• Elli80

Någon med erfarenhet av mjölkstockning???

Jag blev troligen kall om brösten häromdagen när jag var ute och gick för på kvällen sedan hade jag fått en jättestorknöl i bröstet. Har köpt bröstvärmare i tyg och är allmänt varmt klädd hela tiden nu. Ammar ofta från det bröstet och låter bebis ha haken mot knölen för att lättare amma ur den. Trots detta försvinner den inte. Tycker nog att den minsakr ngt efter amning, men den är inte borta. Knölen känns inte mycket när jag står upp utan mest när jag ligegr ner på rygg. Det ömmar inte, känns inte varm, har ingen rodnad över området och jag känner mig inte febrig eller så. Kan det vara typ mjölkstockning light?? Om ni förstår vad jag menar?? Vad ska jag göra? Är det inte någon fara när man inte har ont och så utan bara en knöl??

Hm, massor av frågor hoppas någon av er vet lite råd.

• Svar på tråden Någon med erfarenhet av mjölkstockning???
  • Plutten2

Jag har haft exakt samma symptom vid två tillfällen. Jag tror att det är mjölkstockning men vet inte. Vid första tillfället hade jag lite feber men andra gången mådde jag jätte bra. Det krävs en inflamation i stockningen för att man ska få feber. Jag gjorde precis som du, ammade mycket, maserade knölen och försökte hålla bröstet varmt. Det tog ganska många dagar innan det försvann men det försvann av sig själv.

• Lisa E

Jag har haft och blivit av med mina knölar. Första gången räckte det inte med bröstvärmare, amning och massage utan jag var tvungen att pumpa ur bröstet med en elektrisk pump, men då var de riktigt fulla, hade jag riktigt ont och hög feber. Andra gången räckte det att amma det bröstet ofta och hålla det varmt. Ett tips är att även ta riktigt varma duschar och massera bröstet. Se också till att smeka knölarna samtidigt som du ammar.

• Elli80

Tack för att ni delat med er av era erfarenheter. Jag hoppas verkligen att jag blir av med knölen...

Lisa E: Mitt bröst är inte så fullt att jag tror jag behöver pumpa ur, eller ska jag göra det ändå tror du? Min lille pojk äter ordentligt ur det vid amning, men trots det är ju knölen kvar när jag ammat klart. Hur länge tog det innan du blev av med mjölkstockningen? Behövde du söka hjälp?

Plutten2: Du skriver att det försvann av sig själv. Efter ganska många dagar. Jag fick min knöl i söndags kväll, tog det mer än en vecka för dig?

• Lisa E

Det låter inte som du behöver ta till pumpen. Det tog mig säkert 4 dagar att bli av med knölarna i det ena bröstet men bara 2 i det andra. Jag frågade en barnmorska i samband med sonens kontroll efter BB och hon tipsade mig om vad jag kunde göra samt lånade ut en pump till mig. Så länge du inte har ont eller har hög feber skulle jag våga mig på att säga att du kommer kunna lösa knölarna på egen hand. Har du provat att massera i duschen, ganska mycket kan släppa där?

• Elli80

Lisa E: Nej jag har inte provat det än. Ska göra det ikväll. Ska jag massera rakt mot bröstvårtan?

• Plutten2

Jag tror nog att mina knölar satt kvar i närmre en vecka, kommer inte riktigt ihåg. Det var i alla fall mer än fyra dagar.

Ja man ska helst massera mot bröstvårtan och man ska ta i regält. En kompis fick hjälp av en barnmorska på BB med det och BM tog i jätte mycket.

• Elli80

Plutten2: Ska man ta i rejät? Jag har hört att man bara ska massera lätt som en smekning... Hur gjorde du? Tog du i?

• ninnione

jag löser alltid mina lätta stockningar med långa varma duschar då jag försiktigt masserar ut mot bröstvårtan...lätt, lite som en smekning. jag har oftast ont så hård massage går inte. sen hållerjag  mig varm o på några dagar är de borta...märker att jag börjar få en igen, så det blir snart dusch för mig igen, hihi.

lycka till

• Lisa E

Jag fick precis höra från min barnmorska att man inte ska massera hårt, gör man det kan någonting därinne riskera att få bristningar och mjölken rinna ut där den inte ska vara så man får ännu större problem.

Jag har masserat från bröstet och ut mot bröstvårtan, precis som om man skulle pumpa ur. Men jag har också masserat enbart knölen lätt.

Hur gick det för dig igår?

Svar på tråden Någon med erfarenhet av mjölkstockning???