• amanita

Vi med högt FSH forts.

Hej alla kämpar!
    Jag är relativt ny på FL, och inte inne så ofta pga tidsbrist, men surfar i mån av tid runt på trådar som "rör mina intressen", så därför hamnade jag här hos er... På tiden "när det begav sig" var jag väldigt aktiv på "good old Netdoktor", nån som var med där?

Känner så igen mig i era historier och kämpanden!
    Min historia (kort);
    * utredning på Sophiahemmet våren 02 som visade på högt FSH (dag 3 värde på 13, dock ok Clomifentest, dvs lägre värde på dag 10).
    * valde privat IVF (CvL i Uppsala) i väntan på landstingskön, kände tidspress pga ålder och det förhöjda FSH:t.
    * något mindre äggstockar än "normal" och relativt svårstimulerad, 400-450 ie gav inte allt för många ägg, inget till frysen men fick i alla fall tillbaka 2 vid varje försök.
    * första försöket "klassiskt" (långt) med nässpray och Puregon ? mådde PYTON minst sagt (även av Clomifentestet), så himla påverkande på psyket, jag hade ALDRIG gjort ett till liknande försök!
    * de andra tre försöken blev den kortare varianten med Menopur + Cetrotide. Mycket sprutande men helt klart värt det med tanke på hur mycket bättre jag mådde.
    * gravid vid försök 2 som resulterade i MA och skrapning.
    * gravid vid försök 4 som resulterade i två underbara tjejer!!!
    * gravid SPONTANT som resulterade i en lillebror 15 månader efter tjejerna! Mycket snopet men mycket välkommet!

Vi gjorde våra 4 försök på mindre än ett år ? definitivt inget som rekommenderas! All påverkan på kroppen, både fysiskt och psykiskt, kombinerat med psykiskt påfrestande graviditet med tjejerna (blödningar), koliktjej, ingen egentid, etc, etc hann ikapp mig ett par år senare...

Jag hoppas att min historia ger hopp till någon!
    Stort lycka till & trevlig sommar till er allihopa!
    Ni är bäst!

Svar på tråden Vi med högt FSH forts.