Inlägg från: Pirum |Visa alla inlägg
  • Pirum

Dvärgschnauzer

Underbar ras!

Har haft dvärg och kan inte tänka mig någon annan ras när det blir aktuellt med hund igen.

• Pirum

Visst är skällighet en individfråga men jag tycker nog att man generellt kan säga att dvärgschnauzer är en skälligare (vaktigare) ras än t ex golden retriever.

Så om man bor där det är väldigt viktigt att hunden är tyst som en mus kan man göra det enklare för sig och välja en annan ras där det är lite mindre skällighet/vaktighet att stävja.

Det blir lätt lite okritiskt i hundrasdiskussionerna eftersom man är så förtjust i "sin" ras...

• Pirum

Jag köpte min dvärg hos en uppfödare som dels hade bra utställningsmeriter på sina hundar men framförallt för att jag gillade det jag såg hos henne. De hade barn i varierande åldrar och hundarna sov i sängarna (inte valparna då förstås). Det var liksom full rulle där och de vuxna hundarna var hur coola som helst med det.

Det tror jag är smart när man väljer valp och uppfödare: att man tittar på hur tiken beter sig, om det är en hund man tycker är trevlig, eftersom det är på henne valparna präglas.

Svar på tråden Dvärgschnauzer