• Havsjungfrun

Vilken gåstol rekkomenderar du, eller varnar för?

Är på väg att köpa en gåstol till vår 7,5-månaders tjej som bara vill gå och gå. Det är dock en djungel av märken och sorter. Vissa går dock väldigt trögt har jag hört av kompisar. Vilken stol rekommenderar du, eller avråder från? Är lite inne på en Chicco men tycker att den är då dyr, hittar ingen begagnad häromkring. Har även hittat även en Graco Discovery Walker lite billigare på nätet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-21 22:22
    Oj, oj, oj! Jag är bara ute efter svar från de som provat gåstolar och vill/kan rekommendera någon bra eller varna för en viss sort, inte någon häxjakt på att man inte ska använda gåstolar! Tänker inte ha min dotter där alla dygnets vakna timmar eller på övervåningen för den sakens skull!

• Svar på tråden Vilken gåstol rekkomenderar du, eller varnar för?
  • Familytime

BM här i stan avråder och varnar för ALLA gåstolar. Det mest onödiga som någonsin gjorts, anser de. Jag håller med.

• Sapho

håller med.

Familytime skrev 2008-04-21 15:04:14 följande:
    BM här i stan avråder och varnar för ALLA gåstolar. Det mest onödiga som någonsin gjorts, anser de. Jag håller med.
  • Havsjungfrun

Det tyckte jag också, när jag bara hade ett barn vill säga!

• Emeliela
    Familytime skrev 2008-04-21 15:04:14 följande:
    Tycker våran bvctant också, men det struntar jaag i. Min son ÄLSKAR att stå och leka och gå omkring i sin gåstol. Han upptäcker saker och får röra lite på sig istället för att bara ligga. Han är 5 månader..

Ts- Vi har en Gracogåstol. Den är super, finns massa spelande leksaker och sånt på den..
    My family - My world
  • CCA

Vi hade en Seger och var nöjd med den. Däremot använde den inte så länge (dottern hade sin från ca 5månader fram tills hon började krypa vid 8mån för då tappade hon intresset av gåstolen). Du skriver att din dotter bara vill gå och gå. På vilket sätt vill hon gå. Är det inte bättre att vänta någon månad och köpa en "lära gå vagn" istället. Vår dotter fick sin lära gå vagn när hon var ca 9månader just för att hon älsakde att gå (hon gick bra med stöd). Idag är hon drygt 1,5 och springer forfarande runt och leker med "lära gå vagnen".

• Havsjungfrun

Fast vi har en lära-gå-vagn och jag upplevde med sonen som också bara skulle gå och gå att den inte var intressant förren han redan kunde gå. Nu är han 2,4 månader och kör fortfarande runt med den.

• saraisundsvall

Vi har inte testat nån, har dels inte plats för den och dels går vår son på 9 månader ändå nu.

Gåstolarna rekommenderas ju inte från BVC-håll pga att barnen lär sig "fel" gångteknik men framförallt för att det finns en risk att barnen trillar ner om man har trappa. Jag har sett barn som kommit in på akuten med svåra hjärnskakningar efter att grinden inte varit stängd ordentligt på övervåningen medan barnet leker i gåstolen. Otäckt! Sen får de ju lite bättre räckvidd också...

• Emeliela
    saraisundsvall skrev 2008-04-21 20:50:56 följande:
    Vi har inte testat nån, har dels inte plats för den och dels går vår son på 9 månader ändå nu. Gåstolarna rekommenderas ju inte från BVC-håll pga att barnen lär sig "fel" gångteknik men framförallt för att det finns en risk att barnen trillar ner om man har trappa. Jag har sett barn som kommit in på akuten med svåra hjärnskakningar efter att grinden inte varit stängd ordentligt på övervåningen medan barnet leker i gåstolen. Otäckt! Sen får de ju lite bättre räckvidd också...
    Ä det inte så att dom inte rekomenderar den pga att barnen kan tappa intresset för att lära sig krypa? Någon trappa har vi inte här
    My family - My world
  • saraisundsvall
    Emeliela skrev 2008-04-21 20:53:56 följande:
    Ä det inte så att dom inte rekomenderar den pga att barnen kan tappa intresset för att lära sig krypa? Någon trappa har vi inte här
    Tror främst att det är trappor och räckvidd som gör att de inte tycker att det är så bra, det gör väl inte så mycket om de kryper lite senare? Fast nu blev jag osäker!
  • gryning2

Men jag måste säga att jag tycker att gåstolen är underbart bra - korta stunder när jag måste göra något med fria händer (gå på toa, sminka mig etc). Min son är en väldigt nyfiken och intensiv bebis som vägrar att ligga på golvet mer än max en minut. Han vänder sig direkt till mage för att sen börja gallskrika då han inte kommer framåt. Så jag bär honom nästan hela dagarna - då uppskattar man gåstolen att använda en liten stund då och då. Antagligen lättar det när han väl lär sig att åla och krypa. Men än så länge - tack gåstolen. Jag har en Pozy gåstol förresten (den enda som är säkerhetsgodkänd) och INGA trappor hemma =)

Svar på tråden Vilken gåstol rekkomenderar du, eller varnar för?