• Nötkaka

Dubai, Gran Canaria, Kap Verde

Har ni varit där? Vad tycker ni?

VI funderar på att boka en resa i november. Då kommer vår son vara närmare 4 år (tiden går alltför snabbt ).

Dubai....är det fint? Är man accepterad som turist? Dyrt att äta? Bra mat? Vanligt med magsjuka?

Har samma frågor kring Kap Verde....

Gran Canaria kanske också.....

VI inte betala hur mycket som helst utan få en trevlig sol och badsemester med lite shopping

Och hur är sjukvården på dem ställen???

• Svar på tråden Dubai, Gran Canaria, Kap Verde
  • Rettis

Har vart i Kap verde och om du vill ha lite shopping så är det inget för er!!!

Har skrivit i en kap verde tråd om stället!

Kopierar in det svaret:

Vi var där över jul och nyår och jag kan sammanfatta resan med bara några ord, vi kommer INTE resa dit igen!!
    Tyvärr!

Vi bodde på hotell Belorizonte.
    Där fanns 2 restauranger där vem som helst kunde äta och en som man åt frukost och de som hade köpt kvällsmat på hotellet åt! Annars fick man gå in till stan om man ville äta. De serverar ingen direkt lunch, utan det är pizza eller toast och efter ett par dagar blir man ganska så trött på det....

Riktig mat serverar de inte förrän kl 19 på kvällen! Det är inte säkert att allt på menyn finns ens, de handlar det som finns för dagen, eftersom de handlar det mesta från fastlandet och allt är väldigt dyrt!
    En pizza gick på 85:-, en kötträtt gick på allt från 120-200:-. Vi åt lunch för runt 400-500:- varje dag.
    Glass var dubbelt så dyrt som här! Vi köpte glass 4 ggr på hela resan, det gick på runt 100:- när vi handlade 2 Magnum och 2 Piggelin-aktiga glassar!

De är inte särskilt barnvänliga, de tränger sig på och vill göra flätor på flickorna, min lilla tjej blev jätterädd och backade, då följde de efter runt mig bakom ryggen. Var tvungen att säga till flera ggr!

Stranden var helt enorm. Det var jättefint, säkert 75 meter bred strand! Med fint vatten, men, det är väldigt strömt!! Tom min man ramlade omkull i vågorna! De sa att det var som en tvättmaskin fast det bara var midjehöjd på vattnet, man visste inte vilket som var upp eller ner när man hamnade under vattnet.
    Satt man och tittade ut över vattnet på de som badade var det faktiskt en ganska rolig syn varenda en som kom upp från en våg, drog i byxorna och bikiniöverdelen, då vissa delar av kroppen visades!!! Men det var inte lika roligt när man var där själv....

Det finns absolut ingenting att göra annat än att bada, sola och äta.
    "Stan" går man över på 30-45 minuter sen har man sett varenda liten affär som finns!

Ska man åka hit så ska man nog ha All Inclusive!!! Det var så dyrt ändå med allt så då kan man lika gärna betala lite mer och få äta hur mycket man vill hela dagen!!

Det vi nog var mest missnöjda med var att man fick vänta på maten MINST 45 minuter. Tänk då 2 barn, 4,5 och 6 år kl 19.30 på kvällen då man ska förklara för dem att man måste vänta på maten när man är på restaurang!!
    Innan det fick man vänta på att de skulle komma med menyn oxå!! Satt nog och väntade allt som allt ca 70 minuter innan man kunde äta. Deras "mantra" är nämligen "NO STRESS". Det lever de efter!

Det här blev väldigt långt, men jag vet inte ens om jag fått med allt!!

• hotten

kap verde är fattigt å inget att uppleva, dyrt, ja du kan ju läsa ovan oxå, sjukvården är heller inget att hurra för... men lite annorlunda resemål som inte ligger så långt borta.
    även solsäkrare än Gran canaria!

