• Ireth of Dorthonion

Kan din 3-åring uttala ske-ljud?

Vår dotter kan inte, hon är snart 3,5 år. Hon har pratat flytande sen hon var 1,5 år men just ske-ljudet har hon svårt för.

• Svar på tråden Kan din 3-åring uttala ske-ljud?
  • astalacasta

Vår fyraåring säger alla sje-ljud klockrent, däremot klarar hon inte av "s".

Det är väl lite olika när de lär sig ljuden, men de kommer ju allteftersom.

• LeaveMeAlone

jo sje-ljuden grejar han. pratar också flytande men det är vissa bokstävskombinationer som blir lite småkrångliga ibland. han kan säga sked men säger kniv utan att uttala k'et. spagetti blir skabetti varje gång han säger det fort och ketchup heter kepchup om det sägs fort. han har börjat nyligen med att hejda sig i meningar där ord är svare och säger inte ordet förns han är helt säker på att han får det rätt, hehe. låter rätt sött men han vill få till det. vi har aldrig rättat honom när han säger fel men han vill ju väldigt gärna vara stor och kunna allt nu så.

• doddit

Nej, Anton säger kv istället. Det blir kved(sked), kvuk(sjuk), kvöldpadda(sköldpadda) osv.

• annca

Jo, men hon har svårt med R (sväljs helt) och KV (blir F).

Så hamburgerhak (McD, MAX, BK) vill hon kalla "Fritt-ställen" (där mna får pommes frittes alltså) och ni kan ju tänka er vad det blir hon ropar över parkeringen utanför ICA när hon är sugen. ("Jag vill gå till fitt-stället!!!")

Och ankor och grodor säger enligt henne då inte "kvack" utan "fack fack fack"

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Mjusch

Min son som är 5 har först nu lärt sig säga sje-ljud. Förut sa han ´h´ i stället. Så det blev hed (sked) och huk (sjuk). Han hörde själv att det blev fel men kunde inte säga rätt. Förrän nu, men då säger han sje-ljudet långt fram på tungan, som man gör i Norrland. Och som mormor gör . Han kan förtfarande inte säga det på stockholmsvis. Och han hör att han säger det annorlunda än sina kompisar.

• UFS

Min 3,5-åring säger inte sje-ljudet och inte heller kv.
    Det blir hälv (själv) och kjäll (kväll).
    Ketchup blir keppsupp och lite sånt, men de mesta pratar han väldigt bra. Och han började inte prata förrän han var drygt 2.
    Favoriten är spaghetti som blir masbecki. Den gillar jag.

• Impertiff

Vår dotter, snart 3, kan inte säga sj-ljud men försöker men det blir K av det hela.
    Lite konstigt när hon pratar om kukhus då *S*
    (sjukhus).

• Ireth of Dorthonion

Hi hi, ja det kan bli lite tokigt ibland. Vår dotter säger också H istället för sje-ljud som jag läser här att flera gör.

Svar på tråden Kan din 3-åring uttala ske-ljud?