• LALLA1

Vi med högt FSH forts.

Dags för ny tråd igen! Hoppas ni hittar hit:

Här samlas vi tjejer som fått besked om att vi har ett FSH som stigit över gränsen för det normala (10). Vi stöttar varandra genom besked och behandlingar av olika slag, utbyter tips och information, glädjs och gråter med varann. En del av oss har hängt ihop härinne en längre tid och våra tidigare trådar finns länkade längst ner. Många har lyckats bli gravida (spontant eller genom ivf), en del kämpar med behandlingar och andra har valt andra vägar. Alla är lika välkomna!

Högt FSH ingår i diagnosen "oförklarlig barnlöshet", dvs. det är inte omöjligt att bli gravid men det kanske tar lite längre tid Vi ger inte upp i vår kamp för att få en även om vår väg dit kan bli en annan än den "normala"!

Ett förhöjt FSH kan vara ett tecken på att man är på väg in i ett för tidigt klimakterium. Ofta är man iaf mer svårstimulerad än "normala" kvinnor, vilket beror på att ett högt FSH signalerar att äggstockarna är lite latare, trögare, svårstartade... och det kan vara svårt att stimulera fram många ägg. Unga kvinnor (iaf under 35) som har högt FSH ska dock oftast inte ha problem med äggkvaliteten utan det är kvantiteten som är bekymret. Det är helt enkelt glesare mellan guldäggen! Vad det förhöjda värdet beror på vet forskningen inte säkert, men orsakerna KAN vara t.ex. endometrios (som förstört äggstocksvävnad eller pga att man opererat bort delar av äggstockarna), genetiska (andra släktingar har också hamnat i ett tidigt klimakterium) eller så har något skett under fosterutvecklingen så att man fötts med färre ägganlag än andra (t.ex. pga infektion under ett kritiskt skede).

Det är svårt att hitta info om FSH på svenska sajter och många som tittar in har inte heller fått veta nånting vettigt av sina läkare. I våra tidigare trådar (se länkar nedan) har vi samlat länkar till främst amerikanska sajter där det finns mer information att få. Det är dock värt att minnas att olika labb och olika kliniker mäter FSH enligt olika skalor och det går inte alltid att jämföra sina egna värden med tabeller etc. (Gäller främst amerikanska sajter.)

Ett viktigt test för att mäta hur stora chanser man har trots ett förhöjt FSH är det s.k. klomifentestet (eng. Clomifen Challenge Test=CCT) där man först mäter FSH cd 3, äter Pergotime dag 5-9 och mäter FSH igen cd 10. Ett värde som dag 10 hållits kvar på samma nivå som dag 3, eller ännu hellre sjunkit, tyder på att äggstockarna är mottagliga för stimulering. Ett stigande värde ger en vink om att äggstockarna troligtvis är mer eller mindre svårstimulerade.

Del 1:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m13410282.html

Del 2:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m16049831.html

Del 3:
    www.familjeliv.se/Forum-7-34/m19532117.html* * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet! * *

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-20 13:19:14:
    Del 4:
    www.familjeliv.se/Forum-7-34/m23023753.html

Del 5
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-24 11:02
    www.familjeliv.se/Forum-7-128/m29347053.html

Öppnar en ny tråd eftersom den gamla stänger snart. Hoppas ni hitta hit allihopa
  • Svar på tråden Vi med högt FSH forts.
  • Ma Lu

Åh, vad frustrerande Bubblare!!! Kraaaaaaam och aaandas djuuuupt!!!

Det där med att göra ny utredning vore kanske inte helt fel? Rekommenderar isf Lucinakliniken som verkar vara en av de mest "öppna" klinikerna i hela landet! Alla som vägrats prover av olika slag på andra kliniker har lyckats få dem tagna där utan knot!

Man blir ju förbaskad på dessa snåla privatkliniker som är så rädda om sin precious statistik att de sätter så pass låga "no go"-gränser utan att se till andra fakta

Så visst, ÄD-kön ska du väl inte tacka nej till men jag känner ju i allt  att du inte är färdig med de "vanliga" försöken än och om du ska kunna gå vidare med ditt liv som en hel människa så måste du följa din vilja att göra fler försök! Annars kommer du alltid fundera på OM och MEN... Släng dig på telefonen

STYRKEKRAM!!!

* * * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet * * *
  • kramis80

bubblare: gumman vad ledsen jag blir och arg på läkarna! grrrrrrrrrrr

vill först skicka dig en massa kramar och tankar. Jag finns här när som du vill prata, du har mitt fulla stöd!! Säg bara till vad jag kan göra för dig. Jag lovar att lyssna!

jag tycker inte heller att du är klar med ivf, jag menar du fick fram blåsor om ändå få då måste ni ju få försöka åtminstone en gång till trots högt FSH. Har så svårt för att de sätter gränser med siffror man måste se på helheten. Dessutom så betalar du ju själv för behandlingen. Får jag fråga om din ålder 30+ 40+? Kanske påverkar den deras beslut?
    Har en vän irl som oxå har högt fsh och inte fick mer än en blåsa första behandlingen som gick till ÄP men blev ej befruktat (eller om det inte delade sig, kommer inte ihåg) i vilket fall så fick hon gå vidare med en ny behandling och högre hormondos fick då fram 4 blåsor, tyvärr ngt omogna ägg. Men jag tror att det går om man bara får rätt hormonbehandling.
    Har du pratat med CvL i uppsala? De var ju väldigt snälla mot mig och såg på helheten istället för att stirra blint på mitt FSH 17. Jag fick ju tom köpa 3-pack! Hänger i en annan tråd med folk som går på CvL och vissa har fått avbryta behandlingen pga få blåsor eller inget befruktat ägg av det enda de fått ut och dessa är 40+ och får göra ny behandling. De får åtminstone 2 försök!

kanske kan va en idé att göra en helt ny utredning på ett nytt ställe och inte säga ngt om att du redan gjort en ivf?! De har ju inte rätt till dina journaler och behöver inget veta...

många stora kramar

(¯`°?.¸ ♥ blir det nånsin vår tur? ♥ ¸.?°´¯)
  • tickan

Bubblare: Kommer du i håg mig, en svårstimulerad medsyster till dig, vi har skrivit lite till varandra förut.

Vill försöka ge dig lite hopp. Jag var ju också totalt utdömd och avrådd (till och med helt nekad) till fler försök, men vi lyckades ju övertala läkaren göra ett till. Jag fick hela 8 äggblåsor denna gång jämfört med bara tre förra försöket. Ruvar på två fina embryon sen i fredags.

För mig tror jag att zonterapin och osteopatin har bidragit.

Ge inte upp!

• Bubblare

Tack för alla svar, det värmer!!!

Det är så svårt man vet inte vart man ska vända sig snart och hur mycket man vill berätta om ens tidigare behandlingar.

MaLU: Hoppas det är bra med dig! Du har verkligen rätt, jag är inte klar. Och vi kommer ställa oss i ÄD kö, skickar nog sambon som får ta mötet med L. Ska ringa runt lite, fick verkligen dåliga vibbar på S:t G. Ta hand om magen

Kramis: Jag är 30, fyllde förra året så jag nykläckt från 20-talet, så inte purung längre Gjorde min utredning på Octavia och huvud-doktorn L har sammarbete med CvL och konsulterade även dem, så dit ville jag nu inte i första hand vända mig, iofs har de nog inte min journal. Gjorde endast menopur behandling, dock var det maxdos 6 behållare. Visst gjorde du utredningen någon annanstans innan du kontaktade CvL?

Tickan, klart jag kommer ihåg dig! tack för ditt stöd, ska nog börja med osteopati Malu har även tipsat om det. Var det fem doser du sprutade senast? Härligt att ni lyckades hoppas på att ni får en massa ungar som springer hos er på landet!!

Nu är bara frågan, vad gör jag...

* Ringer lucina kliniken (men visst gör de bara utredningar) ?
    * Ringer Sofia hemmet (nära) utan att nämna mina tidigare utredningar
    * Ringer Fertiltetscentrum (nära) utan att nämna mina tidigare utredningar
    * CvL??? - har iofs blivit rek. om en ny gyn (i sthlm) som jag litar på och ska kontakta, som skulle kunna göra utredning/stimulering, han har även kontakt med CvL.

