• Bolibompa79

Hur mycket får vi låna? SNABBA SVAR

Hej!

Är det någon som kan svara på hur mycket ni tror att man får låna när man har dessa inkomster:

Årsinkomst 1: 274000
    Årsinkomst 2: 220000

Sen har vi Barnbidrag på 2200 varje månad me!

Ingen kontantinsats, men vi har svärföräldrar som kan gå i borgen!

Kram Pauline

• Svar på tråden Hur mycket får vi låna? SNABBA SVAR
  • Tecken

Omöjligt att svara på. Du får höra av dig till lite olika banker och kolla.

• Bolibompa79

Någon annan som vet ungefär?

• Marvinna

Det brukar bero på hur mycket utgifter ni har varje månad. Banken är intresserad av hur mycket pengar i har kvar när alla räkningar/lån/bensin/försäkringar/ mm är betalt.

• Maria40

De flesta banker har på sin hemsida en bokalkyl man kan fyll i, som visar hur stora lån man kan klara av.

• Shivvy

en miljon borde inte vara något problem skulle jag inte tro, men om du räknar på hur mycket du betalar i hyra i månaden just nu (om det går jämt upp) drar av ca 2000 (drift) i månaden samt beloppet du vill amortera (minst 1000) kan du räkna hur mycket ränta du har råd att betala :

ex. hyra 7000

7000-
    "3500" (driftkostnad + amortering)
    =
    "3500"

"3500" gånger ca 200 (beroende på ränta 200 = 6%)
    = lånebelopp

det här är väääldigt förenklat men ger lika översikt i alla fall på hur det skulle kunna se ut. hoppas du fattar--- klockan är rätt mycket så jag har kanske inte förklarat det så bra.

• skåne tjej

Gäller det bostadslån?
    det finns ju olika hemsidor man kan gå in och räkna på där man får fram månadskostnad osv. de flesta banker brukar vilja att ett par har runt 12-13 tkr kvar i månaden efter att boendet är betalt. har man sedan barn så brukar den siffran öka med ca 2000-2500 kr.

First God created man, then he had a better idea...
  • trent

Som sagt, helt omöjligt att svara på utan att veta mer detaljer. Om man räknar med att ni ska klara en ränteuppgång till 8% kostar ett lån på 2 mille 9333 kr i månaden efter skattereduktion. Det klarar ni lätt med era löner. Sedan är det månadsavgifter/driftskostnader som tillkommer.

• trent

För att slippa dyrt topplån kanske ni har möjlighet att belåna svärföräldrarnas hus om det finns något sådant och det inte är fullt belånat. Det gjorde jag med mina föräldrars hus när jag köpte bostadsrätt.

Svar på tråden Hur mycket får vi låna? SNABBA SVAR