• Flickan Gud Glömde

De har bakat "Negerbullar" på dagis.

Igår när jag kom för att hämta min son på dagis, då såg jag att de bakade.

-"Vi gör negerbullar", utbrast fröken.
    -"hrrhrr Nej chokladbullar gör ni väl", svarade jag.
    -Neej, vi gör negerbullar.

Jag tänkte, ja ja hon uttryckte sig väl bara lite klantigt.
    Men när jag idag kommer för att hämta barnen har de i kalendern skrivit under gårdagen att de bakat negerbullar.

Är det jag som är känslig eller är detta Ok?
    Vad tycker ni?
    Ska man på ett dagis få använda skällsord på de sättet?

Använd google.se
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-24 15:09
    sv.wikipedia.org/wiki/Neger

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-24 16:50
    Vad folk säger hemma och anser vara kränkande eller ej är inte min poäng.
    Det finns de människor som anser det kränkande att säga negerboll.
    Därför tycker jag att det är ett ord som inte bör användas på en förskola.
  • Svar på tråden De har bakat "Negerbullar" på dagis.
  • TheCoopers
    1977Maria Therese skrev 2008-04-30 14:26:16 följande:
    ? Hur lät det där.."Min neger kommer från skolan" Lät inte bra...Tänk om jag skulle säga så till någon " Din neger kommer från skolan" Öööö
    Exactly my point ...
    Tack nu gjorde du det lättare för mig ...

Det var ju sarkastiskt och för att visa poängen med ordet Neger , och du gjorde mitt jobb enkelt .
    I'm the me I choose to be ...
  • 1977Maria Therese
    MammiMonica skrev 2008-04-30 14:26:41 följande:
    Säkerligen har dagisfröken sagt "negerboll" typ hela sitt liv& tänker inte på att någon tycker att det  är något skällsord eller kränkande.Är väl upp til var och en vad vad man säger, bara man inte kränker någon tycker jag!Men man säger ju inte på konditoriet att man ska ha en "negerboll", man får ju tänka sig för, nån kan ju ta illa upp..Men ifrån det ena till det andra, kan man ju ta upp att man får säga vitlök, det är ju också ett diskuterat ämne."varför får man inte säga negerboll, när folk säger vitlök"???(tror inte det är ett rasistiskt uttryck?)NEJ jag är inte rasist!
    Det har du rätt i, men jag har sagt Negerboll på ett cafe här och jag villa inte såra någon men  som du säger är man uppvuxen med detta bakvärk så det hänger med liksom...
  • 1977Maria Therese
    tea1982 skrev 2008-04-30 14:28:46 följande:
    Varför inte? Så länge man betecknar folk man känner och som man vet inte kommer ta illa upp så är det väl ingen fara? Vad exakt är det som är det onda i ordet neger? Att det tyder på en svart person? Jag kallar som sagt min sambo för blatte, han skiter i vilket, jag skiter i vilket, vi tycker båda det är kul. Däremot kallar jag inte ica-personal eller taxichaufförer för blattar "på skoj". Alla människor har rätt att använda vilka ord de vill så länge det inte riktar sig mot någon som ev. kan ta illa upp.
    Fast det är lite så att vissa kan uttrycka Neger och det engelska som är värre, när dom känner för det medan andra aldrig kan uttala neger blatte mm.

Ja inte ens kunna säga negerboll förns vissa ramlar baklänges....

Så om nu copper mår dåligt av ordet neger varför använder hon det? Har hon mer rätt att använda det....
  • tea1982
    1977Maria Therese skrev 2008-04-30 14:34:56 följande:
    Fast det är lite så att vissa kan uttrycka Neger och det engelska som är värre, när dom känner för det medan andra aldrig kan uttala neger blatte mm. Ja inte ens kunna säga negerboll förns vissa ramlar baklänges....Så om nu copper mår dåligt av ordet neger varför använder hon det? Har hon mer rätt att använda det....
    Alla har rätt att använda ord som inte är riktade MOT någon. Det är inte kränkning av PERSON förrän ordet används i en bemärkelse som är menad att såra en person/grupp. Finns det inga svarta kvinnor på Familjeliv??! Jag är jättenyfiken hur folk med riktigt mörk hud (sorry copper, latina räcker inte:) ser ordet..
  • tea1982

Alltså inte ordet "neger" utan negerboll

• mammahell
    Mrs Vasic skrev 2008-04-24 14:54:37 följande:
    Igår när jag kom för att hämta min son på dagis, då såg jag att de bakade.-"Vi gör negerbullar", utbrast fröken.-"hrrhrr Nej chokladbullar gör ni väl", svarade jag.-Neej, vi gör negerbullar.Jag tänkte, ja ja hon uttryckte sig väl bara lite klantigt.Men när jag idag kommer för att hämta barnen har de i kalendern skrivit under gårdagen att de bakat negerbullar.Är det jag som är känslig eller är detta Ok?Vad tycker ni?Ska man på ett dagis få använda skällsord på de sättet? TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-24 15:09sv.wikipedia.org/wiki/NegerTRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-24 16:50Vad folk säger hemma och anser vara kränkande eller ej är inte min poäng.Det finns de människor som anser det kränkande att säga negerboll.Därför tycker jag att det är ett ord som inte bör användas på en förskola.
    jag tycker att det är helt ok att säga negerbullar, det har hetat det i alla tider, det är först nu de senaste 10åren folk blivit känsliga för det.

pågen hade förr muffins som hette negermuffins
    det kanske är dags att ändra namnet på finska pinnar då med.
    man behöver väl inte ta allt bokstavligt.
  • 1977Maria Therese
    mammahell skrev 2008-04-30 14:37:49 följande:
    jag tycker att det är helt ok att säga negerbullar, det har hetat det i alla tider, det är först nu de senaste 10åren folk blivit känsliga för det.pågen hade förr muffins som hette negermuffinsdet kanske är dags att ändra namnet på finska pinnar då med.man behöver väl inte ta allt bokstavligt.
    Måste ha att göra med att Finnar är vit?.....

Jag säger också Negerboll, men skulle aldrig säga neger till någon!
  • tea1982
    1977Maria Therese skrev 2008-04-30 14:40:06 följande:
    Måste ha att göra med att Finnar är vit?.....Jag säger också Negerboll, men skulle aldrig säga neger till någon!
    Vad spelar det för roll att finnar är vita?
  • TheCoopers
    1977Maria Therese skrev 2008-04-30 14:34:56 följande:
    Fast det är lite så att vissa kan uttrycka Neger och det engelska som är värre, när dom känner för det medan andra aldrig kan uttala neger blatte mm. Ja inte ens kunna säga negerboll förns vissa ramlar baklänges....Så om nu copper mår dåligt av ordet neger varför använder hon det? Har hon mer rätt att använda det....
    Missade du mitt inlägg till dig ?
    Inlägg 4644
    I'm the me I choose to be ...
Svar på tråden De har bakat "Negerbullar" på dagis.