• fru Wanqvist

Dophjälp - varsågoda!

Den gamla tråden straxt stänger så jag öppnar härmed en ny!
    Och eftersom nalle333s TS var så bra skriven kopierar jag den helt enkelt den rakt:

MÅNGA VILL HA HJÄLP TIPS INFÖR DOP/DUKNINGEN/MAT, HÄR KOMMER EN LITEN SAMMANFATTNING MED TIPS, FÖRSLAG OCH IDEER:

SERVETT TRÖJA::
    Har sett att många vill ha beskrivning på denna, så jag har sökt. Och den som söker den finner!
    Finns en medlem som jag först måste tacka: fru Wanqvist.
    Hon har på sin hemsida en film som visar hur man viker denna jagade servett-tröja.

Här finns filmen:
    wanqvist.com/dop.html

Såhär ser tröjan ut:
    wanqvist.com/DSC01203.jpg

Till servett tröjan kan det behövas rosetter etc.
    Gå in på panduro.se och sök på "rosetter". Finns massa bra tips och idéer där!

SERVETTVIKNING PÅ ANNAT SÄTT:
    Vill du vika på något annat sätt?
    Gå in på: www.brudobrollop.se och klicka på "servett vikning". Kan ge idéer och tips.

DOPDUKNING:
    Finns flera sätt att duka på, några tips:
    *IKEA´s värmeljus 'glas' - dekorsand och färgade värmeljus (knyt ett band runt glaset)
    *Murgröna över bordet
    *Torkade löv
    *Gör avtryck på barnets fot och kopiera, klipp ut och klistra fast på pappersduken på bordet. Urgulligt!
    *Servett tröjor :) (Lägg gärna en servett under i annan färg)
    *Upp och ned vända vinglas - plcera en blomma i "kupan" och ett värmeljus på "foten".
    *Gå in på: www.brudobrollop.se , klicka på brölloppsdukning - kan ge idéer.

Nä,nu får det duga - så länge.
    Har ni fler/andra/nya tips? Skriv för fulla muggar!

Varmt välkomna alla nya och gamla!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-04 23:26

har lagt upp vikningsbeskrivningen till servett-tröjan i bilder också nu!
    här hittar du den:
    wanqvist.com/vikning.JPG

• Svar på tråden Dophjälp - varsågoda!
  • Kärleksört

Jag sitter och viker dessa skjortor nu men jag har 40x40 cm en servett med exklusiv linnekänsla. Inga problem som helst att vika utan har man gjort ett vik stannar den där. Dom blir så fina....så ska jag skriva med en silverpenna på tänkte jag, det fasar jag dock över med min urusla handstil.

• babyblue68

jag använder servett i storlek 33x33..men innan var det storlek 24x24(ingen höjdare..)

men men..det får funka

Våran ängel är här 6/3
  • Kärleksört

jaaa...det fixar du! Ska du sätta något på som "knäpper" skjortan?

• babyblue68

jag vet inte vad bara Fundersam

Våran ängel är här 6/3
  • babyblue68

Så här ser min skjorta ut, så jag kanske inte behöver nåt som "knäpper" skjortan? det enda jag ska göra är att ändra armarna på skortan ser jag nu...
    Våran ängel är här 6/3
  • Kärleksört

Ooo så grann
    Nä det behöver du ju inget som "knäpper" den.
    Min e är den andra varianten så så jag funderar på att sätta en silver stjärna och då ha även skriften i silver.
    I mitt huvud ser det bra ut men det ska bli intressant o se resultatet...

• Liona

Jag ska spara denna tråd under mina "favoriter" tills det är dags för dop.... om sissådär ett år . Men jag älskar att planera så varför inte börja göra det redan nu ....

Jag vill alltid bjuda på lite mer än fika och vid min dotters dop gjorde jag pastasallader med pesto och bröd och till efterrätt blev det fikabröd och tårta.
    Till nästa dop funderar jag dock på att göra en stor smörgåsbuffé, med det menar jag att baka en massa olika sorters bröd (alternativt köpa) och göra olika sorters röror... typ skagenröra, tonfiskröra, rödbetsallad och ha en massa olika pålägg. Skulle det vara tråkigt? Tänkte att det kanske skulle bli lite billigare med smörgåsbuffén.... blev lite kostsamt sist.
    Vad tror ni?

• Kärleksört

Tråkigt - absolut inte! Vi ska ha smörgås med en massa gott pålägg och dyligt. Eftersom dopet är kl 15 tyckte vi det passade sig med sådan mat och sen kaffe och tårta och hembakta engelska muffins . Ska även duka fram små påsar jag gjort med choklad hjärtan och geléhjärtan i och blått snöre runt.
    Så det är definitivt något du kan bjuda på.

Gah! håller fortfarande på o viker servetter. Snart snurar det i kupan på mig.
    En liten kaffe brejk hade varit på sin plats....

• Bebiis2008
    babyblue68 skrev 2008-07-04 11:32:19 följande:
    Så här ser min skjorta ut, så jag kanske inte behöver nåt som "knäpper" skjortan? det enda jag ska göra är att ändra armarna på skortan ser jag nu...
    Hur gör man den skjortan då =)
    kanske den kan va en ideé istället för den andre funkar fasen inte hux flux å gö
    men ville ju så gärna göra dopklänningen
Svar på tråden Dophjälp - varsågoda!