• ronja04

Hästar och vargtänder

Hej har precis fått hem min häst från fodervärden i början av april och tog en runda i padocken och märkte att han troligen har ont i munnen för varje gång jag tog tyglarna och ville få honom att gå på tygel så tuggade han konstigt på bettet och lyssnade inte som han brukar göra..

Kan det va vargtänder som döket upp och spökar??

Ska jag prova andra bett innan jag ringer veterinären?

Någon som har erfarenhet...........Tacksam för svar och hjälp!!

• Svar på tråden Hästar och vargtänder
  • bita

det är jätte lätt att kolla om hästen har varg tänder om du kör in handen i munnen tar tag runt tungar och drar ut den åt sidan men inte hårt då som du kanse förstår kollar du på underkäken så ser du framtånderna och sedan e det ett mellan rum och sedan kommer det tänder längre in och i början dä så kan det sitta en varg tand liten ser inte ut som dom andra stora tänderna ser ut som det vore en hunds tand som satt där... ser du inget så kolla på andrasidan av käken kan nämligen bara finnas en men även vå en på vadera sida. hoppas att du förstår vad jag menar (när du drar ut tungar slipper du bli reskerad av att bli biten därför gör man så) hör av dig till mig om du ej förstår så skall jag se om jag kan förklara bättre

• Wizz

Var det länge sen du raspade?

• ronja04

det är jätte lätt att kolla om hästen har varg tänder om du kör in handen i munnen tar tag runt tungar och drar ut den åt sidan men inte hårt då som du kanse förstår kollar du på underkäken så ser du framtånderna och sedan e det ett mellan rum och sedan kommer det tänder längre in och i början dä så kan det sitta en varg tand liten ser inte ut som dom andra stora tänderna ser ut som det vore en hunds tand som satt där... ser du inget så kolla på andrasidan av käken kan nämligen bara finnas en men även vå en på vadera sida. hoppas att du förstår vad jag menar (när du drar ut tungar slipper du bli reskerad av att bli biten därför gör man så) hör av dig till mig om du ej förstår så skall jag se om jag kan förklara bättre

Ja jag tror jag förstår ska kolla ikväll när jag ska till stallet.

• ronja04

Var det länge sen du raspade?

Jag har aldrig raspat hans tänder köpte honom för 3 år sedan och vid senaste vacc så kollade vet i munnen och sa att det inte va riktigt dax att raspa då men det är kanske det som är felet..
    Får nog ringa ut vet i vilket fall.

• tintilar

Veterinärer vet inte mycket om tänder. Min häst gick i flera år med sönderslagna vassa vargtänder utan att veterinärerna sa någonting. Tog ut den enda hästtandläkaren som finns i sverige av olika anledningar och han såg dem direkt.

De veterinärer som gått utbildning i sverige eller en veckas kus i USA får egentligen inte kalla sig för hästtandläkare efter som att de inte har fullständiga kunskaper. Men de har förstås mer kunskaper än en veterinär och man ska helt klart ta ut en tandhunnig en gång om året minst. Raspning som veterinärer håller på med är ofta väldigt galet och egentligen ska en häst med bra bett inte raspas oftare än kanske var 5e år, istället förstör vi tänderna på dem genom att låta en okunnig veterinär raspa lite på känn utan att ens ge hästen lugnande och se igenom munnen på ett korrekt sätt.

Vargtänder kan vara till problem, men är det ibland inte. Har man en travare kan det innebära att hästen har fått sina tänder utslagna av en amatör och då sitter själva handen kvar med en massa vassa kanter i munnen. Detta är ganska vanligt och beror på att man ofta håller många hästar för tävling och inte vill lägga ner pengar på att dra ut tänderna på vettigt sätt. Detta var fallet med min häst, vilket vi inte visste förrän tandläkaren kom ut.

En vettig hästtandläkare/etc ger hästen lugnande så att de i lugn och ro kan hålla hästens mun öppen utan brems och annat obehag och kolla igenom hela bettet ordentligt - precis som hos vår tandläkare. När han skulle ta vargtänderna på våran fick hästen bedövning och hade som sagt fått lugnande, och allt gick på några minuter utan stress, obehag eller problem. Hästen fick piggna till i en box och reds sen på bettlöst i några veckor - vilket vi sen fortsatt med och använder idag nästan bara sidepull.

MYCKET viktigt att man tar ut kunniga personer till sina djur regelbundet för det är omöjligt att själv veta allt.

• tintilar

Det är oansvarigt att låta en veterinär sköta hästens tänder. Så får man bara inte göra.

En tandläkare kostar inte många kronor. Usch för människor som inte bryr sig mer om sina djur.

• bebisgalen

Jag hade börjat kolla upp tänderna...e det inte det som gör det så kan man iaf utesluta det iaf och vara på den säkra sidan.
    Fungerar inte det så hade jag nog försökt byta bett. Hade nog testat ett smalare. Hästen har kanske blivit felriden??? Ryttaren varit hård i handen?

• bebisgalen
    tintilar skrev 2008-04-23 09:47:23 följande:
    Det är oansvarigt att låta en veterinär sköta hästens tänder. Så får man bara inte göra.En tandläkare kostar inte många kronor. Usch för människor som inte bryr sig mer om sina djur.
    Hur kan man säga en sån dum sak....???
Svar på tråden Hästar och vargtänder