Napp eller inte?
Min flicka är snart 4 v och jag funderar på att ge henne napp. Nu agerar jag napp hela kvällarna och ganska ofta på nätterna. Vad är för- och nackdelarna?
Min flicka är snart 4 v och jag funderar på att ge henne napp. Nu agerar jag napp hela kvällarna och ganska ofta på nätterna. Vad är för- och nackdelarna?
vi har för 1 mån sedan tagit bort nappen för vås son ( 18 mån) fördelen är ju hur lätt det är att trösta, en stooor nackdel (iaf för oss) var att sömnen stördes, hanvaknade när han saknade nappen och inte kunde hitta den, oftast hade den hamnat under honom eller så.. sen började han fejkramla och låtsas gråta för att få nappen, nu utan napp, så mycket lättare med sömnen och humöret är bättre, det som är svårt är att trösta när han blir arg för något, men det ger väl sig när vi är mer vana att vara utan napp... Fördelar och nackdelar med allt tycker jag.
Ja precis. Är också rädd för nappberoendet och att det faktiskt kan störa sömnen mer. Vet inte när det största sugbehovet börjar minska. Kanske kan härda ut tills dess.
En fördel är ju att risken för psd minskar.
Jag är också emot att ge napp till vår flicka, egentligen. Men hennes sugbehov är enormt och eftersom hon inte har full koll på sin tumme än (den åker ofta ut och då bli hon ledsen), fick mitt lillfinger eller brösten agera napp dygnet runt. Det var ohållbart och BVC tyckte vi skulle testa napp för hennes skull och det funkar jättebra. Hon får sin tutt när hon visar att hon behöver det, vilket oftast är när hon skall till att somna eller blir lite orolig. Vill hon inte ha sin tutte så visar hon det genom att vända bort huvudet eller spotta ut den.
Fördelen som jag ser är att det är vi som kan styra tuttandet när hon blir äldre och att hon sover bättre nu eftersom hon somnar lättare, det gör hela familjen gladare och piggare.
Nu är hon iof bara dryga två månader så hon har väl inte kommit på det där med att hon kan "okynnes" tutta
Hoppas vi kan undvika att hon kommer på det.
Tack för svaren. Ja, bara för att man ger napp behöver det inte betyda att de har den precis hela tiden. Kanske går att ha nappen bara på kvällen och natten? Positivt är ju att det minskar risken för psd.
Min lillkille har napp när han vill snutta
I början hade han den väldigt ofta, nu mest bara när han ligger i vagnen eller åker bil. Han har självmant börja dissa nappen för att snutta på sin hand istället...
Fördelarna är ju just att dom får sugbehovet tillfredställt, utan att man som mamma (om man ammar) behöver bli alldeles söndersnuttad. Och att det minskar risken för PSD.
Nackdelen är att man ska vänja dom av vid nappen sen, och att tänderna kan bli lidande om nappen används för länge.
Kan tillägga att nappen aldrig funkat för att trösta sonen. Vet att många nappmotståndare är emot napp just pga. den anledningen att nappen används för att trösta fastän barnet egentligen vill ha något annat (t.ex. närhet). Men är min son ledsen så totalvägrar han att ta nappen, medan han blir lugn och tröstad av att få vara nära mig eller hans pappa.
Min son är 2 månader, det glömde jag bort att skriva...
Hej!
Jag är FÖR nappar
. Nappberoendet brukar upphöra själv med tiden. Nu är det nuet som räknas
Ena dottern slutade av sig själv, behövde inte göra något alls! Andra dotran tjuvar sonens napp när hon behagar fast hon slutat
men vad gör det? det är ett behov och det ger trygghet
det unnar vi väl våra barn? jag gör det
Min son började med napp när han var 5dagar gammal och JAG ÄLSKAR DEN! Utan den hade jag varit hans napp 24/7 för han har ett enormt sugbehov! Han spottar dock själv ut den när han sover för då vill han inte ha den, men han har svårt att somna utan den.
Jag gillar inte napp och ställer mycket hellre upp med brösten.
Tyvärr är mina tuttar i olag så mjölken bara sprutar när lilla stackarn försöker amma så hon blir hysterisk, så hon får snutta på napp vid riktigt jobbiga tillfällen, men hon är inte förtjust i den.
Tycker verkligen att nappar används för mycket. Sugbehovet minskar efter en tre månader, då ska den bort.
Och använder man den som tröst så är man helt galet ute tycker jag.
Fördelarna med att INTE ha napp är att sömnen inte störs, barnet blir inte beroende av den, man slipper bekymmer när man glömmer nappen, det är mer hygieniskt, tänderna skadas inte, ungarna får använda munnen till vad den är till för, dvs att prata och stoppa in saker i. (Alla säger att de är restriktiva med nappanvändandet, men än har jag aldrig sett det i verkligheten, nappen sitter i som en propp dygnet runt på alla nappbarn jag känner)
Nej, fy för napp.