Som ni märker känner jag mig lite lost.
    Satsar på min nya gyn: Så det får bli farbror barbro som jag ringer först.

Kram från mig, tack för at ni finns!

• Ma Lu

Kram också idag Bubblare! Lucina gör utredningar men håller också i behandlingar - dock inte ivf (ev. som samarbetsdoktor...) Jag trodde verklgien på StG för dig men så man kan bedra sig Visste inte de hade så pass knussliga gränser Fertilitetscentrum är dock mig veterligen den enda kliniken i stan som erbjuder det test som är "alternativt" till FSH, dvs. det här "nya" AMH-provet. Om du vänder dig dit kommer de säkert att ta det och ni får klarare besked!

Annars önskar jag all lycka med nya gyn

* * * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet * * *
  • LALLA1

Hej på er!!!

Bubblare; ja vad ska jag säga, kämpa på gumman, håller med dom andra svaren i tråden, prova andra kliniker och kanske osteopati och liknande kan hjälpa. Själv så går jag på akupunktur och det tror jag på. Vet inte vem som gör osteopati och liknande här nere. Men allt är värt att prova.

Själv så var vi och träffade läkaren igår inför vår nästa IVF, och det var inte samma läkare vi haft förrut, och jag måste säga att jag blev riktigt förbannad när vi satt där. Hon kolla igenom de tidigare provsvaren och det första FSH provet jag tog var ju på 18 vilket är väldigt högt det vet jag, men hon sa "ja 18 är ju jättehögt, det är ju sjukligt högt, bara så du vet att dina chanser är jättesmå ja kanske 10%". "Jag vill bara vara ärlig med er att era chanser inte är dom bästa, men vi hjälper er om ni vill, det ni ska tänka på också ar ju faktiskt att det kostar ganska mycket pengar", Som om jag inte visste det eller!!!! Sen började hon förklara en massa om FSH och nästa idiot förklarade oss, så jag kunde hålla mun, så jag sa det du jag vet allt det där, det är ingen ide att gå igenom det igen. Läkaren sa " ja vill bara att ni ska veta att ni har små chanser och vill inte att ni ska ha för höga förhoppningar om att detta ska lyckas". Då sa jag " jag vet att vi har små chanser jag har inte fått ut så många ägg förrut heller så varför tror du att jag förväntar mig att få en jätteskörd denn gång"? Hon sa " Jag vill bara vara ärlig".

Ja sa det att jag måste få en chans till för att omdet inte går vägen så vet jag iallafall att jag gjorde allt jag kunde för att få ett barn till. Har jag inte det så kommer jag nog inte kunna släppa detta utan att kanske undra tänk om osv.

Sen var det som att vända blad, hon sa "ja denna gång vill vi göra denna långa metoden och använda oss av Menopur, kan ju vara så att du behöver både FSH och LH, ja det kan det ju  tänkte jag. Som det sog i journalen så tror ju min riktiga läkare på att vi har en chans iallafall. Vi har ju trots allt lyckat få en dotter och då var ju oddsen små också, även om FSH inte var något problem då.

SÅ vi får börja efter sommaren, om vi vill så får jag börja spraya på juli mensen, vi får se hur vi gör. Känner att jag vill ge akupukturen en chans också den kan ju ta lite tid innan kroppen ändrar sig. Jag menar vi kan ju faktiskt få både fler och bättre ägg pga akupukturen så det väl värt att prova ett tag kanske.

Den läkaren hoppas jag att jag inte behöver träffa igen.

Hur är det med er andra??

Kramisar

• svanhild

Hej! Jag har högt FSH men lyckats bli gravid själv ändå!!!! Läkaren pratade om att ge mig mer hormoner för att lättare behålla graviditeten (har haft 2 missfall men har oxå en son på 2,5 år). Vet ni hur det funkar, om det är ett dåligt ägg och man får de där extra hormonerna, är det en större risk för missbildning då?

• Primrose

Oj vad här har skrivits! Är mitt uppe i sista månaden av en massa projektarbeten innan terminsslut. Så jag hinner inte skriva så ofta.

