Du måste logga in för att svara i en tråd.

• MammaMetzli

Lämna in hittekatt var...?

Har förbarmat mig över en katt som strukit runt utanför huset ett bra tag nu. Stackarn är smal och alltid hungrig när jag ställt fram nåt att äta till honom.

Han börjar dock bli lite för fäst vid oss, och vi kan inte ha katt här pga hunden och sonen.

Men jag skulle gärna lämna katten till något katthem, och sökte på nätet, men fick inget svar. Katten är inte märkt och är troligen en "sommarkatt" som har övergivits och överlevt vintern.

Vart kan jag vända mig för att lämna in den?

• Svar på tråden Lämna in hittekatt var...?
  • o0Mia0o

ring polisen på 114 14

If I can't dance to it, it's not my revolution
  • MammaMetzli

Tack för tipsen! Ska ringa imorgon och se om de kan ta katten.

• Ciiviic

Hoppas du får tag i nån :)

• isisisis

Sommarkatt som överlevt vintern???

Skulle inte tro det!

Det är April och katter vandrar,den har säkert ett hem.

Är det totalt skygg och liger under huset?
    Då kan det vara en vildkatt,eller en katt som klarat sig utan utfodring hela vintern.
    De blir snabbt vilda.

Annars har den ett hem någonstans,eller så vandrar den vidare.

Ge den ingen mat!!!!

Då stannar den.

Det är inte rätt mot ägaren.

Katter gör på det här sättet.

Polisen kan du glömma.

• CTMT

Håller inte med ovanstående... det är väl klart att du gjorde rätt i att mata en uthungrad katt - annars klarar den ju inte sig!
    Och jag tror också inte heller att det är en sommarkatt, det kan hända att den vandrat och vandrat och vandrat och kommit helt och hållet vilse! Och då gör det ju inget att en person börjar hjälpa och mata katten eftersom den ändå inte är ID-märkt och man kan ju inte direkt "gissa" vem som är ev. ägare!

Det du kan göra är att sätta upp lite lappar i området, berätta om katten och likadant vart katten finns just nu så ev. ägare kan kontakta polisen/katthemmet etc. och få tillbaka sin katt mot beskrivning.

Jättesnällt att ni tog er an den stackars katten!
    Hoppas du hittar någon som kan ta hand om den eftersom ni inte riktigt kan det. Gå in på www.kks.nu och kika, ibland har man tur att det finns ett stödhem som kan ta in katten tills nytt hem hittas.
    Men som sagt, ut med lappar i området och se till att ha kontakt med vart katten nu hamnar ifall ägaren skulle höra av sig!
    Lycka till!

• o0Mia0o
    Svar på #5
    varför ska man inte kontakta poliser tycker du?

de tar ju emot anmälningar om hittade katter och det är äver dit de flesta ringer om de har tappat bort sin katt.
  • isisisis

Mia maräng skrev 2008-04-25 15:25:59 följande:

Svar på #5varför ska man inte kontakta poliser tycker du?de tar ju emot anmälningar om hittade katter och det är äver dit de flesta ringer om de har tappat bort sin katt.
    De kommer ju knappast och hämtar den iaf.

Man kan kolla om den är anmäld försvunnen,men där slutar deras ansvar.
  • o0Mia0o
    Svar på #8

de kan hjälpa en att kolla upp om katten är chippad och hjälpa en ta kontakt med ett jourhem om man inte kan ta in katten....

• MammaMetzli

ok, som svar på tal här:

jag skulle ALDERIG ta katten och föra bort den om det verkade som om den hade en ägare. Han är hur kelig som helst, och tycks bo under en trapp till ett övergivet hus som ligger en liten bit bort. Jag har gått med hunden och många gånger sett han springa runt där.

Som sagt, ingen öronmärkning, men visst ska jag titta om han är chippad.

Han är ju kastrerad, så någon har ju onekligen haft honom.

Ok, ingen sommarkatt, det förstod jag av vad ni förklarade. Men jag tror på att det kan vara en katt som vandrat bort sig själv.

Jag vet att man egentligen inte ska ge dem mat, men jag såg honom vid det övergivna huset i över en vecka innan jag ens funderade på att ge honom något. Och sen baserat på att katten var så mager.

Men jag ska ringa så fort jag får ett litet tag över och se om polisen kan hjälpa. Hittade bra info från länken somen av er skickade, tack för all hjälp!

