• Cattapult

Kan 12 veckors sova i rum med aircondition pa 20grader?

Har läst att sovrum ska vara mellan 18-20 grader

Vi bor i egypten och det börjar bli riktigt varmt här nu
    Kan var dotter sova i rummet om vi har 20 grader?
    Hon har pyjamas och täcke pa  och sover längst bort fran AC´n, jag är mer orolig över att det drar.
    Nagon som vet?
  • Svar på tråden Kan 12 veckors sova i rum med aircondition pa 20grader?
  • Fam

Hmm men en tremånaderns vill inte ha 18-20 grader. Snarare en bra bit över 20-gradersstrecket.

• Oj hoppsan

Fam: Jo, en tremånaders mår bäst mellan 18-20 grader. All forskning tyder på att risker för PSD och annat sjunker om man har svalt i sovrummet. Sömnen blir också bättre sägs det.

Skulle tro att det är bra som ni har det om det inte drar på henne. Jag har under hela vår dotters liv haft öppet fönstret (ven vintertid i Sverige) för att få lagom temperatur i rummet och in lite frisk luft. Jag tror att det är lättare att de blir för varma än tvärt om.

• Cattapult

ok! var just inne och kände pa henne och hon kändes varm och fin

men höjer till 23 da?
  • spacebeare

20grader+pyjamas+täcke?
    jag skulle svettas ihjäl! skala av lite! tänk på hur du själv reagerar barn är ju små människor.

men bra tänkt på draget, jag brukar hänga ett täcke/filt på den ände som det drar från

• Cattapult

ehh jaha?

nu blev det ju ännu svarare!
    jag stängde av ac´n nu
    med resultat att hennes pappa kommer att sova daligt
    och jag blev inte direkt klokare
    av era dubbla svar
    :(
    Men tror att ac´n ska fa sta pa 21 när jag lägger mig senare i natt
    sov gott!
  • Cattapult

Men i 20 grader sover jag i pyjamas och täcke!!!

Och hon kan ju sparka av det om hon blir för varm...
    Nu vet jag varken ut eller in!
  • Fru Indosaurie

när man är 12 veckor kan man väl inte sparka av täcket för att det blir för varmt? Därför inte täcke rekommenderas förrän 1 år.

Har tyvärr inget tips angående acn.

• Cattapult

va?

men jag har ju själv sett henne sparka ner täcket
    Alla jag känner har sma täcken till sina barn
    Jag blir bara mer och mer förvirrad här...
    Kanske ska ta av henne allt istället och inte ha aircon?
    suck!
  • Möjlig mamma

Ja, jag tror att du kan och ditt barn kan sova i ett rum med ac. Min yngsta dotter låg bredvid en fläkt när hon var liten för att det var så varmt i sovrummet annars.

Om du är orolig för att det drar så tycker jag att du ska prova att ha pyjamas och täcke på. Mina döttrar har nästan alltid pyjamas och täcke på och de sparkar av sig täcket när det är varmt. Det har de gjort sen dag 1. Jag lägger bara täcket på utan att trycka ner det så de har verkligen möjlighet att sparka av det. Prova dig fram så märker du om det fungerar. Känn på ditt barn då och då och om barnet ditt är varmt så kan du kanske ta en tunnare filt eller om det är kallt ha en varmare täcke på. Det brukar ordna sig. Jag kan tycka att det viktigaste är att barnet sover på rygg.

• Oj hoppsan

Äh, känn efter - är det lagom för dig så är det förmodligen det för din bebis också... Tänk bara på att det är vanligare att de blir för varma än för kalla. Visst de har svårt att reglera sin kroppstemp men så hysteriskt är det inte.

Jag har ju som jag skrev tidigare hållit det svalt i rummet men låtit min dotter sova med täcke för den ombonade känslan skull. Det har funkat utmärkt!

• Cattapult

Tack möjlig mamma!

Det är precis det jag gjort tidigare ikväll!
    Min man kom just ut och muttra över alla tvetydliga tips, men inget svar pa fragan.
    Sa nu har vi 21 grader pa acn
    Lily sover pa rygg m pyjamas och täcket ovanpa sig, utan att vara "omstoppad"
    Ditt svar visar än en gang att jag ska lita pa min magkänsla
    Tack sa mycket!
    Kram fran en tacksam Cattie
  • Möjlig mamma
    Cattapult skrev 2008-04-20 23:43:59 följande:
    Tack möjlig mamma!Det är precis det jag gjort tidigare ikväll!Min man kom just ut och muttra över alla tvetydliga tips, men inget svar pa fragan.Sa nu har vi 21 grader pa acnLily sover pa rygg m pyjamas och täcket ovanpa sig, utan att vara "omstoppad"Ditt svar visar än en gang att jag ska lita pa min magkänslaTack sa mycket!Kram fran en tacksam Cattie
    Vad skönt att jag kunde hjälpa dig! Jag tror att du kan gå på din magkänsla. Magkänslan brukar känna vad som är rätt. Lycka till med din bebis i fortsättningen!
    Mamma till Robin -05 och Kim -07, båda tjejer
Svar på tråden Kan 12 veckors sova i rum med aircondition pa 20grader?