Usch, vad ledsen jag belv för din skull, Bubblare. Okänsliga och korkade läkare behöver vi inte fler av. Jag förstår verkligen ditt dilemma. Jag har själv gjort utredning på Lucina - men inte ang. högt FSH utan ang. att jag har fått flera MF. Det kan ju inte skada att göra en utredning där, eftersom de kan hitta allt möjligt som man inte kände till förut (eller ingenting, förstås) som andra kliniker inte undersöker. Jag har ju själv erfarenhet av både Sophiahemmet och Fertilitetscentrum. Det som är fördelen med FC är ju att de gör AMH-testet  och därför kan kartlägga äggreserven bättre. Båda klinikerna har jag upplevt som åldersfixerade, men du är ju betydligt yngre än jag så de kan nog vara mer positiva i ditt fall. Du behöver ju inte alls nämna dina tidigare försök och utredningar, om du inte vill. Det enda är om du kommer att vilja lägga fram alternativa tillvägagångssätt i behandlingen - då kanske de börjar undra varför. Sophiahemmet är ganska konservativa i sina behandlingsmetoder, men jag vet sådana som har lyckats övertala dem att pröva nya varianter (och inte bara standard: långa metoden + Gonal-F).
    Jag skickar dig massor av kramar!!

svanhild: Hej! Jag tror inte att eventuell hormonhjälp kommer att göra att kroppen lättare behåller ett dåligt embryo. Är ägget av för dålig kvalitet och blir befruktat kommer kroppen ändå att stöta bort det. Åtminstone kommer inte hormonerna att få det att stanna kvar om det annars skulle ha stötts bort. Däremot anser en del läkare att hormontillskott av t ex Progesteron hjälpa ett bra embryo att stanna kvar som kanske annars skulle ha stötts bort. Det bästa är naturligtvis att fråga din läkare. Jag är amatör och skriver bara efter vad jag fått veta.
    Jag har själv haft tre MF och nu när jag tagit Progesteron och Trombyl (t o m v. 12) är det första gången som jag har kommit så här långt (v. 15) och fått se att fostret (ännu så länge) mår bra. Om det är en slump eller beror på medicinerna vet jag förstås inte.

• Bubblare

Hej!

tack för svaren!
    Känns verkligen bättre när man fått skriva av sig lite.

Malu: Det är ok, det var iofs bra att gå dit, nu vet man vad man ska säga och göra, och vilket journal man helst ska gömma

Lalla: jag håller med dig, jag fattar inte att de hela tiden ska påpeka att saker och ting är dåligt, VI VET det, annars skulle vi väll inte vilja göra IVF. Dessutom vet man en del om fsh när man genomgått utredning etc.!!!

Inte för att jag bryr mig, men jag fick betala 1000 kr och det först jag får höra är:
    -" Vi avråder". Va?!?! varför kom jag hit över huvud taget, vad är syftet med att någon vänder sig till en privat IVF klinik?

läkaren satt mestadels tyst som en mus, jag körde samma strategi, kändes som "tysta leken brörjar nu"...

GRRRRRR

Ja nu får vi se hur det blir jag måste samla mig lite innan jag tar tag i allt igen.

Vi ska stå på oss!

Vill bara hälsa till kramis igen läste lite i din Blogg, blev mycket berörd, jag hoppas verkligen att det går bra på IVF 2, kämpa på, du är värd allt!

• kramis80

hej alla goa tjejer!
    har inte orkat läsa igenom det ni skrivit så ordentligt för jag mår väldans dåligt just nu... inte endast pga misslyckade ivf:et utan annat oxå...

men vill svara dig bubblare: tack gumman! Jag kommer kämpa på, ger inte upp i första taget. Är fortfarande så arg på läkaren du träffade, varför ska de på privata kliniker avråda oss för. Vi går ju dit för att få hjälp om än den kanske inte ger oss ett barn så vill vi ju pröva allt!! och betalar ju för det!!!!!!!!

MORR

stora kramar till dig idag oxå

(¯`°?.¸ ♥ blir det nånsin vår tur? ♥ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Vi med högt FSH forts.