Inlägg från: VulgusProfanum |Visa alla inlägg
  • VulgusProfanum

Dvärgschnauzer

En underbar kompis!
    Vi föder upp dvärgar och har haft rasen sedan-85.
    Har aldrig ångrat valet någon gång
    De är framåt, orädda, positiva och nyfikna. Alltid med på noterna!
    Skälliga?
    Ja, vissa är det och det har väl med deras vaktinstinkt att göra- men- det beror också på vad man tillåter hunden att göra.
    Vår flock skäller när det kommer någon- men lugnar ner sig så fort de ser att jag är uppmärksammad på att vi får främmande.

Vad mer?
    Det_är_en stor hund i litet format. Det ska man absolut inte glömma bort.
    Det är viktigt att börja fostra hunden tidigt för även om den är liten så bor det en stor jycke i den lilla fyrbenta kroppen.

Sammanfattningsvis- "schnasser" är en toppen ras!

Beauty fades Dumb is forever!
  • VulgusProfanum
    vittel skrev 2008-04-23 23:22:04 följande:
    Jag har haft Jack Russell tidigare så jag är van vid "stor hund i liten förpackning" ;)Är det någon mental skillnad mellan färgerna? Hur är dom med barn? Andra hundar?
    Nej jag tycker inte att det är någon skillnad i temperament och lynne mellan de olika färgerna. Vi har svart, peppar/salt och svart/silver.
    Våra hundar är uppvuxna med barn- och det har aldrig varit något problem. Det handlar mycket om att lära barnen hur de ska umgås med hundarna och det gäller ju alla hundar oavsett ras.
    Andra hundar går toppen- även om vissa hanar kan vara lite "sprättiga och spänniga" speciellt i spökåldern.
    Men det går över med träning och gäller även det även andra raser.
  • VulgusProfanum

Zocute:
    Fast där håller jag inte riktigt med
    Jag tror att det har mer med personlighet än färg att göra. Samt hur man tar itu med skällandet.
    Jag har ärligt talat inte sett någon skillnad i temperament mellan våra "snassrar" baserat på färg då- däremot så ser jag skillnader mellan individerna trots att de är av samma färg.

• VulgusProfanum
    Zocute skrev 2008-04-24 12:13:01 följande:
    Jag skrev vad jag har erfarenhet av bara.....Som alltid beror det såklart på ÄGAREN!!!!
    Då håller jag med dig
  • VulgusProfanum

Schnauzer:
    Vilken fin bild och vilken fin jycke

• VulgusProfanum

Fast jag måste ändå säga att under alla år som jag pysslat med Dvärgar så har jag mött ett fåtal hundar med det beteende som du beskriver.
    Det är väldigt viktigt att hitta en seriös kennel som avlar på individer som har ett bra psyke och inte bara är snygga exteriört.
    Våra är enormt lugna- alla har varit det och vi har för tillfället 5 stycken plus tre valpar.
    Genom åren har vi haft sammanlagt 12 stycken.
    Vi är t.ex väldigt noga med att inte avla på en hund som visar ett nervöst beteende. Det spelar ingen roll hur snygg hunden är och hur många meriter den har i bagaget. En sådan jycke går bort.
    Det vi vill ha fram är stabila familjehundar som är villiga att arbeta och som tycker att livet är allmänt kul och roligt.
    Jag vet att under 90-talet så förekom en del icke seriös avel...
    Man avlade endast utifrån hur hunden såg ut och sket i resten. Några kennlar blev t.om uteslutna då inte endast på grund av detta men det var en del i det hela.
    Våra är inte enmanshundar. Ingen av våra valpar har det beteendet heller utan de är familjehundar
    Reserverade mot främlingar- tills de checkat upp om de är OK men aldrig rädda eller agressiva.

• VulgusProfanum

Bebiis:
    Absolut- och många gånger tror jag att felet som görs är att man ser hunden som_liten_ vilket den absolut inte är
    Det_är_en stor jycke om än i litet format- och därför är det viktigt att sätta gränser direkt.
    Priset är tyvärr inte alla gånger en garanti för att hunden har bra "bakåt" utan det är som jag ser det viktigt att bedöma föräldradjuren.
    Vår hane och tik är lugna- och bra i typ- och därför valde vi att avla på just den kombinationen.
    Och- det är viktigt att inte bara "avla på" utan att göra en utvärdering efter varje kull.
    Vad är det som blev bra respektive dåligt?
    Hur fungerar hundarna socialt och mentalt?
    Hur blev de exteriört etc. Det är en av de viktigaste bitarna i aveln och också en av de roligaste

loly skrev 2008-04-25 20:39:18 följande:
    Jag köpte min dvärg hos en uppfödare som dels hade bra utställningsmeriter på sina hundar men framförallt för att jag gillade det jag såg hos henne. De hade barn i varierande åldrar och hundarna sov i sängarna (inte valparna då förstås). Det var liksom full rulle där och de vuxna hundarna var hur coola som helst med det. Det tror jag är smart när man väljer valp och uppfödare: att man tittar på hur tiken beter sig, om det är en hund man tycker är trevlig, eftersom det är på henne valparna präglas.
    Japp så har jag också alltid resonerat när jag sökt efter nya linjer
    Är uppfödaren bra?
    Hur behandlas hundarna?
    Vad avlar man på?
    Vilket psyke har hundarna- och deras avkommor?
    Sjukdomar?
    Och - fungerar kontakten bra med uppfödaren?
    Känner jag ett förtroende för denna människa och kommer jag att kontakta henne/honom med stort och smått.
  • VulgusProfanum
    vittel skrev 2008-04-26 09:37:02 följande:
    Vad bra det är att få alla dessa åsikter så jag vet vad jag ska tänka på!VulgusProfanum: Vad jag förstår så är du uppfödare? Vad är ett normalt pris för en dvärgschnauser?
    Japp jag föder upp "snassrar"
    Priset varierar- vi tar 12.000 för våra.
    Då är föräldrarna meriterade och ögonlysta.
    Men det kan variera allt från 10.000- upp till 14000 ibland högre än så beroende på vilka linjer det gäller.
  • VulgusProfanum

Kan också tillägga att kullen vi har nu (där alla är sålda) tar vi 14.000 för men då är pappa en fin tysk import
    Vi har också endast en kull per år. Inga fler eftersom att jag vill kunna hinna med både valpar, våra hundar och våra valpköpare.

Svar på tråden Dvärgschnauzer