Gran canaria har bra sjukvård, minirisk för magsjuka, väldigt turistligt men bekvämt.. som hemma! priserna är ju som hemma, nästan iallafall... beror ju på vad man önskar av semestern, när vi åker dit är det för att ha en liten lugn semester på nära håll, bara slappa å umgås med familjen, samtidigt som man alltid har bättre väder där än hemma vintertid trots att vädret r ostadigt även där under vintern..

Dubai är ett av världens säkraste städer! väldigt annorlunda en blandning av las vegas å typisk muslinskt land, märklig häftig å trygg känsla. Förutom trafiken som är hemsk å största faran..
    Men tiden tillbringar du ju i shoppingcentrena som är enorma med slalombackar innomhus, stora tivolin inne! osv... flera shopping har flera hundra affärer tex i ett är ikea bara ett av 500 affärer i ett shoppingcenter.. så kanske det säger nått om storleken? eller så ligger du på stranden eller vattenparken...
    Här är ALLA accepterade! Men än mer om du klär dig anständigt på stan (vilket innebär täckta axlar tex t tröja)
    Det är svinbilligt eller dyrt, finns liksom inget mellanting..
    vi äter bra för 50,- på vårt 3 stjärniga hotell eller så äter vi för några tusen kr på världens enda 7 stjärniga hotell (reservera bord någon vecka innan, annars får du inte ens komma i närheten av hotellet för att titta!)
    de flesta handlar mesta tiden av semestern för det är riktigt billigt eller ja dyrt beror på.. men kläder på typ H&M kostar typ 30,- plagget eller så handlar du i butiken mitt emot för 13 000,-... sen finns ju marknadsområdena med än billigare märkeskopior av rätt bra kvalite tydligen, men dit har jag aldrig ens hunnit...

vår 8 åring älskar Dubai, undviker hellst Gran canaria för hon tycker vattnet är så kallt där å hon gillar att bada men får hon inte komma till västindien eller dubai så åker hon till canaris ... kap verde vill hon inte till alls.

• Nötkaka

Tack för era svar. Jag har "bott på olika" reseforum och hittat ungifär samma info som ni har om Kap Verde. Jag har tappat sugen helt. Men fritidsresort reklam var så bra så jag blev först väldigt sugen.

Dubai låter ff intressant men jag ser att det går inga flyg från gbg, bara sth. Men vi kanske satsar på det i alla fall. Men då blir det nog några hotell utanför Dubai....någonting på S...Sharjat eller något.

I värsta fall blir det kanarieöarna. Men jag är inte sugen egentligen Det är dock det billigaste alternativet om man bara ser till ekonomin.

Vi får se. Jag får tänka lite till.
    Tack för hjälpen i alla fall.

• hotten

nötkaka: jo där har de börjat att bygga nya hotell å det är bättre priser MEN det finns sen inte så mycket mer än så.. å om ni föredrar en öl ibland till maten fast så går det inte att få tag på där då det är helt förbjudet!(i Dubai får icke muslinska restauranger/hotell servera alcohol) fast det är väll ingen större problem att vara utan sprit en vecka eller två he he..

men kom i håg att trafiken är hemsk å att komma till Dubai därifrån kan ta flera timmar i taxi...
    vill ni bo relativt billigt å kan tänka er att inte bo just vid stranden så har Bur Dubai bra hotell till vettiga priser.. å då har du allt relativt nära, taxi typ 15 km kostar absolut max 100,-

Tycker inte GC blir så mycket billigare i slutändan allt där är så mycket dyrare, å resor till dubai är inte så mycket dyrare, om man nöjer sig med typ 3 stjärnor (vilket jag gör i Dubai men aldrig på Canaris där måste jag ha 4 minst)

• Rettis

Tack för era svar. Jag har "bott på olika" reseforum och hittat ungifär samma info som ni har om Kap Verde. Jag har tappat sugen helt. Men fritidsresort reklam var så bra så jag blev först väldigt sugen.

