• Rosdraken

katt som inte vill sluta klösa oavsett vad jag gör......

Nu har jag fått spel på en av minna katter har 2 st innekatter. De är jätte goa och mysiga och mår bra på alla sätt. Men den ena kissen har sen en liten tid tillbaka ungefär när vi flytta så ca 2 månader. Börjat att klösa på ställen han inte varit på innan som alla trösklar, soffan och har även sett honom 2-3 gånger på taperterna dock utan att orsaka skada.

har prövar att sätta klösmöbler där han klöser som jag haft kattmynta på. Vattenflaskan (spray) är ständigt redo men lik förbaskat är han där igen efer en stund blir tokig är även noga med kloklippning när jag ser att de blivit långa vet inte vad mer jag skulle kunna göra.

Hoppas någon har bra råd än har inget gått sönder men bara väntar på det......

• Svar på tråden katt som inte vill sluta klösa oavsett vad jag gör......
  • CTMT

Vi provade att stänka lite lime-vatten på de ställen där det klöstes på. Ta vatten och lägg i några limeklyftor och låt stå ett tag. "stänk" sen lite vatten på de ställena där du vet att katten klöser. Det funkade hemma hos oss iaf, men man får bättra på lite då och då.

• Fru O Mamma Kokkonen

Är i PRECIS samma jävla situation som dig, älskar mina katter, men ena vägrar använda trädet. Hela soffan är förstörd, hon har gett sig på mattor å så.. vad tusan ska jag göra. Klipper jag klorna så hjälper det la ett tag iaf :)
    Men ska köpa nytt träd och hoppas det hjälper.. så ledsamt att en ny soffa är förstörd..

• Molle72

Vitpeppar och plast är också nåt katter inte gillar.

• Fru O Mamma Kokkonen

Ska vi vitpeppra soffan

Molle72 skrev 2008-04-23 21:42:58 följande:
    Vitpeppar och plast är också nåt katter inte gillar.
  • Anne N

Kocentrerad citron har fungerat för min syster, för mig har det fungerat att sätta kattmynta där jag vill att de ska klösa och dränkt med fy-spray där jag inte vill att de ska klösa

• Molle72

Katja: ja det tycker jag haha. Vi hade en katt en gång som alltid sket i våran säng, vi hade en sån där hemsk tygsäng med kanter runt om. Jag hällde peppar där en dag var så trött på kattskrället du kan gissa att vi låg och nös. Min man undrade om vi blivit allergiska mot katten Haha.
    Häng plast över soffan ett par dagar.

• Fru O Mamma Kokkonen

Haha
    Ja men det måste jag absolut testa, hon klöser bara på ena sidan av soffan så får låta bli å ligga åt det hållet när jag ligger å tittar på tv.. =)
    Har sprayat kattmynta på klösträder, men hon är bara mer livrädd för det och fy-spray funkade tyvärr heller itne :(

Molle72 skrev 2008-04-23 22:04:12 följande:
    Katja: ja det tycker jag haha. Vi hade en katt en gång som alltid sket i våran säng, vi hade en sån där hemsk tygsäng med kanter runt om. Jag hällde peppar där en dag var så trött på kattskrället du kan gissa att vi låg och nös. Min man undrade om vi blivit allergiska mot katten Haha.Häng plast över soffan ett par dagar.
  • ninanen

Min katt klöser inte heller på kösbrädor... Han märker nog inte ens att dom finns... men däremot så älskar han papplådor så jag har lite lådor som står lite varstans... Inte så snyggt å det blir lite å städa å så men han klöser ingen annanstans längre... Om man inte vill ha nån stor låda kan man ta ett såntdär "flak" som läsk/öl brukar står på... Jag har ett sånt i köket å dit brukar han alltid gå å sätta sej å klöa lite å tvätta sej lite... Så testa med något i papp det kanske funkar =)

• CTMT

Kom på en sak till som vi ska testa. Våra katter har börjat klösa lite på tapeter här hemma. Men jag misstänker att de gör det pga att alla våra klösträd är för "korta", de kan liksom inte sträcka ut kroppen fullt ut. När de klöser på väggarna så sträcker de på sig så långt upp de kan samtidigt.
    Så jag ska tillverka en HÖG klösbräda, tar en bit gipsskiva eller vad som och klär in den med en tunn "klösmatta". Så ska jag se till att täcka en yta som är ca. 30-40 cm bred och 1 meter hög. Så ska jag dränka den delen med kattmynta.
    Sen hoppas jag att katterna kommer ääälska att klösa där och bara där :)

• Virrpirr

Vi köpte en rejäl tak till golv ställning åt vara katter och den har sparat mycket av vår inredning. De små klösbräderna har de alltid ratat, men den stora älskar de.

Så det kan jag verkligen rekommendera!

Annars är plast effektivt när det gäller att bryta vanor hos dem.

Svar på tråden katt som inte vill sluta klösa oavsett vad jag gör......