• Zofye

Jag fryser nästan jämt!

*burrr*
    Fastän man är en inbiten norrlänning som ska tåla kyla så är jag en frusen själ...
    Men jag fryser inomhus även om det är 25 grader varmt! Varför??
    Fastän det nu börjar bli vår och varmt sover jag fortfarande med vintertäcke, pyjamas och ullfilt. På vintern sover jag med fleecepyjamas, tjocksockar, två täcken och filt. (sexigt värre )
    VARFÖR fryser jag så mycket?
    Jag vet att jag har dålig blodcirkulation och ganska lågt blodtryck, men vad kan man göra åt det? Jag äter p-piller som har höjt blodtrycket lite, men blodcirkulationen?
    Nån mer som fryser jämt? Varför gör man det?? Det är inte roligt!

• Svar på tråden Jag fryser nästan jämt!
  • Anonym

tycker att du ska prata med en läkare, så får du svar och hjälp om det behövs

• Zofye

Oj, kan det vara så illa?
    Det enda som jag vet fungerar någolunda bra är om jag kommer mig iväg och sola solarium regelbundet några gånger i veckan. Men det blir ju jättedyrt och så tjatar alla om att det är så farligt.
    Har provat att ha chili i sockarna, men det fungerade inte för mig...

• Janneman

Är du väldigt smal och inte kan gå upp i vikt? För i så fall kan det vara sköldkörteln som spökar.

• ConcreteAngel

Jag hde nog oxå kollat sköldkörteln.
    Jag har underfunktion och jag fryser jämt, som om man är på väg att bli förkyld.

• felisa

Håller med förgående talare, kolla sköldkörteln! Fick i julas reda på att jag hade för låg ämnesomsättning och har ätit levaxin sedan dess... Och nu fryser jag inte längre! Så skönt!

• Zofye

Njae, alltså jag är väl ganska lagom numera tack vara mycket chips .
    Som barn var jag alltid pinnsmal, hur mycket jag än åt. Fick många utfrågningar om mitt bantande av skolsköterskan... Trots att jag åt som en häst. Men nu har jag kommit ikapp och är nästan lite mullig. 
    Men jag har lätt för at tgå ner i vikt om jag slarvar med maten.
    Kanske man ska kolla upp det ändå.
    Men jag har alltid trott att jag haft hög ämnesomsättning. Börjar alltid frysa MASSOR efter att jag ätit. Tänkte att det var ämnesomsättningen som var igång?

• hjärnladyn

Motion brukar bidra till ökad blodcirkulation. Rör du på dig tillrcäkligt mycket?

• Zofye

Nej, det kan jag inte påstå.
    Har tränat mycket förut, men frös ändå lika mycket. Svettades knappt under träningen heller!

hjärnladyn skrev 2008-04-23 12:44:25 följande:
    Motion brukar bidra till ökad blodcirkulation. Rör du på dig tillrcäkligt mycket?
  • Janneman
    LAV0LINA skrev 2008-04-23 12:47:44 följande:
    Nej, det kan jag inte påstå. Har tränat mycket förut, men frös ändå lika mycket. Svettades knappt under träningen heller!
    Googla på "sködkörtel" på nätet. Finns massor av info från olika seriösa sidor. Det är ju lättare för dig att få en bild av vad som kan stämma på dig, som har facit så att säga!
  • Zofye

Här är symtomen vid underfunktion:

·        Trötthet

·        Frusenhet, även vid varmt väder

·        Viktuppgång (både upp- och nedgång beroende på humör)

·        Minskad aptit

·        Torr och grov hud

·        Tunt, torrt hår

·        Hes och djup röst

·        Förstoppning

·        Menstruationsstörningar (fast nu äter jag p-piller så nu är den "normal")

·        Minskad fruktsamhet

·        Minskad sexlust

·        Sämre minne

Det som är understruket "lider" jag av Räcka ut tungan
    Är sjukskriven för depression nu för övrigt... dock känner jag mig inte så deprimerad för tillfället, mest utmattad och "hängig".

Svar på tråden Jag fryser nästan jämt!