• TRIICANA

Vilken puré ska man börja med till en 4 mån..?

Ja, Vad ska man börja med för purér till en 4mån bebis?vilket märke, mat osv? Vad började ni med?

• Svar på tråden Vilken puré ska man börja med till en 4 mån..?
  • Bebis

Potatis och majs brukar väl vara standard.

Don't Panic
  • Birgitta2

Potatis m bröstmjölk började jag med.

• Mamma till tre kottar

så tidigt har i inte börjat med någon av våra barn. De har inte varit redo då, men 1-2 månader senare och då har vi kört olika grönsaker och frukter. Det mesta hemlagat.

• Linnea D

Började med potatis sen morot sen majs

• Maui

Kokade potatis som jag mosade med lite bröstmjölk.

• olalala

Jag kokade potatis och gjorde till pure m stavmixer eller vitlökspress (men ingen vitlök!!!) + lite bröstmjölk eller ersättning. Sen gjorde jag egen pure av majs (fryst, ej konserv för den innehåller socker och salt) + potatais - blev mkt poppis!
    NU äter lillan min egen "gryta" - potatis, morot + kycklingpure med lite persilja i. Jättelätt. Köp "första och andra mosboken" - superbra recept till bebbar!!!

• SusiSue

Det finns lite olika märken på barnmat och jag tror att det står rekommenderad ålder på alla. Vi har köpt Sempers potatispuré för 4 månader. Den uppskattades av vår 4 ½ månaders På vår bvc rekommenderar de att man börjar med gröt eller grönsaker och sedan fortsätter med frukt när barnen har accepterat "riktig" mat, som tex potatis, majs och broccoli. (Frukt är ju sött, barn föredrar då kanske söt mat framför annan mat.) Ge först en tesked, sen kan du öka lite långsamt så barnets matsmältningssystem hänger med. Ge purén/gröten i samband med amning, antingen innan eller efter.

Lycka till

• TRIICANA

okej, de står iaf att man kan börja med dom så tidigt! men tack endå:)

Mamma till tre kottar skrev 2008-04-23 16:28:47 följande:

så tidigt har i inte börjat med någon av våra barn. De har inte varit redo då, men 1-2 månader senare och då har vi kört olika grönsaker och frukter. Det mesta hemlagat.
  • Ida sofia
    TRIICANA skrev 2008-04-23 15:15:27 följande:
    Ja, Vad ska man börja med för purér till en 4mån bebis?vilket märke, mat osv? Vad började ni med?
    Du kan ju börja ge smakportioner vid 4 månaders ålder. Antingen gör du själv eller köper färdiga. men i börjn blir det nog billigast att göra själv. tex koka 1 potatis utan salt. mosa den ordentligt och blanda i bröstmjölk eller ersättningen. För dom ska ju bara få pytte lite i början. en barnmatsburk håller sig ju i 3 dygn om du öppnar den. Å det hinner våra små gos inte äta upp i början. Lycka till!! Ska snart börja med det själv!!
Svar på tråden Vilken puré ska man börja med till en 4 mån..?