Tips på djurpark/4-H gård eller liknande i sthlm!!!
Någon som vet något bra ställe förutom skansen?
Någon som vet något bra ställe förutom skansen?
Rådsparken i Huddinge
4H i Stora skuggan/ vid Universitetet
Googla på 4H så kan du få fram den gård som är närmast dig.
vet inte om Torekällberget i Södertälje kan vara något. De har lite djur (kossor, hästar, får, getter, grisar etc). på helgerna har de matning och info om djuren för barnen. tror även de ha ponnyridning och en hö skulle. sen finns det lite gamla hus som visar hur man bodde förr både i stan och på landet. kortfattat så är torekällberget ett mini skansen, tror inte heller att det kostar något med undantag för ridningen.
//K
Visserligen inte i stan.. men Hågelby? Dom har ju 4H-gård där.
fia sthlm skrev 2008-04-25 10:13:30 följande:
fia sthlm skrev 2008-04-25 10:29:31 följande:
Hågelby är jättebra. Jag har praktiserat där och alla anställda på 4H-gården är jättetrevliga. Finns får, getter, katter, kaniner, gris, hästar etc
www.hagelby.se/4h
fia sthlm skrev 2008-04-25 10:29:31 följande:
När vi bodde i närheten så åkte vi dit med min dotter, hon tyckte det var jätteroligt!
Nyckelvikens gård i Nacka är ett favoritställe för oss. Finns 4h-gård med hästar, kaniner, kor, grisar, höns och får, fåren är väldigt snälla och tåliga och står ut med att vår 18-månaders son klappar dem och pekar ut deras fötter och näsor . Just nu har de pyttiga små lamm också
. På söndagar (tror jag det är) är grillen tänd och det brukar vara fullt av familjer som grillar korv. I själva gården finns det ett bra fik, sen är det jättefina omgivningar om man vill promenera, och det ligger vid havet så man kan gå ner till stranden och kasta sten i vattnet.
Björklunds hage i Norra Ängby, Bromma, brukar vi gå till också, vi bor i Västerort. 4h-gård och parklek. De har får, höns, hästar och getter, djuren brukar vara ute i hagarna och åtminstone fåren är oftast på klappavstånd. Tyvärr är dock fiket bara öppet på vardagarna och inte på helgerna, fast det ofta är mycket folk där då. Och när fiket är stängt kommer man inte åt toaletterna, det är ju lite knasigt.
Hoppas det kommer in fler tips, min son älskar att hälsa på djur, särskilt får och höns .
Tack för alla tips ska nog testa både nacka och hågelby.
Och så säger dom att det inte finns djur och natur i sthlm
Jag är från en liten småstad och där fanns det inte en enda 4-h gård för barn och här kryllar det ju av dom
Till och med om man vill stanna i "stan" så går det ... Parkleken i Blecktornsparken vid Ringvägen har både grisar, får och kaniner. Man får inte gå in och klappa dem dock... men parkleken är trevlig och de har våfflor och korvgrillning vissa dagar
Aspuddsparken i... Aspudden! Den är kanon, där finns lite djur (getter, grisar, höns, kaniner, ankor hästar (ponnyridning oxå). Där finns också ett litet fik och man kan grilla korv (i alla fall på helgerna). Sandlåda och rutschkana finns också, icke att förakta...
Just det ja, här är url:en till Aspuddsparken: www.aspuddsparken.se/
augustendals 4-H gård i huvudsta,underbar miljö.
Aspuddsparken är också en av mina favoriter! Eller...ja, min och dotterns favorit...
Förutom djuren finns även som sagt en lekpark för de små, en stor klättersak m rutschkanor för de större, plaskdamm och en gräsmatta att äta picknick på.
Kanonmysigt!
Huvudsta är också jättehärlig.
Huvudsta har nåt liknande en 4H-gård.
akalla