Jo den är jättebra, reklamen.... Men den stämmer inte alls!! Bilderna på Fritidsresor vet jag inte vart de tagit.... En bild är på en bungalow med gräs utanför.... Vi såg inte en enda gräsfläck någonstans... eller jo förresten en ca 6 kvm stor fläck vid lekparken.... Men inget där husen var!!

• solida

Jag tipsar om Fuerteventura! Den största av kanarieöarna, men inte så turistig så att det stör. Dock finns det mycket att göra, shoppa, god mat och dryck. Mysiga strandpromenader och UNDERBARA stränder! Fina hotell och de är inte så särskilt dyra.
    Jag har varit där så många gånger att det nu är som ett andra hem för mig (bodde även där i ett år). Vi var där senast i december och hade sonen (då 11 mån) med oss. Han älskade det! Men det är ännu bättre för något större barn.
    Sjukvård etc är det bra standard på och folk kan engelska. Men du kan även hitta genuina kanariska restauranger och affärer om du har lust.

• Duckan74

Dubai är kanon på alla sätt, om du har bil. Du kan inte ta dig runt i staden till fots och lokaltrafiken är inte utvecklad på det sättet. ni kommer att få åka taxi flera gånger om dagen om ni vill lämna erat hotell.
    Jag råder er inte att åka dit på charter.
    Har precis varit där och hälsat på min kusin som bor där.

Kap Verde var enlig tmin kompis ingen höjdare. Restaurangerna servererar inte mat före klockan 19 och det tar två timmar att få in det man beställt. INGET att köpa, inte ens strandleksaker. De var inte nöjda med sin resa och åker aldrig dit igen.

• Rettis
    Duckan74 skrev 2008-04-25 07:56:36 följande:
    Dubai är kanon på alla sätt, om du har bil. Du kan inte ta dig runt i staden till fots och lokaltrafiken är inte utvecklad på det sättet. ni kommer att få åka taxi flera gånger om dagen om ni vill lämna erat hotell. Jag råder er inte att åka dit på charter.Har precis varit där och hälsat på min kusin som bor där.Kap Verde var enlig tmin kompis ingen höjdare. Restaurangerna servererar inte mat före klockan 19 och det tar två timmar att få in det man beställt. INGET att köpa, inte ens strandleksaker. De var inte nöjda med sin resa och åker aldrig dit igen.
    Håller helt med din kompis!!! Kommer heller aldrig att åka dit och jag rekomenderar ingen att åka dit heller!!!
    Vi tog med strandleksaker till våra barn som tur var!!

Något som var hutlöst dyrt var godis, vi köpte utan att tänka på det chokladpengar i ett nät, ungefär som apelsinnät. Det var ca 10 st pengar i olika "valörer". De tyckte så mycket om pengarna så vi skulle köpa den en gång till tänkte vi, då tittade vi på vad den kostade..... 48:-!!!! Alltså 50 kr för chokladpengar!!

På planet hem så bestämde jag och min man att nästa gång vi åker iväg så åker vi till ett exploaterat ställe där vi vet vad vi får!!
  • Gäspan

Kap Verde är underbart om man reser på egen hand. Jag antar att ni bara var på ön Sal? Det är ju inte precis någon turistort med något ordnat för småbarn. Jag skulle gärna åka dit igen med mina tonåringar, och öluffa. Öarna BoaVista och Praiha är också underbara - men det är ju inte något ställe för shopping eller partajande. Däremot för nyförälskade par, äldre par eller barnfamiljer med äldre barn

• hotten

det är ju som duckan säger att man måste ta taxi vart man än skall i Dubai, Men flera gånger per dag tog då inte vi för åkte man till ett ställe så var det ju så stort så det tog hela dagen å utforska det å området däromkring utan att ändå hinna med ½ typ.. för att sedan ta en snabbrundvandrig å se lite av allt kan man ta en ½ dagsutflykt med researrangör för 200,-

Svar på tråden Dubai, Gran Canaria, Kap Verde