Inlägg från: FiaG |Visa alla inlägg
  • FiaG

Gå om en årskurs?

Tror också att det kan vara bra för vissa barn att gå om en årskurs. Att behöva lämna klassen för att få stödundervisning kan kännas svårare för en del barn, men för vissa är det räddningen.

TS, har du pratat med ditt barn om dess tankar kring detta? Ibland kan barnen sitta med lösningen (eller iaf en del av den) om vi vuxna bara lyssnar.

Nu menar jag inte att barnet ska få bestämma allt själv, men barnet i fråga kanske önskar att få gå om?

Kanske kan ditt barn få hälsa på i klassen under och känna sig för? Mest för att umgås med barnen...

• FiaG

Ok, jag missade att din son hade funktionshinder. Jag menade inte att du skulle lämna över beslutet till barnet, utan mer diskutera och höra vad barnet tyckte om sitautionen. Du har nu klarlagt att det inte går/känns bra så då lämnar vi det.

Om det extraåret skulle gynna honom är en fråga jag anser du borde prata med hans lärare och ev assistent om.

Om det borde ske nu snarare än sen är min åsikt att det ska ske nu. Jag tror att barnen mår bättre av det att byta i tidig ålder snarare än sen. Har ingen forsking på det eller så. Däremot har jag erfarenhet av barn som bytt i både tidig och sen ålder. För de barn som bytte i tidig ålder har bytet gått bra och inte skapat några problem, för barnet som bytt i sen ålder har de känts värre och varit svårare att "komma över". Det har kommit mer funderingar hos barnet.

Svar på tråden Gå om en årskurs?