Inlägg från: Zocute |Visa alla inlägg
  • Zocute

Dvärgschnauzer

Dvärgschnauzer är en trevlig ras dock har de en tendens att bli väldigt skälliga, särskilt om de umgås med likasinnade eller om man inte sätter stop för det på en gång.

Var beredd på det så du har en plan när den väl börjar visa tendenser ;)
    Det är verkligen ett tips när det gäller denna ras! :)

Annars är de trevliga o mysiga.
    Dock lite speciell pälsvård. Lär dig att trimma din schnauzer själv så slipper du lämna in den på ryckning!!
    Uppfödare brukar ha kurser gällande det.

När det gäller försäkring så ligger den i samma "riskgrupp" som de vanliga raserba i Sverige, samma som tex schäfer, golden och labbe.

• Zocute

En bra försäkring på din schnauzer ligger på ca 2700 kr/år.
    Då med både livförs i 10´000 samt den bästa vetvården!
    Så det är inte farligt.

• Zocute

Själv kan jag VERKLIGEN rekomendera Bichon Havanais. Jag trodde detta var en tantras o att det bara fanns vita men nu sitter jag med en 10 mån valp ...Hihi...

HELT UNDERBAR rolig ras, mycket lättlärd, allergivänlig (fäller ingenting), massa olika färger, clowniga, keliga o mysiga och jättegoa.
    Ren sällskapshund så de har inga jaktlinjer eller så i sig, ingen terrier heller så väldigt skönt ;)

Billiga att försäkra o tikarna blir ca 5 kg tunga, som schnauzer - lite att ta i! (schnauzer väger ett par kg till dock)

Jag har inte min till utställning så jag klipper pälser så den är ca 5-7 cm lång då får rasen ett härligt busigt utseende, o så toffsen i pannan förstås!

Kan varmt rekomendera denna ras o maila mig om du vill veta mer...

• Zocute

Jag tycker peppar/salt har en tendens att lättare skälla o hetsa upp sig...
    Svarta tycker jag är stabilare o lugna....Svart/silver har jag ingen erfarenhet från.
    Sen finns det ju helvita oxå! =)

• Zocute
    VulgusProfanum skrev 2008-04-24 09:48:56 följande:
    Zocute:Fast där håller jag inte riktigt med Jag tror att det har mer med personlighet än färg att göra. Samt hur man tar itu med skällandet.Jag har ärligt talat inte sett någon skillnad i temperament mellan våra "snassrar" baserat på färg då- däremot så ser jag skillnader mellan individerna trots att de är av samma färg.
    Jag skrev vad jag har erfarenhet av bara.....
    Som alltid beror det såklart på ÄGAREN!!!!
Svar på tråden Dvärgschnauzer