• o0Mia0o
    Svar på #10
    lycka till till både dig å kissen =)
  • miff

Man kan inte se om katten är chippad, det är ett litet metallembram som ligger strax under huden i nacken mellan skulderbladen. För att kunna läsa av måste man ha ett särskilt verktyg.

• DalaPetra

ville bara tipsa om min sida där man kan lägga in annonser om försvunna djur och upphittade djur. Helt Gratis. Eftersom jag inte får skriva länken här för moderatorer så finns den i min profil.

Hoppas det går bra med katten.

• Sunblast

Hejsan.
    Har nyligen "råkat" ut för samma sak men inga kattföreningar ville ta emot den och kunde inte hjälpa oss. Tillslut satte vi ut en annons i lokaltidningen om en frusen stackars katt som letade efter nytt hem. Det var jättemånga som ringde och ville ta hand om henne.

Lycka till!

• MammaMetzli

polisen ville inte ta den! Usch vad sur jag blir! Om jag vill hjälpa katten måste jag själv lämna in den och BETALA kattpensionat! Nej.... Då får jag väl fortsätta ha katt på avstånd istället. Sånt här gör verkligen att man tappar lust att hjälpa till.

Han sa till mig att jaga bort katten så fort den kommer fram, och jag sa att det inte riktigt går. Ska man sparka efter den ute på gatan eller!? "ta med hunden då så den blir rädd". Jaha? Tror han inte katten ser om jag kommer med hund eller inte?

• CTMT
    MammaMetzli skrev 2008-04-27 12:35:44 följande:
    polisen ville inte ta den! Usch vad sur jag blir! Om jag vill hjälpa katten måste jag själv lämna in den och BETALA kattpensionat! Nej.... Då får jag väl fortsätta ha katt på avstånd istället. Sånt här gör verkligen att man tappar lust att hjälpa till.Han sa till mig att jaga bort katten så fort den kommer fram, och jag sa att det inte riktigt går. Ska man sparka efter den ute på gatan eller!? "ta med hunden då så den blir rädd". Jaha? Tror han inte katten ser om jag kommer med hund eller inte?
    Ja... alla poliser är ju inte direkt djurvänner... eller bryr sig nämnvärt om en liten hemlös katt. Dåligt...

Har du hört runt på diverse kattorganisationer/katthem?
    Satt upp lappar i området? Du kan ju efterlysa eventuell ägare på lapparna samtidigt som du efterlyser ett nytt hem till katten, kanske någon som vill förbarma sig över den?
    Om du inte vill att katten ska bli fäst vid "er" och ert "område", så se till att mata den en bit ifrån där ni bor, t.ex. där katten själv brukar hålla till. Så kommer du till katten istället för att katten ska komma till dig så att säga. Blir lite distans samtidigt som du hjälper kissen lite under tiden.

Har du provat kontakta www.kks.nu ? Finns något lokalt kattehem?
  • CTMT

Måste säga att du är en underbar person som bryr dig om katten :) Behövs fler sådana!

Jag hittade själv en liten tanig kattunge (med ett halsband) en gång. Den satt själv i mitt bostadsområde och skrek förtvivlat. Antagligen gått vilse. Jag kunde tyvärr inte ta in den pga egna katter i hemmet. Så jag gick faktiskt och knackade dörr i området med kisen i famnen! Och efter ca. 10 dörrknackningar så kom jag till rätt person - en dam som kunde tänka sig att ta hand om den tills vidare :)
    Så under tiden hon hade kisen, så gick jag och satte upp en massa lappar och efterlyste ägaren. Det gick någon vecka och jag började ge upp hoppet om att ägaren skulle se lapparna. Och tur hade jag då damen som tog hand om katten faktiskt kunde tänka sig att behålla den! Men just då så hörde rätta ägaren av sig och allt löste sig :)

Såg att du bor i Sthlms-trakten. I det här djurprogrammet "Hitta hem" så var väl reportagen från hund- och kattstallet i Åkeshov? Skulle man inte kunna ringa till dem och höra om det finns plats...?

• CTMT
    GnomeFoot skrev 2008-04-27 13:07:30 följande:
    Någon kinaresturang? dom kan nog göra en del med den :)
    Ojdå. Ännu en så kallad lustigkurre som inte har nåt bättre för sig än att skriva dumma inlägg. Vilken tur att alla vi andra har ett liv :)
  • MosieSassa

Polisen är skyldig att ta emot upphittade katter (hittegods) men eftersom TS har tagit hand om den och gett den mat så betraktas hon som kattens ägare om den inte är ID märkt:-/

Svar på tråden Lämna in hittekatt var...?