Inlägg från: QrazyQuties |Visa alla inlägg
  • QrazyQuties

Är detta normalt beteende hos en mäklare?

TS- läser själv till fastighetsmäklare och har många kontakter i branschen. Mäklaren för det omtalade objektet har inte brustit på något sätt enligt god mäklarsed, så länge han har följt säljarens önskemål så att säga. Det är tyvärr så att vill man vara med i en budgivning så får man vara aktiv och hålla kontinuerlig kontakt med mäklaren. Det är ytterst vanligt att man får in bud trots att budgivningen inte officiellt har "börjat". Ett helt normalt förfarande med andra ord.

En säljare kan NÄR SOM HELST ringa in till mäklaren och säga: "Jag vill inte ha fler bud." Och tro det eller ej - men nära 30 procent av budgivningarna avslutas genom att säljaren säger dessa magiska ord. Eller att han/hon i ert exempel har valt att sätta en sluttid. Hela den här proceduren styrs av säljarens önskemål och krav - mäklaren kan bara förmedla!

Däremot så är det lagstadgat att om mäklaren får in ett bud så skall han ALLTID vidarebefordra detta till säljaren ÄVEN om budgivningen är avslutad. Detta gäller ända fram tills dess att alla papper är skrivna mellan köpare och säljare. Det var bland annat genom påtryckningar om den lagen som vi fick vårt hus - trots att budgivningen var avslutad och att det fanns 12 (!) olika budgivare!

Dessutom så är det inte någon 5000-kronors mäklare - kan jag nästan gå i god för. För dessa mäklartjänster (som hemverket.se etc) skickar inte ut någon mäklare - man får bara hjälp med alla papper och att lägga ut objektet på hemnet. Ingen personlig service whatsoever - utan man sköter visning, budgivning etc själv.

Tråkigt dock att du inte är nöjd med mäklarens beteende. Jag kan dock inte se att han har brustit någonstans. Har du någon fråga som rör lagar eller regler så får du gärna höra av dig!

• QrazyQuties
    Svar på #8
    sannispannisen skrev 2008-04-23 19:51:46 följande:
    okej, då hoppas jag VERKLIGEN inte att jag råkar ut för nån sån igen.enligt dig har han inte brustit?* tar inte i hand och hälsar välkomna? OHYFFSAT!!!* säger att han ska säta sig ner och gå igenom alla intresserade samma dag, men ringer dan efter, nån timme innan budgivningen slutar!?!?!?på 700.000 kr som är 130.000 MER, innan den startaT officiellt?vi HAR altså bara nån timme på oss att besluta om vi ska köpa eller ej utan att fått höra buden?om detta är helt okej enligt mäklarseden säger jag TUMMEN NER FÖR ER SOM BETER ER SÅ!Mäklaren kan bara förmdela"jo det tror jag vad jag vill på! har hört det ena och det andra där mäklare går in och styr och ställer och kommer med tips om lockpris osv vilket är OLAGLIGT! (jag har hört mååånga historier i mina dar)jag litar inte ett dugg på er mäklare!och MÅNGA håller med er!
    Herregud - var ska jag börja?? När jag skrev att han enligt mig inte brustit i något så syftade jag på fastighetsmäklarlagen - inte sociala handikapp! Trodde det framgick, men jag var kanske inte tillräckligt tydlig där...

Jag har läst igenom allt igen - det står INGENSTANS att han "ska sätta sig ner och gå igenom alla intresserade samma dag". Dessutom så är det väl ändå så att om man är intresserad så vet man väl hur mycket man är beredd att ge för ett objekt? Det är annars det första man måste gå igenom och diskutera.

Sedan gillar jag inte din ton speciellt. Jag försökte förklara vad lagen säger och beklagade att mäklaren du träffat på betedde sig illa enligt dig, men tydligen läser du bara det du vill, för enligt mig så svarar du med påhopp på mig, mitt blivande yrke och på hela min blivande yrkeskår.

Och du, lyssna inte så myket på vad andra säger... var lite källkritisk... Det borde du ha blivit av bara farten av alla histiorier du har hört "i dina da'r".  Att du inte litar på mäklare är bara att beklaga. Frågan är bara om jag som mäklare hade kunnat lita på dig?
Svar på tråden Är detta normalt beteende hos en mäklare?