat vara borta en vecka i taget!

• sanna77

Nu vet jag inte var du bor TS. Men våra katter brukar vara ute rätt så länge ibland när våren kommit och det finns gott om möss ute. Kanske hade katten tur med jakten igår och ligger och vilar någonstans bara?

En av våra katter lyckades bli instängd över natten hos grannen en gång. Hon hade smygit sig in hos en gammal tant, men när vi ropade såg vi katten i fönstret på övervåningen. Den gamla tanten använde bara halva huset, och katten hade gömt sig så hon märkte inget och blev vädligt förvånad när vi kom och ringde på dörren och ville ha tillbaka vår katt.

• Maria40

Vår katt är ofta borta från 2 dygn upp till en vecka, speciellt när det är varmare ute. Sedan kommer hon tillbaks som om inget hänt och sover 2 dygn, och tassar ut igen....

• CTMT

Är katten kastrerad? Annars är det inte så konstigt om "vårkänslorna" infunnit sig att katten hittat en partner och sticker iväg.
    Om den är kastrerad så är den säkert "bara" ute på äventyr nu när det fina vädret har börjat infinna sig.
    Men ja... det är ju risken man får ta med att ha en utekatt - att de helt plötsligt kan försvinna eller i värsta fall råka illa ut.
    Därför har jag valt innekatter så jag slipper oroa mig.

• angel1981

fortfarande borta:( Hoppas bara att hon är ok och inte blivit påkörd....

• doliy

min katt var borta i 8månader sedan kom en gubbe och knackade på. då hade katten "rymt" 60mil bort :P

Svar på tråden Hur länge kan katter vara borta innan de kommer hem?