• Anonym

Ni som sover i olika sovrum...

Hur gör ni?

Har ni en varsin enkel säng? eller sover någon av er i dubbel för "syns" skull?
    Vad säger ni till gäster som frågar?

Jag ger upp nu. Jag kan somna på en pinnstol, sittandes med huvudet hängande, SÅ trött är jag. Men ligger jag i sängen o ska sova med min sambo bredvid, och han bara så mycket som andas kan jag inte somna.

Hur kom ni fram till att ha olika sovrum? Min sambo vill absolut inte ha oilka sovrum.... vet inte alls hur jag ska lägga fram det. Vill ju inte gå på starka sömntabletter resten av livet... och nu ammar jag så några tabletter än blir det inte tal om. Jag har alltid haft svårt att sova med någon annan i rummet.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ni som sover i olika sovrum...
  • Nella

Hej! Jag o sambon sover i separata sängar sen ett år tillbaka så han snarkar om nätterna så min nattsömn blir helt sönderhackad! vi har ett baby/gästrum där vi har en enkelsäng(som han sover i) och en dubbelsäng i sovrummet. På helgerna försöker vi sova i samma säng eftersom vi bägge egentligen inte vill sova åtskilt. Sen två månader tillbaka har vi en liten bebis och det är ännu tristare att inte kunna sova ihop med ´bebben i mitten men hellre det än att vara helt dödströöt på dan pga sömnbrist!
    Har du provat att lägga dig tidigare än sambon och på så sätt somna innan honom? Jag tycker du ska säga som det är att du har svårt att sova och bara det att du tar hand om en bebis borde göra att han förstår att du behöver din vila!

• Anonym

Snälla nån, du måste få sova!

Ni behöver nog inte ha skilda sovrum för resten av livet, men iallafall under en period. Så att du får "lära dig" att sova igen och slippa gå omkring som en zombie. När man väl sover bra igen går det nog att försiktigt vänja sig vid att sova ihop. Men det är nog bra att fortfarande ha kvar en säng i ett annat rum så att man kan gå dit om det inte funkar.

Har ni något extrarum? I så fall kan ni ju ha en säng där som "gästsäng" om ni inte vill att folk ska veta om att ni har skilda sovrum.

• Popflickan

Är det det att han låter så mycket på nätterna eller vad är själva problemet? Har du testat t ex Apotekets öronproppar? Jag sover med det nästan varje natt, har katter som kan stöka runt en del på nätterna.
    Men med öronpropparna sover jag som en bäbis...
    Kanske något att pröva om du inte har det redan...?

• Anonym

från trådstart..

Har inget extra rum tyvärr. Blir i såntfall en bäddsoffa på kontoret (har jag funderat på)

Öronproppar funkar inte. Har lagt mig tidigare jämt förut, men vaknar på natten och kan inte somna om då Har sovit i hallen under hela garviditeten (på madrass, vi turades om). Känns som att jag testat allt

• Anonym

från trådstart igen,

Vet inte alls vad jag ska säga!!! Mannen sa igår lite fort bara att han itne tänker ha olika sovrum iaf. (innan jag ens hann säga nått) då sa jag att då får jag väl äta starka sömntabletter restan av livet. Då sa han att det skulle jag inte göra, vi ska lösa det på nått sätt.

Men hur? känns omöjligt.

• Nella

Måste få säga att det faktiskt är ganksa egoistiskt av din man att "vägra" ha olika sovrum. Tänk om det hade varit han som hade detta problemet och inte du? vad hade han haft för lösning på det då?
    Har du frågat VARFÖR han inte vill detta? Är det närheten o goset han inte vill mista kan man ju lägga sig tillsammans en stund för att sen säga gonatt och gå och lägga sig separat eller hur?

• Anonym

vi sover i olika rum! hur skönt som helst att inte behöva bli väckt av snarkningar mm! Som tur är tycker min sambo det också.

• Aiwendil

Jag har funderat på det där också...
    Jag sover alltid med öronproppar för jag blir verkligen tokig om jag hör sambon snarka. Som tur var snarkar han inte jättehögt så öronpropparna räcker, oftast. Ibland får jag putta på honom.
    Jag skulle ALDRIG kunna somna utan, det går inte.
    Bara snusandet är så jobbigt att lyssna på!
    Är lite orolig för hur det ska bli när det kommer en bebbe med i bilden.
    Då kan jag ju inte sova med öronproppar!?
    Tänk om man inte hör bebben då *orolig*

Nåväl.. tycker det är konstigt att din sambo inte respekterar dig.
    Jag menar, han måste ju se att du inte mår bra och att du är trött???

