Napp eller inte?
Min flicka är snart 4 v och jag funderar på att ge henne napp. Nu agerar jag napp hela kvällarna och ganska ofta på nätterna. Vad är för- och nackdelarna?
Min flicka är snart 4 v och jag funderar på att ge henne napp. Nu agerar jag napp hela kvällarna och ganska ofta på nätterna. Vad är för- och nackdelarna?
napp minskar risken för psd
Kan säga att för oss så minskade snuttbehovet helt klart vid tre månader och nu när dottern är snart 6 månader snuttar hon i stort sett inte alls.
Visst var det jobbigt första tiden när jag fick aggera napp men det var såååå värt det :) Dottern suger inte på tummen, är inte svår att trösta (vill bara vara nära så lugnar hon sig) och är dessutom jättediktig på att somna helt utan hjälp :)
Tycker att du (TS) ska göra som det känns bäst men själv är jag superglad för att vi inte började med napp.
Nappen har varit jättebra för vår son på det viset att han hade jätteorolig sömn innan vi började med den. Vi fick nästan jämt ligga med lillfingret i hans mun då istället.... Han somnar mycket lättare med nappen. Men nackdelen är ju den att han blir orolig när han tappar den. För tillfället är det svårt att ha honom sovande i egen säng p.g.a. detta, man måste in med nappen såpass ofta. Så han ligger bredvid oss. Men det får vara så just nu, jag hoppas han kan lära sig snart att stoppa in den själv.
Av napp eller tumme så helt klart napp. Den kan du vänja dem av vid, en tumme sitter ju alltid där och är väldigt svår att bli av med från munnen om vannan redan startats...så napp helt klart.
Min son hade som mål att tömma mina tuttar på ALL mjölk, han gav sig inte trots att han kräktes. Lösningen på det blev napp, han är snart 2 år och har fortfarande napp när han är ledsen eller ska sov. Det är ju helt ok med napp i lagom doser.
Våran son som är 4 månader har haft napp sen vi var på BB. Och det är så skönt faktiskt. SEn har han en snuttefilt som är hans trygghet
Hade jag vart du så hade jag gett napp för att få lite andrum. Räcker väl med att du matar med brösten, inte ska man väl man behöva vara napp också ^^
Vi har gett napp sedan första tiden, men intresset fans inte förens efter tre veckor. Fortfarande (fem månader) så har han inget större intresse utav nappen, mest till kvällen när han vill snutta som han har den i munnen sen när han somnar spottar han ut den. Och efter maten i flaskan e slut så vill han ha något att suga på en stund efter. Ser inte det som något problem då han inte är så beroende av den :)
Min 3-mån tös får napp när hon blir grinig och vill sova. Då kommer hon lätt till ro och somnar. Nån gång under sömnen spottar hon ut den. Eller så får jag henne till ro med snuttefilten, då behöver hon inte nappen.
Om du inte vill använda napp i sängen, testa med en snuttefilt istället. Det ger också trygghet (om det är det hon vill ha). Ha snuttefilten nära dig eller sov med den lite, då känner din bebis din doft i filten.
Jag tror att mycket handlar om trygghet (sugbehov också förstås). Testa att ge nappen när din bebis är orolig eller grinig, inte när hon ärr pigg. Då blir hon kanske inte lika beroende av den.
Sonen tog napp när han var 11-12 veckor och det var en lättnad för mig.
Nu behöver jag inte agera napp och maken kan lägga sonen.
Fast vi har den fördelen att nappen ofta spottas ut precis innan sonen somnar och han inte vaknar om han tappar den.
Nackdelen är att han inte heller tar nappen om han vaknar på natten.
Nu använder han nappen när han ska sova och när han är lite småtrött och sitter i knät och gosar. Om han är ledsen stå tröstar vi aldrig med bara napp utan vi ger honom också närhet, fördelen med nappen är ju att även pappan kan ge närheten om barnet samtidigt vill suga på något.
Jag är själv en fd tummsugare och för att förhindra att sonen suger på tummen eller fingrar så har jag prövat napp lite då och då.
Som Leopi säger, det kan vara jättesvårt att vänja av tummen, den finns där alltid och det är så lätt att den slinker in i munnen.
Till er som dessutom tror att man inte kan leka med tummen i munnen säger jag bara: FEL, det går jättebra. Jag har gjort det själv många gånger.
Jag kan också tillägga att jag fick till slut hjälp av tandläkaren att sluta suga på tummen och då var jag 12 år. Jag vill inte att mina barn ska behöva gå igenom samma sak.
När min tjej tar tummen i munnen ger jag henne nåt att bita på, t ex en bitring av gummi. Då tar hon den istället.
Då jag inte kunnat amma har vår son haft napp sen han var några dygn. Nu när han är en månad använder han bara nappen när han ska somna in eller åka vagnen eller bilen.
Sm flera sagt minskar ju risken för psd plus att det är betydligt lättare att vänja av nappen än fingrar.
Vi har en napptjej, men ändå inte. Hon tar den inte för tröst utan bara när hon skall sova. Den ligger alltid i sängen och vi har en i bilen om vi skall åka långt. Jag har aldrig med mig napp om jag åker bort, eller bara skall vara borta över dagen för då klarar hon sig utan, utan det är när hon sover middag eller för natten som nappen kommer fram. Jag gillar vår princip och kommer göra samma sak för nästa barn.
Min son fick napp efter första dygnet på BB.Han är nu 2 månader.
Men amningen har fungerat utmärkt och inga problem alls med något!
Han tar nappen som tröst och på natten när han ska sova!
Gör det som känns bäst för dig.
Min kille har börjat leta fram tummen nu oxå, så jag är där och försöker med nappen istället 
Napp kan hämma språkutvecklingen ifall den används för mycket...
Så använd den bara när barnet skall vila.
Ett litet tips från en mamma som har en mamma som är montessorilärare och nappmotståndare
Mina barn har inte behövt napp som tur är!