Inlägg från: bebiis1 |Visa alla inlägg
  • bebiis1

Dvärgschnauzer

Jag hade en Dvärgschnauzer i nästan tio år. Han var väldigt speciellt. Bra tränad, både lydnad och agility mm. Men hans psyke var väldigt dåligt. Till sist vågade han knapp gå ut, när vi skulle gå mot garaget så kröp han längst väggen. De kan vara väldigt aggressiva och skälliga, därför att deras intregritet är väldigt stor. De fäster sig vid en person, i detta fallet var det mig. Bara jag som fick gå ut med honom osv.. Andra sjukdomar som är vanliga hos dvärgisar kan vara höfterna och tänderna,munnen över huvudtaget. Iom att de har långt skägg så drar de in skägget i munnen och får därmed smuts och bakterier som samlas. Om de inte biter mycket på ben och om husse o matte inte sköter mun hygienen som de ska så kan tänderna ruttna. Tyvärr hände detta även på min dvärgis. Fast vi var på regelbundna kontroller o borsta och hade oss så ruttna tandköttet, till följd av detta tappade han även tänderna. När vi sedan fick rådet att avliva honom så köpte jag efter två år en dvärgis till och han hade liknande beteende. Så att säga att de har bra psyke...nä det har de inte. De har väldigt lätt för att få psykiska åkomor tyvärr och bli instabila. Men man kan ha tur. De är väldigt fina hundar och jag är hemskt glad för dem...men man ska veta att där finns problem med dem och är man villig att jobba med denna rasen så säger jag lycka till, Man kan få en väldigt fin hund.

• bebiis1

Nä jag håller med om va du säger men våra kom från en seriös uppfödare och det var inte speciellt billiga. Så det är viktigt att kolla upp uppfödarna så man inte går på en nit, både för din egen skull och hundens. synd att det finns så många oärliga människor idag som bara vill tjäna pengar. Alla raser kan vara instabila precis som vi människor och sen finns där raser som är mer eller mindre riksfyllda för att få psykiska problem. Man ska bara vara beredd att takla problemet sen och vara medvetetn att vissa raser kan vara jobbigare än andra.

Svar på tråden Dvärgschnauzer