• Pippi3

Brevväxling med fångar...?

Hej alla Fl:are . Jag frågar åt en bekants dotter (myndig) som vill brevväxla med en dömd fånge i USA, gulp! Hon läser kriminologi på gymnasiet och blev därför intresserad av detta. Men självklart så kan man inte skriva till första bästa fånge som man ser på internet. Någon som har gjort detta? Vet ni vart vi kan vända oss? Detta är en internetsida som hon har hittat men den verkar inte seriös: www.stylesearch.se/redirect.aspx&url=http%3a%2f%2fwww.meet-an-inmate.com%2f

Hjälp och råd tas tacksamt emot. Självklart vill vi INTE att hon ska göra detta. Men nu har hon bestämt sig och därför vill vi underlätta för henne...

• Svar på tråden Brevväxling med fångar...?
  • korven72

Varför är det självklart att man inte ska brevväxla med en fånge i USA? Det är väl den första frågan man ska ställa sig. Människor i fängelse kan ju vara dömda för en rad olika brott.

• fruis

Jag har själv brevväxlat med en fånge i USA men då var jag bara 13-14 år. Vet att jag fick adressen av en kompis som brevväxlade med en annan fånge.

Det var väl trevligt på sitt vis men jag måste nog säga att det varit bättre om jag varit äldre. En trettonåring är definitivt inte mogen att göra. Mannen ifråga vägrade dessutom att berätta vad han var dömd för vilket får mig ganska misstänksam nu när jag tänker på det. Som tonåring var jag alldeles för naiv för att hantera en sådan kontakt och jag slutade snart att skriva pga en lite obehaglig kommentar från hans sida men är man äldre och vet vad man ger sig in på må det väl vara hänt. Viktigt är väl att personen i fråga är mogen nog att känna till att man lätt får förälskelsekänslor i sådana situationer t.ex.

• Pippi3

svart tulpan skrev 2008-04-20 19:13:14 följande:

Varför är det självklart att man inte ska brevväxla med en fånge i USA? Det är väl den första frågan man ska ställa sig. Människor i fängelse kan ju vara dömda för en rad olika brott.
    [/citat]

Jag förstår inte varför man skulle vilja göra det? Fångar som har gjort hemska brott är i mina ögon inte värda den uppmärksamheten.
    fruis skrev 2008-04-20 19:13:33 följande:
    [citat]
    Jag har själv brevväxlat med en fånge i USA men då var jag bara 13-14 år. Vet att jag fick adressen av en kompis som brevväxlade med en annan fånge.Det var väl trevligt på sitt vis men jag måste nog säga att det varit bättre om jag varit äldre. En trettonåring är definitivt inte mogen att göra. Mannen ifråga vägrade dessutom att berätta vad han var dömd för vilket får mig ganska misstänksam nu när jag tänker på det. Som tonåring var jag alldeles för naiv för att hantera en sådan kontakt och jag slutade snart att skriva pga en lite obehaglig kommentar från hans sida men är man äldre och vet vad man ger sig in på må det väl vara hänt. Viktigt är väl att personen i fråga är mogen nog att känna till att man lätt får förälskelsekänslor i sådana situationer t.ex.
    Bra att läsa hur du ser på saken . Är det någon man skall kontakta på fängelset innan man börjar skicka breven eller är det bara att börja skriva och skicka dem direkt till fången i fråga? Jag antar att någon går igenom breven innan fångarna för läsa dessa.
  • korven72

Menar liksom att man kan få ut mycket av en brevväxling och att det kan handla om syftet med det hela. Tex om man är intresserad av fångvården i USA, dödsstraff osv osv... =)

• Pippi3

svart tulpan: Jo, det är jag medveten om men jag hade aldrig velat göra detta . Vad tror du om internet sidan som jag la in i min trådstart?

• Iuby

hon kan väl försöka få tag i nån som inte är dömd för typ mord, våldtäkt och liknande. 

• Pippi3

Iuby: Helst vill vi att hon skall brevväxla med en oskyldigt dömd fånge . Men hon ser inget problem i att brevväxla med någon som har begått mord .

Men frågan är om vi kan lita på den här internetsidan eller inte? Vart vänder man sig? Finns ju hur många sidor på nätet som helst där fångar söker brevvänner. Är det bara till att börja skriva och skicka brevet till adressen som står? Hur vet man att det är en seriös sida?

• Mysiis86

Ja anser att det inte är någon större fara att brev växla med en fånge i usa ..tror inte att dom kommer sätta sig på ett plan och åka hit när dom blir frisläppta.. Dom flesta är ju normala
    Har själv en brevvän som sitter inne å det är inga konstigheter där han e bara gla att ha nån att skriva till..
    sidan jag va på heter prisonpenpals.com å tycker den verkar säkrare än sidan du la ut.. det är 18års gräns och det står vad dom gjort för brott något ja tycker är viktigt att veta innan man börjar skriva...

• fruis

Jo, jag har för mig att de läser igenom breven innan fången får dem för att se att det inte står om olagligheter i dem. Däremot gör de väl ingen lämplighetsprövning eftersom de inte stoppade brevväxlingen mellan oss trots att jag var mindre än hälften så gammal som han och fortfarande ett barn.

Man börjar skicka brev bara och behöver inte kontakta fängelset innan, åtminstone var det så i den delstaten där "min" fånge satt.

• korven72
    Svar på #5
    hmm säger jag bara
  • Neko

Jag gjorde det när jag var 13-14 också, en amerikanare som var dömd för narkotikainnehav/sålt massor av narkotika på de nattklubbar han ägde, han hade ganska långt straff, typ 5-10 år om jag minns rätt. Det var helt okej faktiskt.

• rasajj

Om du vill kontakta mig, sa har jag namnet pa en fange i Utah. Sa vet du att det ar en "riktig" person.. Om man sager..

Folk vid vatten fiskar mest
Svar på tråden Brevväxling med fångar...?