• Catla

Stöd och pepp tråd för mammor påväg ut ur missbruk el redan ute

Del 2 dårå

Här inne samlas vi mammor som alltså är påväg ut ur ett missbruk eller som kanske vart Drogfri/nykter ett tag el flera år t o m!
    Här stöttar vi varandra o peppar varandra till ett fortsatt liv utan droger el/och alkohol.

Att hitta sin plats i vardagen och i samhället efter att man vart i ett missbruk är inte så lätt alla gånger..spec inte heller om man är kvinna och en kvinna med barn. Man möter mycket fördomar och förakt och oförståelse plus att man själv ofta slår på sig själv för sina misstag och skamkänslor och skuldkänslor som är en del av en process kanske ibland är för tunga att bära inom sig.

Här kan man få ut känslor,få prata av sig och ja,få stöd och pepp från mammor i samma sits,liknande el som varit det.

Mitt namn är Jenny. Jag är 26år och är en beroende. Jag är fd blandmissbrukare. Jag har två barn och ett tredje påväg. Idag har jag accepterat mina problem och får bra stöd och hjälp av beroendemottagning och psykiatrisk öppenvård.
    Det är skrämmande till och från att klara sig utan allt de jag förut hade som tröst,som sällskap,som flykt osv,men oj va jag tex älskar att få vara den mamman jag alltid velat och försökt vara men inte klarat/kunnat!
    Och med tiden blir de nog lättare...iaf nu när jag vågar be om hjälp när jag känner att jag behöver.

Välkomna till tråden alla starka mammor el blivande

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-27 15:32
    FÖR ER KVINNOR SOM BOR I STOCKHOLM FINNS ETT STÄLLE SOM HETER QVINNOQULAN. ETT JÄTTEBRA STÄLLE VERKLIGEN..

MER INFO:

rfhl.se/stockholm/index.php&task=section&id=5&Itemid=27
  • Svar på tråden Stöd och pepp tråd för mammor påväg ut ur missbruk el redan ute
  • TrasDockanLer

Trash is fun skrev 2008-07-04 17:12:51 följande:

Jag börjar en behandling på tisdag.Det är mitt nästa steg i den här resan.Min kontaktperson på missbruksenheten sa att det skulle starta ett AA för yngre, men vet inte när.Känns inte som att man har nånting gemensamt med 40-50+ förutom missbruket då.En dag i taget, ordning och reda är så full av tankar just nu, hopp om framtiden.
    Det låter ju helt underbart att det ska starta en ny grupp för yngre, jag var på en sådan grupp i Örebro när jag bode där, va jäte bra... Men sen har jag en grupp som jag älskar mer än andra och det är kometgruppen i Visby, där känner man sig väkommen av alla, och det gjorde jag inte i Örebro på den allmänna gruppen.
    Men det är skönt att höra att du ska få behandling, är det en öppen behandling??

När jag har mycket tankar och inte ricktigt är med på vad jag gör så tänker jag alltid på sinnesrobönen...

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
    mod att förändra det jag kan,
    och förstånd att inse skillnaden"

Lycka till...=)

/Johanna
  • Anonym (Yes!)

Å, det är så underbart att läsa o höra sinnesrobönen. När jag klev in i AA, var jag ca 30år, o då var jag nästan yngst i våran grupp. Nu är det helt annorlunda, nu är det massor med ungdomar som kommer. Jag var nybliven mamma o helt lost i livet. Jag var kvar trots alla "gaggiga gamla alkoholister", o det är jag tacksam för. Jag gick för min egen skull, inte för deras. Idag känner jag inte ålderskillnaden, däremot så känner jag gemenskapen, vi delar samma sjukdom o samma symtom.

Trasch is fun! Idag är jag en av dessa 40+, o jag kan förstå att du inte känner dig hemma. Men gå ändå, för allt du får höra o lära dig om alkoholism är guld värt. Gå där tills ungdomsgruppen börjar. Du kanske kan hitta dig en sponsor som har varit med ett tag, o som kan hjälpa dig att finna dig tillrätta. Du behöver berätta om ditt missbruk, o låta sanningens dagsljus ta över, så var det för mig iaf.

