Hjälp snabbt! Kan jag äta jensen's whiskysås??
Eller är det "riktig" alkohol i den?
Kan man äta den om den e uppvärmd?
Jag vet inte alls, skulle ha deras favoritsås,
men kom hem å insåg att jag råkade köpa whiskysås!!
Eller är det "riktig" alkohol i den?
Kan man äta den om den e uppvärmd?
Jag vet inte alls, skulle ha deras favoritsås,
men kom hem å insåg att jag råkade köpa whiskysås!!
Klart du kan. Du kokar såsen så alkoholen försvinner ju!
hehe. Jag kom också i det läget en gång. Visste inte hur jag skulle göra=) Men ringde pappa som är kock och frågade. Så njut du av maten=)
Bara att käka på! Är säkerligen ingen "äkta" Whisky i den utan bara whiskyarom. Och även om det skulle vara äkta så kan det inte handla om många droppar då whisky ju inte direkt är billigt! Men såsen är supergod, är ett stort fan av alla jensensåserna själv!
...och om du druckit whiskey EN gång hade det faktiskt varit detsamma som ingen gång :)
vart finns den såsen?! är det den som de har på Jensen's-restaurangerna, eller heter de abra samma? den e ju svingod!
Det är samma som restaurangen, det är dom som gör köpsåserna oxå...
Ta det varligt.
Detta är en gedigen myt som håller sig kvar.
Även fasst såsen kokar så tar det bra lång tid för alkoholen att försvinna.
Bevis.
Efter att en gång skulle bjuda på fest men bara ha kvar stark glögg och mindeåriga skulle dricka, gjorde jag en köka bort alkoholen.
Den fick värmas länge på nära kokpunkten ca 2 timmar och smakade av offta och den amakade förtfarande väldigt starkt och spritigt, och då ligger glöggen bara på 15%
Whiskyn ligger på 40%
Så ta det varligt, tar längre tid än man tror att koka bort alkoholen.
zamii: jaa jag vet! jag brukar ta whiskysåsen när jag käkar där, svingod ju! och potatisen e ju ännu godare, kan dom inte ha den i affären också? hehe
haha, jag satt på deras restaurang idag och tänkte precis samma sak! Plussade igår. Man blir ju lite nojjig så det blev Favoritsåsen istället!
Om det vore alkohol i den skulle den då verkligen säljas i en vanlig mataffär?
Hej jobbar på jensens i jönköping. Det är 3 procent alkoholhalt i whiskey såsen och 4 fyra i cognacsåsen, men kokar du upp den ordentligt ska all alkohol försvinna. Men som sagt låt den koka ett par minuter längre på låg värme så är du säker!
Ha ha...blev så full i skratt! Jobbade på Jensens förut, i Malmö och trodde absolut inte att det skulle vara nån alkohol i de såserna, det är ju halvfabrikat och blandas ut med massvis med grädde men tydligen hade jag fel, enligt danielh83!!! Hade nog själv mått smått illa om jag ätit den såsen nu men är väl arbetsskadad!!
Har även jag jobbat på jensens i Malmö och betvivlar starkt att såserna ens varit i närheten av någon wiskey. Om du åt den tror jag hursom att du kan vara lugn. Va ett tag sen jag åt den där såsen. Blir riktigt sugen ju...