Inlägg från: AnneSophie |Visa alla inlägg
  • AnneSophie

Är detta normalt beteende hos en mäklare?

Är just nu i budgivning (*coming out*) och i den så var man tvungen att aktivt ge sig in med ett bud för att räknas som budgivare. Lade man inget bud så listades man inte som budgivare och fick därför inte heller någon information om andra bud etc.

Men jag vet att det där funkar väldigt olika.

*galet otålig och nervös*
  • AnneSophie

Ja, det var skumt att han sa att den inte börjat officiellt ännu. Det håller jag med om. Priset hade ju redan då gått upp så någon lade ju bud liksom...och då är det ju en budgivning.
    På tal om att inte vilja sälja så önskar jag att den mäklare som vi just nu har kontakt med också satte ett slutdatum och en sluttid. *suckar*

Ta för vana att ge er in med ett bud om ni vill räknas som aktiva.

• AnneSophie
    sannispannisen skrev 2008-04-23 19:10:03 följande:
    ókej!jag har råkat ut för mystiska mäklare, en igår sa även "den går ut om 10 minuter!" och verkade bara vilja lägga på...fast jag visade väldigt stort intresse.helt sjukt.men de flesta är ju som er mäklare, de flesta borde även vara så, om man tänker på provision.kanske är det såna mäklare jag råkar ut för, som bara ska ha 5000 kr eller vad de nu gör reklam för?då skiter dom i köparna, idioterna!hoppas er stannar på ett bra pris
    Ha, bra pris...nja allt är relativt du. Men håll tummarna så är du snäll. Jag kreverar snart av nervositet.

Ibland tror jag att en del mäklaren gör tjänster åt bekanta eller kunder som kanske missat tidigare objekt. Dvs, man kanske försöker hjälpa någon annan att komma högst i en budgivning genom att ignorera/försvåra för andra budgivare.
    Det är absolut inte etiskt eller förenligt med god mäklarsed, och faktum är...nu när jag läser det du skriver att det lite känns som att "er" mäklare försökte hjälpa någon annan.
    Varför hade budgivningen tex inte startat officiellt fastän det uppenbarligen lades bud? Varför var slutdatumet så snabbt?
    Så tja, nu när jag tänker på det så tycker jag kanske att du ska ringa mäklarfirman och fråga om dom brukar jobba på det viset.

Men det där med att man måste lägga bud för att "vara med" och få SMS stämmer.
  • AnneSophie
    sannispannisen skrev 2008-04-23 22:30:46 följande:
    om man nångång ska sälja så kanske det måste vara i samma kommun? eller får man anställe nån från en annan kommun?
    Du kan välja någon från grannkommunens kontor om du vill. Det är upp till dig. Det viktiga är ju att man har förtroende för mäklaren och att mäklaren är insatt i hur priset etc ligger i just din kommun (sådan kan ju skilja massor mellan kommuner).

Själv håller jag snart på att bryta ihop eftersom budgivningen är så seg att det inte finns ord att beskriva den. Jag är så trött. Jag tänker hela dagarna på (och drömmer på nätterna om) huset, mäklaren, pengar.
  • AnneSophie
    Froststar skrev 2008-04-24 09:57:31 följande:
    Svar på #5 Ibland kanske säljaren har vissa preferenser ang. köpare. Då är det bara för mäklaren att gilla läget. Det är säljaren som bestämmer i slutändan.
    Jag är fullkomligt medveten om att det i slutändan är säljaren som bestämmer.  Men det ligger inte direkt i säljarens intresse att mäklaren "assisterar" vissa budgivare och på sätt och vis försvårar för andra. 

• AnneSophie
    Froststar skrev 2008-04-24 10:15:40 följande:
    Jag anser att det SKA gå till på det viset som "din" mäklare gjorde. Är man intresserad, lägg ett bud och se till att vara aktiv och nåbar. Annars blir det bara vansinnigt irriterande för seriösa köpare. Vi var också på vippen att hoppa av bara för att hela semestern blev förstörd den sommaren. Enda som höll oss "uppe" var att vi gärna ville ha huset och var verkligen trötta på att leta.
    Precis sådär har vi det nu. *trött och frustrerad*
    Froststar skrev 2008-04-24 10:17:40 följande:
    Svar på #75 Jodå, om budgivaren är någon som säljaren föredrar, så...
    Jo, men då går det ju att lösa på enklare sätt. Eller hur.
  • AnneSophie
    Judy skrev 2008-04-24 10:44:46 följande:
    Ett väldigt bra sätt som Fastighetsbyrån hade för några år sedan då mina föräldrar köpte hus var att de bestämde med alla som var intresserade av att lägga ett bud en tid då budgivningen skulle starta och då skulle alla vara tillgängliga med mobiltelefonen.Sedan ringde mäklaren runt i tur och ordning och för varje nytt bud fick alla ett sms "budgivare 4 han nu lagt ett bud på 400000", så man hängde med hela tiden. Man fick också ett sms när någon lagt sig.Den här budgivningen tog 40min, hur smidigt som helst!
    Sådär funkar det i den budgivning vi är med i just nu men vi är inne på andra veckan. Det är segt som f-n.
    Min åsikt är att antingen lägger man minst ett bud per varje 24 h (eller ser till att ligga högst) eller så är man ute ur leken. Mäklare borde bli tuffare.
    Jag blir knasigt på alla dessa sega människor som avvaktar och funderar i daaaaagar och gud vet vad dom gör och tillåts hålla på sådär.
Svar på tråden Är detta normalt beteende hos en mäklare?