Kram o lycka till! Du kommer att klara det här!

• Anonym (Mamma 26år)

Äntligen känner jag mig som hemma. Har varit nykter i 2 år i Augusti med två återfall på vågen.. Har ingen att prata med och har bytt stad så jag känner ingen här. Nån som vill prata med mig. Även jag är bland missbrukare och lever i en ångest bubbla om jag inte tar mina antidepressiva medicin

• Catla

Hej Qvinnor!

Har inte varit i tråden på ett tag..har fullt upp,men även fast jag har det har suget kommit som ett brev på posten..eller snarare en smäll på käften! Har vart i en ångest dimma o verkligen dragits åt två håll så att jag nästan gått mitt itu.
    Har då bara tänkt på mina barn och att jag måste vara stark..inte bara för min skull utan åxå för dom..och för dom som nu äntligen börjat lita på mig igen och tro på mig när jag säger att denna gång är på riktigt. Har tagit så många åtefall att jag oftast känt mig så misslyckad att jag bara velat hoppa från en bro för att slippa se alla besvikna ansikten.
    Nu har jag mött de mesta som är otäckt och jobbigt och då vill jag ju absolut inte börja om från ruta ett...

Har läst en superbra bok däremot som jag kan rekommendera och det är Mia Törnbloms "Så dumt"
    mycket bra tycker jag!

Välkomna ni nya åxå!!

och hej (mamma 26)

här inne kan och får du prata av dig om allt rörande din ångest o missbruks problematik..
    om du vill har jag även msn...
    är inte inne jämt..men pratar gärna om du vill prata av dig..
    du kan även skicka mejl här..ja om du vill

Kram på er alla starka kvinnor.

• Anonym (Mamma 26år)

Hejsan på er!! Är det någon av er som bor i eller i närheten av Eskilstuna??? Har någon av er förlorat något barn som myndigheterna har hand om??

• looma

hej på er....ville bara sända kraft, mod å kärlek till er alla på resan genom livet..kämpa på....varma kramar tanya,en nykter å drogfri 2 barns mamma

• Anonym (Clean)

Här hade det hänt saker! Roligt att se!
    Allt väl, kramar / Clean

• powerpassion
    Svar på #177
    Hej!
    Är ny här, kämpar med ett tablettmissbruk. Har panikångest, och har fastnat. Jag får yrsel, av den får jag ångest. Fast jag tar lugnande så hjälper de inte riktigt, har kroppen blivit van? Men ska börja sänka, men man gruvar ju sig, vet ju vad de innebär. Vill bara må bra, slippa ångesten.
  • Anonym (Clean)

Powerpassion: Vad har du fått för stöd för att klara av att sänka din tablettdos?
    En annan sorts lugnande? Rådgör med din läkare o c h berätta det du skriver här nu.
    *KRAM* Förstår att du vill slippa ångesten, har själv liknande.
    / Clean

powerpassion skrev 2008-07-08 00:39:28 följande:
    Svar på #177Hej!Är ny här, kämpar med ett tablettmissbruk. Har panikångest, och har fastnat. Jag får yrsel, av den får jag ångest. Fast jag tar lugnande så hjälper de inte riktigt, har kroppen blivit van? Men ska börja sänka, men man gruvar ju sig, vet ju vad de innebär. Vill bara må bra, slippa ångesten.
  • powerpassion

Anonym (Clean) skrev 2008-07-08 00:45:16 följande:

Powerpassion: Vad har du fått för stöd för att klara av att sänka din tablettdos?En annan sorts lugnande? Rådgör med din läkare o c h berätta det du skriver här nu.*KRAM* Förstår att du vill slippa ångesten, har själv liknande./ Clean
    Jag har stöd genom min läkare. Jag har xanor, de är de enda som hjälper ibland. De andra som stesolid el sobril, hjälper överhuvudtaget inte. Ja jag ska börja sänka, när han kommer till¨bak från sin semester, jag har en bra läkare. Men yrseln gär mig så enormt rädd, kan inte hantera den. Kram tillbaka...
Svar på tråden Stöd och pepp tråd för mammor påväg ut ur missbruk el redan ute