Är detta normalt beteende hos en mäklare?
TS- läser själv till fastighetsmäklare och har många kontakter i branschen. Mäklaren för det omtalade objektet har inte brustit på något sätt enligt god mäklarsed, så länge han har följt säljarens önskemål så att säga. Det är tyvärr så att vill man vara med i en budgivning så får man vara aktiv och hålla kontinuerlig kontakt med mäklaren. Det är ytterst vanligt att man får in bud trots att budgivningen inte officiellt har "börjat". Ett helt normalt förfarande med andra ord.
En säljare kan NÄR SOM HELST ringa in till mäklaren och säga: "Jag vill inte ha fler bud." Och tro det eller ej - men nära 30 procent av budgivningarna avslutas genom att säljaren säger dessa magiska ord. Eller att han/hon i ert exempel har valt att sätta en sluttid. Hela den här proceduren styrs av säljarens önskemål och krav - mäklaren kan bara förmedla!
Däremot så är det lagstadgat att om mäklaren får in ett bud så skall han ALLTID vidarebefordra detta till säljaren ÄVEN om budgivningen är avslutad. Detta gäller ända fram tills dess att alla papper är skrivna mellan köpare och säljare. Det var bland annat genom påtryckningar om den lagen som vi fick vårt hus - trots att budgivningen var avslutad och att det fanns 12 (!) olika budgivare!
Dessutom så är det inte någon 5000-kronors mäklare - kan jag nästan gå i god för. För dessa mäklartjänster (som hemverket.se etc) skickar inte ut någon mäklare - man får bara hjälp med alla papper och att lägga ut objektet på hemnet. Ingen personlig service whatsoever - utan man sköter visning, budgivning etc själv.
Tråkigt dock att du inte är nöjd med mäklarens beteende. Jag kan dock inte se att han har brustit någonstans. Har du någon fråga som rör lagar eller regler så får du gärna höra av dig!