• sarahl

jag vill åka själv med min man och våra barn.

jag har 2 söner med min man de är snart 7 år och snart 1 år. han har även 2 äldre söner 13 & 15 år!
    Nu har jag fått 15000:- som skall användas till nåt minnesvärt, och får inte slängas ut på tex mat och saker såsom renovering.

Nu vill jag resa med våra 2 barn och min man, men inte ha med de stora barnen, det är pengar som jag fått och givaren ville att jag skulle använda de själv, men jag känner att jag vill komma bort med min familj.

är jag ego och hur förklarar man för de andra barnen.
    hmm jag vill inte att ni följer med. Jag tycker att deras mamma kan åka på semester med dem för det har hon aldrig gjort men vi har gjort det 2 sommrar dock bara i sverige, men vi har alltid haft sämre ekonomit än mamman och hennes nya!

jo förästen de var iväg 3 dagar i sthlm men den resan fick barnen jobba sig till bla stapla ved!!!

• Svar på tråden jag vill åka själv med min man och våra barn.
  • Silverkatten06

Låter helsjukt i mina öron, de är väl också en del av familjen? De är ju din mans barn och era gemensamma barns syskon!

• AnneSophie

Hmmm....ja jag tycker att du är lite ego (du frågade ju). Styvbarnen är del av er familj, och kommer att vara så hela ditt/ert gemensamma liv. Jag tror att man måste fundera på hur man själv, som 13- och 15-åring, skulle reagera om man blev satt åt sidan på det viset. Jag hade blivit grymt besviken.

(och innan det kommer en massa du-vet-inte-vad-du-talar-om-för-du-är-inte-styvförälder-snack så vill jag i förebyggande syfte påpeka att jag varit styvmamma )

*galet otålig och nervös*
  • kolibri

Jag förstår hur du känner. Jag tycker inte att du är ego, även om jag inser att det kan vara svårt att få till i praktiken. Jag har två bonussöner som nu är 16 och 18, samt en pojke på snart 2 år tillsammans med sambon. För mig har det varit viktigt att få göra saker ensamma med den "lilla" familjen ibland. För vår del har det alltid gått bra eftersom de stora barnen bor hos oss varannan vecka och det är en självklarhet att vi inte alltid gör allting tillsammans. Så har det även varit med semestrar, och mamman gör egna saker med bonusbarnen.

I ditt fall, där mamman inte verkar ha samma inställning, så kan det ju vara svårt. Hur ser din man på saken? Kan tänka mig att han tycker att det känns fel att neka sina söner detta. Försök prata med det med din man först.

Skulle det gå att göra två resor, en lite mindre där alla barn är med?

• MansonDust

Ja du är ego. (Du frågade, jag svarade)

• snillis

Säger som annsophie - har man valt att bilda familj med en person som har barn sedan tidigare så kan man inte tänka mina/dina barn utan man måste tänka familj om alla i familjen.
    Är man 13/15 - som för övrigt är känsliga åldrar - är man medveten och jag skulle aldrig velat bli satt åt sidan på det sättet om jag var dem.

• Nikki

skitkul för hans barn som inte får vara med, dom kommer nog att inte bli så glada utan att känna sig utan för, för att pappa ska åka iväg med sin "nya" familj dom har det nog inte det lätt dom är tonåringar och tånåringar är oftast osäkra, men kan inte dra alla över en kant men dom kommer nog att känna att dom inte tillhör familjen när du säger att du vill åka iväg med din familj och deras pappa är ju deras familj du är också deras familj och deras halvsyskon, jag tycker det låter helt sjuk, om jag hade en sambo som sa så till mig skulle jag fan inte åka på någon resa överhuvudtaget, det ska vara rättvist även om barnen inte är dina så är det hans du är hans familj, hans barn är din familj,... jag tycker du är egoistisk...vet exakt hur det där är, var inte längesen jag var 15 och jag vet vad mina kompisar gick igenom när det blev sommarlov och pappan skulle åka iväg med hans nya fru och nya barn och åka på semester och dom inte fick följa med p.g.a deras styvmorsa..

• Excellence

Nej, jag tycker inte att du ä ego. Det måste få vara okej att åka iväg med "din lilla familj", det är ju trots allt DINA pengar som DU har fått och som du har rätten att få göra vad du vill med.

Förklara precis som det är för de äldre barnen så kommer de säkert att förstå.

Lycka till!

• Majsan70

Jag jag tycker det är ego, men samtidigt förstår jag dig på ett vis. Du får helt enkelt prata ihop dig med din man o se vad han tycker o känner. Han kanakse kan betala för sina barn själv om du inte vill ta av "dina" pengar.

Mina stora barn följer inte alltid med på allting även om jag försöker ha med dem för att jag tycker det är roligt. Anledningen är bland annat att vi inte alltid kan sitta helt sysslolösa de veckor under semestern som de är hos sin pappa.

Men vid längre resor vill jag som förälder ha dem med eftersom sånt är till för att upplevas tillsammans. Samt så vill ju vår gemensamma dotter, deras SYSKON, dela sina upplevelser med dem.

• Excellence
    Nikki skrev 2008-04-24 15:54:19 följande:
    skitkul för hans barn som inte får vara med, dom kommer nog att inte bli så glada utan att känna sig utan för, för att pappa ska åka iväg med sin "nya" familj dom har det nog inte det lätt dom är tonåringar och tånåringar är oftast osäkra, men kan inte dra alla över en kant men dom kommer nog att känna att dom inte tillhör familjen när du säger att du vill åka iväg med din familj och deras pappa är ju deras familj du är också deras familj och deras halvsyskon, jag tycker det låter helt sjuk, om jag hade en sambo som sa så till mig skulle jag fan inte åka på någon resa överhuvudtaget, det ska vara rättvist även om barnen inte är dina så är det hans du är hans familj, hans barn är din familj,... jag tycker du är egoistisk...vet exakt hur det där är, var inte längesen jag var 15 och jag vet vad mina kompisar gick igenom när det blev sommarlov och pappan skulle åka iväg med hans nya fru och nya barn och åka på semester och dom inte fick följa med p.g.a deras styvmorsa..
    Ja, men isåfall tycker jag att pappan ska betala för sina barn, TS ska inte behöva betala för dem.
Svar på tråden jag vill åka själv med min man och våra barn.