• Krillans

Kläder vid disputionsfest

Kanske kan få lite tips från er studenter ang kläder på disputionsfest. Har själv studerat och varit på flera sådana, men nu gäller det min syster. Har håll på några år med att doktorera och nu, efter hårt arbete, är det klart! Först blir det disputation. Får väl x antal frågor där man inte fattar någonting om varken fråga eller svar. Blir väl godkänd och får därmed doktorsexamen och sen dagen efter det blir det disputionsfest. Frågan är, vad skall jag ha på mig. Lite speciellt eftersom det är min syster. Ett par tjejer som var här föreslog en svart kostym som jag har med ljusare slips och skjorta. Vad säger ni om det? Dom sa att det var inne.

Får se till och banta ner några kilo så att jag kan ha kostymen på mig utan problem. Den har väl blivit mindre i tvätten...

• Svar på tråden Kläder vid disputionsfest
  • Pirum

Det låter bra. Klädkoden brukar vara "kavaj" på disp.fester och det betyder ju i praktiken kostym. Eller vad det färgen du tänkte på? Svart funkar fint, men även mörkgrått, kritstrecksrandigt, mörkblått.

Ljusa kostymer funkar inte om det inte uttryckligen står "sommarkavaj" eller liknande.

• Lady Morpheus

Om klädkoden är kavaj funkar det med både mörk eller ljus kostym. Finns ingen klädkod som heter "sommarkavaj".

TS: det blir säkert stiligt med svart kostym och ljusare skjorta och slips. Dom disp. jag har varit på har männen i regel haft kostym, skjorta och slips (färg på kostym valfri).

• Krillans

Tack så mycket för tips och information. Jag har haft planer att använda mörk kavaj, men kanske inte helt svart. Har haft två sådana kavajer, men lyckades göra mig av med dom när jag var bortrest, så dom kavajerna jag nu har är lite väl ljusa, grrrr.

Har kollat runt lite bl a på Dressmann. Vad säger ni t ex på denna svarta kostymen han har på sig:
    www.dressmann.se/
    Är ganska lika min, men min har fler knappar så man ser inte så mycket av skjortan.

Har i och för sambo, men hon är bortrest och det är intressant att höra på vad ni säger.

Slutsats. Kan jag använda denna, eller kanske skall jag köpa en ny?

• Lady Morpheus

Svart kostym är alltid snyggt tycker jag. Men knäpp inte alla knapparna i kavajen utan bara den mittersta. Ser bättre ut. Sedan är det ju som sagt inte fel att ha ljus kostym heller men du verkar vara inställd på mörk så då tycker jag du ska ha det. Dessutom tycker jag att det är mer fest över en mörk kostym än en ljus, som känns lite mer vardaglig. Men det är ju bara min åsikt.

Slutsats: Jag tycker du kan ha den du redan äger om det inte är så att du är sugen på att köpa en kostym till och har använding för den mer än vid detta tillfället. Satsa hellre på nya skor, ny skjorta och slips.

• Krillans

Har käkat, men nu är jag tillbaka. Tackar, tackar för information. Jag har precis köpt ett par nya skor som jag vill ha, men ny skjorta och slips var en bra ide.

Jag har även fuskat. Ringde till syrran och för att kanske på något sätt börja prata om kläder på hennes disputionsfesten. Pratade om allt möjligt men även hennes dispution och festen. Då sa hon utan att jag pratat om det, "Se till att inte glömma din kavajen. Du skall väl använda den där svarte för den tycker jag passar bra och ser bra ut." Yes!

Givetvis blev det doch strul. Tog ut kavajen för att titta på den. Såg att där var en sak som blivit skadat. Där ser ut som att där är fickor framme, en på varje sida, men när man drar upp locket så finns inget man kan lägga någonting i. Nu är det så att en av locken har gått sönder på ena sidan. Verkar som att det går att fixa och jag känner till en väldigt duktig skomakare. Kan inte han fixa det så att det ser perfekt så skaffar jag en ny kavaj.

• Krillans

Får skylla på att ja e TRÖTT! Skrev "skomakare", menar givetvis "skräddare".

• Lady Morpheus
    Krillans skrev 2008-04-20 16:35:09 följande:
    Får skylla på att ja e TRÖTT! Skrev "skomakare", menar givetvis "skräddare".
    Det blir så lätt fel. Ja men då är det ju fixat. Det är säkert inte så svårt att laga heller. Hoppas ni får en trevlig fest.
  • Krillans

Tackar, tackar Lady MorpheusOffline, det blir säkert väldigt trevligt.

Ni kanske undrar hur det gått med mitt problem? En som jag känner sa att det inte ser så lätt ut att laga detta så att det ser fint ut, men han sa att en han känner är väldigt duktig på att sy så vi kan ju gå och prata med henne. Vi gick dit och hon sa att det nog går att fixa. För att kunna styra tråden så noga som möjligt använde hon en väldigt tunn synål. Hon var väldigt noggrann och när hon var klara var det perfekt! Helt omöjligt att se att där varit något fel!

Nu är det bara att skaffa ny skjorta och slips. Ett problem är doch att jag är värdelös på att köpa kläder och inte heller speciellt intresserad på det. Min sambo är väldigt intresserad i kläder så när jag skall han något så följer givetvis hon med. Nu är doch ett problem att han är bortrest så jag skall alltså köpa detta helt själv! Får väl prata med någon om detta...

• Lady Morpheus

Vad bra att det gick att fixa!

Dom som jobbar i klädaffärer, och speciellt i riktiga herrekiperingsaffärer, brukar vara duktiga på att matcha ihop och se vad som passar en. Så det är bara att gå in och fråga om hjälp (fast skippa de stora klädkedjorna som Kapp Ahl och Dressman utan gå på de lite mindre herrekiperingsbutikerna istället är mitt råd).

Du får berätta sen hur det gick med klädsel, disputation och fest!

• Krillans

Ursakta, har inte kunnet skriva någor förren nu.

Var på syrrans dispution igår. Satt där o lyssnade på frågor och svar. Måste erkänna att jag inte förstod speciellt mycket. Som dom sa att vissa saker var väldigt intrssenda. Blev godkänd så nu e syrrad doktor! Firade det på en restaurant med anhörigar. Trevligt.

Pratade min sambo dagen innan jag skulle åka iväg per telefon. Hon tycke jag skulle använda en skjorta jag redan har och ingen slips! Passar inte mig. Jag frågade om jag verkligen skulle gå dit utan slips. Hon skickade över länkar tillen sida från där en bekant till hen hade disputionsfest. Måste eränna att det var många som inte hade slips. Pratade med andra och dom tyckte att jag inte skulle ha slips.

Ikväll blir det fest modell större, disputionsfest. Trevligt!

Har försökt att förkara syrran att hon nu är doktor. Hon säger, "Helt omöjligt att förstå! Tar nog några vecker"

Ja, ja, nu skall vi käk. Tack för allt.

• Lady Morpheus

Vad skönt att det gick bra för din syrra. Nä, jag vet hur det är att sitta där i "publiken" och lyssna. Man fattar nada!

Ang slips så är det ju inte fel att gå utan. Kan ärligt säga att min man inte heller är en sådan som passar i slips så han är oftast utan. (om det inte är väldigt formella tillställningar) Snyggt hur som helst när man har kostym.

Ha det så trevligt ikväll!

Svar på tråden Kläder vid disputionsfest