• ronja04

Hästar och vargtänder

Hej har precis fått hem min häst från fodervärden i början av april och tog en runda i padocken och märkte att han troligen har ont i munnen för varje gång jag tog tyglarna och ville få honom att gå på tygel så tuggade han konstigt på bettet och lyssnade inte som han brukar göra..

Kan det va vargtänder som döket upp och spökar??

Ska jag prova andra bett innan jag ringer veterinären?

Någon som har erfarenhet...........Tacksam för svar och hjälp!!

• Svar på tråden Hästar och vargtänder
  • Kaxxen

Hon menade säkert inte att man inte bryr sig om sin häst...för det gör man ju. Men många vet ju inte att man egentligen bör ta ut en hästtandläkare eller ialla fall en särskilt veterinär med dessa kunskaper istället frö en helt vanlig veterinär. Men vet man det kan jag också tycka att det är oansvarigt att inte ta ut en veterinär som är mer kunnig på tänder...givetvis har ju hästen ont...

• tintilar

bebisgalen: Förklara varför du anser att det är galet.

• bebisgalen
    tintilar skrev 2008-04-24 09:47:58 följande:
    bebisgalen: Förklara varför du anser att det är galet.
    Jag reagera bara på hur du kan säga att veterinärer inte kan tänder.
  • Måne och Sol
    tintilar skrev 2008-04-23 09:44:39 följande:
    Har man en travare kan det innebära att hästen har fått sina tänder utslagna av en amatör och då sitter själva handen kvar med en massa vassa kanter i munnen. Detta är ganska vanligt och beror på att man ofta håller många hästar för tävling och inte vill lägga ner pengar på att dra ut tänderna på vettigt sätt.
    Utslagna?!?!!
  • tintilar

bebisgalen: Förklara för mig vilka kunspaper en veterinär har av tänder. Och hur de går tillväga vid skötsel av dem. Om du känner till det förstår du mycket väl mitt uttalande. Och den informationen har jag fått från veterinärerna själva.

• tintilar

Utslagna, ja. Det var bara flisor kvar i käken. Jag har dem kvar och jämför man dem med hela vargtänder ser man att de inte är hela nånstans. Och vassa som bara den.

• Måne och Sol

Jag saknar kunskaper i hur det fungerar med hästhållning. Men ordet utslagna väcker väldigt negativa associationer. Man slår alltså i en del fall ut tänder på hästar? Bedövning innan eller?

• qenzo

Mitt tips, om du bor avlägset från en hästtandläkare - gå en tandvårdsutbilding för häst, så kan du iaf göra det vanligaste själv, dvs raspning.
    Här skulle det kosta måånga tusenlappar att få en tandläkare till hästen, och en utb för att själv kunna raspa, kolla tandsten, mindre skador etc är inte ens hälften så dyrt.

• emeliasmamma

Fråga fodervärden om den märkt att han reagerat. Hon/han kanske kan ha en aning om vad det är. Å vadå att det är oansvarigt att låte en vet kolla/sköta tänderna. Det ingår väl ändå i deras utbildning att kunna om hästens tänder. Å kan dom inte det så borde man ju byta vet...
    Vi hade en tandraspare ute för ngn månad sen. Otrevligare karl får man leta efter... Men enligt honom så hade alla våra hästar problem med att äta å ont i munen när de reds... Å han hade aldrig sett hästarna förr... Å äter som odjur gör dom, å har aldrig reagerat för smärta i mun. Detta kostade 250/ häst och tog ca 5-10 min /häst. Dvs ta reda på vad folk kan innan man låter dem komma och "behandla" din häst...

• tintilar

Måne och Sol: Jag vet faktiskt inte men jag tror säkert att hästarna bedövas först. Annars skulle man inte kunna slå sönder fyra tänder på en och samma häst. Men jag kan faktiskt höra med tandläkaren som kommer ut på tisdag om jag kommer ihåg. Detta är ffa vanligt inom travsporten vad jag förstår. Men det gäller självklart inte alla travengagerade.

• tintilar

"Hästtandläkare" av ngn sort kan du i princip få ut vart du än bor i Sverige tror jag. Han jag använder mig av är utbildad på riktigt i Tyskland tror jag det var, och han åkte iaf förut runt i hela sverige och jobbade på olika ställen. Det kan ta ett tag att få ut honom och man måste kanske anpassa sig efter när han är i den delen av sverige men det är det värt.

• Wizz
    ronja04 skrev 2008-04-23 09:31:01 följande:
    Jag har aldrig raspat hans tänder köpte honom för 3 år sedan och vid senaste vacc så kollade vet i munnen och sa att det inte va riktigt dax att raspa då men det är kanske det som är felet..Får nog ringa ut vet i vilket fall.
    Har du inte raspat på tre år så är det nog dags, börja med det. Har en med problemmun och han raspar jag två ggr/år, de övriga en gång/år och det är alltid litegrann att ta.
  • Måne och Sol
    tintilar skrev 2008-04-30 08:10:54 följande:
    Måne och Sol: Jag vet faktiskt inte men jag tror säkert att hästarna bedövas först. Annars skulle man inte kunna slå sönder fyra tänder på en och samma häst. Men jag kan faktiskt höra med tandläkaren som kommer ut på tisdag om jag kommer ihåg. Detta är ffa vanligt inom travsporten vad jag förstår. Men det gäller självklart inte alla travengagerade.
    Det får du gärna höra efter om! Har aldrig hört talas om detta fenomen förut, men det låter inte alltför tilltalande.
  • tintilar

Måne och Sol skrev 2008-04-30 22:39:12 följande:

Det får du gärna höra efter om! Har aldrig hört talas om detta fenomen förut, men det låter inte alltför tilltalande.
    Det ska jag göra - dålig på att minnas men ska försöka! Min häst är inte rädd om munnen i övrigt så jag tvivlar starkt på att det gjorts utan bedövning.
Svar på tråden Hästar och vargtänder