• Lovali

OK att ha kanin på altanen?

Vi funderar på att skaffa en dvärgvädur. Vi bor i lägenhet på bottenvåning & har altan varav halva är under tak. Den är ganska bra vindkyddad & i ena hörnet hade jag tänkt att ha en sådan där hög kaninbur i trä på ben (har sett sådan på typ Plantagen för något år sedan). Jag är doock lite dåligt påläst så jag undrar nu om ngn vet om det är OK för en kanin att bo därute året om eller om den måste bo inne på vintern? Meningen är självklart att den får lov att komma in til oss men jag vill helst, om det inte är dumt, ha buren ute som sagt.
    Jätte tacksam om ngn kan svar!

• Svar på tråden OK att ha kanin på altanen?
  • Ayya

När ni ändå "pratar" om kaniner.

Är det lag på att man måste ha två kaniner?

• TuSSen09

vi hade våran dvärgkanin på våran altan i vintras, nu när snön försvann så står buren emot garagväggen men även där stått lite i snö och den står ju på ben och hon har ett litet hus (eller en isolerad) plats att vara i om det blir för kallt, igår låg hon och sola hela dagen..

• wihoo

Jaa, det går allens kanon! Bara den är isolerad så det inte blir kallt för kaninen på vintern, så är det helt ok! Två kanske är bra att ha om har tänkt att ha den i bur ute..
    Vi har en kanin i bur inne, men hon är ute med oss nästan dygnet runt, förutom under natten, så hon har den sällskap som behövs!

Bara man känner att kaninen trivs o den inte känner sig helt understimulerad, så funkar det mesta!

• Pikku Enkeli
    Ayya skrev 2008-04-21 10:41:44 följande:
    När ni ändå "pratar" om kaniner.Är det lag på att man måste ha två kaniner?
    Tvetydigt om man läser det Jordbruksverket skriver, för de blandar "ska" och "bör" i den frågan.
    It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • LuMa

Så länge inte buren står i direkt solljus hela dagen så går det nog bra. En kanin klarar sej bra ute året om så länge den har ett vindlä ställe att söka skydd på.
    Kaniner är kolonidjur, dvs dom trivs bra själva.

• MJAD

ja d går bra att ha dom ute bara du tänker på att vänja den via utemiljön vid rätt tidpunkt (att d inte e kallt så d blir som en chock när den varit inne innan, men nu e d ju vår så d ska inte va ngr problem) å sen att den har skydd i buren, inte direktsol på och att inte snön å regn kommer på/i buren.

• Ayya

Hittade detta på jordbruksverkets sida...

Kaniner är sociala djur och du bör helst hålla dem i par eller i grupp. Könsmogna hanar som inte är kastrerade bör dock inte hållas tillsammans.

• Ayya

Jo jag läste det... Men jag tolkar "bör" som att man ska ha dom tillsammans. Blir till att köpa 2 kaniner...

Pikku Enkeli skrev 2008-04-21 10:53:50 följande:
    Tvetydigt om man läser det Jordbruksverket skriver, för de blandar "ska" och "bör" i den frågan.
  • LuMa
    Ayya skrev 2008-04-21 11:02:50 följande:
    Jo jag läste det... Men jag tolkar "bör" som att man ska ha dom tillsammans. Blir till att köpa 2 kaniner...
    Om du skaffar två så är det störst chans att dom kommer överrens om du tar en hane som du kastrerar och en hona.
  • Ayya

Oki, honor har jag hört kan funka oxå. Speciellt om man tar dom ur samma kull.

LuMa skrev 2008-04-21 11:04:30 följande:
    Om du skaffar två så är det störst chans att dom kommer överrens om du tar en hane som du kastrerar och en hona.
Svar på tråden OK att ha kanin på altanen?