Hoppas det löser sig, annars får du väl ha en vattenspruta vid sängen och när han sätter igång så lyfter du på täcket och sprejar lite *hihi*

Kram på dig

• Anonym

Jag tycker det är så egoistiskt av din man att tänka på sig själv före dig. Det är ju viktigt att du får ha det lugnt och skönt nu när du är nybliven mamma och allt. Som sagt fråga honom varför det är så viktigt för honom att sova i samma rum. kan ni inte mysa och sedan sova separat? Det gör vi och jag sover mycket bättre nu. Innan rullade jag bara runt och hade panik när det blev sängdax. Så kan man ju inte ha det i längden.
    Lycka till och stå på dig tjejen. Din hälsa är viktigare än att han ska tycka att det är "rätt" att sova i samma rum . Inga andra behöver veta om det.

• Trump

Har ni sokt lakare hjalp mot hans snarkande? Kanske det kan hjalpa.

• Mialia

Jag är oxå mycket lättväckt och min sambo snarkar och gnisslar tänderna. Men jag använder öronproppar och det har gjort att vi kan sova i samma säng...

• Themis

Din man borde vara intresserad av att utreda sin snarkning, eftersom den kan ha orsaker som behöver åtgärdas. Den stör säkerligen hans sömn också och 15% av snarkarna har sömnapné, dvs slutar andas ibland när de snarkar. Sömnapné ger trötthet, ökad olycksfallsrisk och på sikt ökad risk för hjärt-kärlsjukdomar och stroke.

Övervikt eller polyper i näsan är andra anledningar till att man snarkar och det kan man ju också åtgärda, faktiskt.

Källa: www.akademiska.se/templates/a_klinik____7285.asp

• Anonym

Från trådstart:::

Men han snarkar inte... oftast (bara ibland) Men det räcker med att han andas för att jag inte ska kunna somna. Han tycker vi ska sova i samma rum för han vill ha närhet. För att vi älskar varandra... *suck*
    Nu sover han på en madrass i hallen, bara för att jag ska få lite sömn när jag är uppe med våran lilla bebis på nätterna.

Jag är så avundsjuk på dom som tycker det är gulligt att ligga o lyssna på sin sambos andetag. varför kan inte jag tycka det???
    Nu har det gått så långt så jag itne kan somna bara han ligger bredvid - fast han är vaken. Jag är rädd för att han ska somna så jag ligger o oroar mig så jag inte somnar. Även om han lovar att vänta tills jag somnat. Jag kan ju vakna när han somnat...
    Kan sova till tv, radio, ungdomarna som sitter utanför sovrummet o jiddrar på ´helgerna, ja till vad som hellst - utom till snarkningar/andningar.

nått fel på mig....

• Anonym

Det är inget fel på dig eller att sova i skilda sovrum. Det har ju bara blivit så i samhället; en allmän uppfattning att om man bara kan vara lyckliga tillsammans om sover bredvid varandra. Huvudsaken är ju att man mår bra och det gör man när man är utvilad. Strunta i vad andra tycker. Kramas och vara nära varandra kan man ju göra vid andra tillfällen än när man ska sova och det blir ju oftast så mycket bättre när man inte är trött.

Vi har sovit i olika sovrum i flera år. Min man sover i det sk gästrummet och jag i dubbelsängen, som alltid är bäddad för oss båda för att han ska kunna sova/ligga där om vi vill. Jag har varit ganska öppen med att berätta för andra hur vi gör och har vid något tillfälle fått kommentaren typ "vilket tråkigt äktenskap ni måste ha" men det struntar jag blankt i. Jag vet ju hur bra vi har det och det har ingenting med att göra hur vi sover.

• Nella

ehh måste bara hålla med anonym 13:00 om de människor som anser att man har ett tråkigt äktenskap bara för att man inte sover ihop i samma säng. Jag menar man kan väl ha "kul" på andra ställen och inte nödvändigtvis på natten Det är väl snara dem som har tråkigt...

• Lucylin

Angående tandgnisslan.. min darling höll på som sjutton så det dånade i hela rummet så jag mer eller mindre tvingade honom att prova ut en bettskena. Den kostade lite men det är det helt klart värt. Nu hörs det inte längre och jag sover som ett barn bredvid honom

Svar på tråden Ni som sover i olika sovrum...