Vilken puré ska man börja med till en 4 mån..?
Ja, Vad ska man börja med för purér till en 4mån bebis?vilket märke, mat osv? Vad började ni med?
Ja, Vad ska man börja med för purér till en 4mån bebis?vilket märke, mat osv? Vad började ni med?
Jag började med majspure´
Potatis och majs brukar väl vara standard.
Potatis m bröstmjölk började jag med.
så tidigt har i inte börjat med någon av våra barn. De har inte varit redo då, men 1-2 månader senare och då har vi kört olika grönsaker och frukter. Det mesta hemlagat.
Började med potatis sen morot sen majs
Kokade potatis som jag mosade med lite bröstmjölk.
Jag kokade potatis och gjorde till pure m stavmixer eller vitlökspress (men ingen vitlök!!!) + lite bröstmjölk eller ersättning. Sen gjorde jag egen pure av majs (fryst, ej konserv för den innehåller socker och salt) + potatais - blev mkt poppis!
NU äter lillan min egen "gryta" - potatis, morot + kycklingpure med lite persilja i. Jättelätt. Köp "första och andra mosboken" - superbra recept till bebbar!!!
Det finns lite olika märken på barnmat och jag tror att det står rekommenderad ålder på alla. Vi har köpt Sempers potatispuré för 4 månader. Den uppskattades av vår 4 ½ månaders På vår bvc rekommenderar de att man börjar med gröt eller grönsaker och sedan fortsätter med frukt när barnen har accepterat "riktig" mat, som tex potatis, majs och broccoli. (Frukt är ju sött, barn föredrar då kanske söt mat framför annan mat.) Ge först en tesked, sen kan du öka lite långsamt så barnets matsmältningssystem hänger med. Ge purén/gröten i samband med amning, antingen innan eller efter.
Lycka till
okej, de står iaf att man kan börja med dom så tidigt! men tack endå:)
Mamma till tre kottar skrev 2008-04-23 16:28:47 följande: