• Anonym (Ont...=()

Har så jäkla ont under revbenen och i mitten där det går upp lite....

Vad kan det vara....Hjälper inte att duscha varmt...ligga ner... ingenting...
    E inte alls skönt.
    Vad har man under revbenen...Vad e det som kan göra ont..?

Gör mest ont i mitten sen går det neråt i magen...
    Men det e så jag vill spy alltså....

• Svar på tråden Har så jäkla ont under revbenen och i mitten där det går upp lite....
  • HelHel

Gallbesvär?? Jag hade ont vid revbenen som du skriver och så gick det ut i ryggen på höger sida.. Inget hjälpte. Anfallen kan sitta i från några minuter till flera timmar.

• Anonym (Ont...=()
    HelHel skrev 2008-04-22 11:05:22 följande:
    Gallbesvär?? Jag hade ont vid revbenen som du skriver och så gick det ut i ryggen på höger sida.. Inget hjälpte. Anfallen kan sitta i från några minuter till flera timmar.
    Usch...låter ju inte trevligt...just nu har jag haft så här några timmar.....
  • HelHel

Nej jag vet det är hemskt... Det enda jag kunde göra under mina anfall var att sitta framåtlutad över köksbordet. Inget kul...

Jag åkte in akut första gången men då visste de inte vad det kunde vara, sa muskelbristning, fick smärtstillande med mig hem.
    Andra gången fick jag komma in under pågående anfall och då kom de på att det kunde vara gallsten, fick remiss till ultraljud och det var fullt med stenar. Opererades några månader efter det.

Ring din läkare och be om ett ultraljud.

• Anonym

Sådär brukar jag också ha det.. det gör så ont att man inte kan ligga still... Det kan vara antingen gallan eller magkatarr.. Jag har problem med bägge från och till.. ring sjukvårds upplysningar så talar de om vad du ska göra..
    I mitt fall hjälpte filmjölk bra mot magkatarren men det finns mediciner man kan få också..

• Eld

Är det magkatarr kan medicin mot halsbränna/sura uppstötningar hjälpa endel. Försök att inte äta fet eller stekt mat.

• Anonym (Ont...=()
    HelHel skrev 2008-04-22 11:21:06 följande:
    Nej jag vet det är hemskt... Det enda jag kunde göra under mina anfall var att sitta framåtlutad över köksbordet. Inget kul...Jag åkte in akut första gången men då visste de inte vad det kunde vara, sa muskelbristning, fick smärtstillande med mig hem.Andra gången fick jag komma in under pågående anfall och då kom de på att det kunde vara gallsten, fick remiss till ultraljud och det var fullt med stenar. Opererades några månader efter det.Ring din läkare och be om ett ultraljud.
    får nog ta och göra det...detta e inte så trevligt...nu har det avtagit lite men känns ju lite fortfarande.
    Eld skrev 2008-04-22 11:21:45 följande:
    Gallan? Magkatarr?
    magkattar....kollade upp det på netdoktor nu...låter inte som det e det jag har.
    Gallan lät stämma mer.

Har aldrig haft så här förut...kan det bara komma helt plötsligt.
  • Eld

Gallan sitter väll under högra bröstet har jag för mig.

• Neko

Hur gör det ont? Sticker det till? Gör det mer ont om du andas in djupt eller gör det hela tiden lika ont?

• Anonym

Gallan låter det som.

När jag fick mitt första anfall hade jag ont precis mellan brösten och tvärsigenom till ryggen. Sen brukade det sätta sig under revbenen i mitten, typ. Fick operera sen efter 2a stora anfallet.

• Anonym (Ont...=()
    Neko skrev 2008-04-22 11:37:39 följande:
    Hur gör det ont? Sticker det till? Gör det mer ont om du andas in djupt eller gör det hela tiden lika ont?
    sitter i hela tiden...spelar ingen roll om jag drar in luft....känns lika iallafall.

Mitt hjärt dunka till och med jäkligt fort förut när jag hade som mest ont...
  • Anonym

Jag är anonym nr 10. När jag fick mitt första anfall åkte vi till akuten. Visste ju inte att det var gallan så de gjorde lite tester bl a ekg (heter det så när man kollar hjärtat?) iaf, mitt hjärta slog lite oregelbundet, hoppade över en del slag o så, men det var för att jag hade så ont.

• Anonym (Ont...=()
    Anonym skrev 2008-04-22 11:49:37 följande:
    Jag är anonym nr 10. När jag fick mitt första anfall åkte vi till akuten. Visste ju inte att det var gallan så de gjorde lite tester bl a ekg (heter det så när man kollar hjärtat?) iaf, mitt hjärta slog lite oregelbundet, hoppade över en del slag o så, men det var för att jag hade så ont.
    Mmm nu har det släppt en massa... jätte skönt måste jag säga...blir ju så orolig.
    Men det kan jag säga på en gång att mitt hjärta slog nog 1000 slag extra kändes det som.
Svar på tråden Har så jäkla ont under revbenen och i mitten där det går upp lite....