• bebiis1

Varför lyfter min hund inte benet?

Hejsan! Jag ahr en blandras hane på snart två år. Han är blandning mellan Yorkshireterrier & Toypudel.

Nu är det så här att han har fortfarande inte börjar lyfta på benet när han kissar, utan sitter ner som en hona. Alla jag har pratat med säger att "amen det kommer, han är bara omogen". Men nu är han snart två år och han lyfter fortfarande inte på benet. Det kan komma små inslag ibland att han försöker lyfta benet med då antingen ramlar han på sidan eller så blir det inget utav det.

Börjar nästan bli orolig för honom hehe. Är detta normalt? Finns det nån mer som har erfarenhet av hundar som gör på detta vis?

Vill verkligen veta. Tack på förhand

• Svar på tråden Varför lyfter min hund inte benet?
  • bebiis1

Ja om den andra visar dominas så lägger han sig ner

• Ayya

Oki, precis som min.. Så det har nog med undergivenheten att göra, detta sittkissande.. .

Min är så undergiven att han inte ens kissar på andra ställen än hemma...

Kan vara jobbigt, har hänt att kan kissat "borta" men då har det nog varit akut.

• bebiis1

min hund är väldigt stirrig o han kissar typ medans han går han har inte tid att sitta ner o kissa. det tycker jag är skit jobbigt

• Ayya

Oki, min han sitter där han sitter när han kissar... Han kan sitta o kissa i en evighet känns det som. Däremot när han bajjar så kan han ranta runt lite.

• bebiis1

Ja jag fattar inte varför de gör så...jag kunde förstått om han bodde i en miljö där det är mycket skrik och bråk men vi har det hur lungt osm helst och han är bra uppfostrad...inte för strängt..men han har regler.

• jaf

jag har hört att det kan vara så att han kan ha ont i höfterna eller lederna...men är inte säker

• Ayya

Självklart kan höfter o sånt påverka men då skulle man märka det i andra situationer oxå.

Vi har två hundar varav den ena är väldigt dominant och jag har fått förklarat för mig att det kan vara orsaken till att inte lyfta på benet.

• bebiis1

Okey det har min lite till och från nu när jag tänker efter...ibland när man sitter o kliar på hans ben eller drar lite i dem så biter han till på min hand. han har kanske ont..

• bebiis1

eller att han är kittlig...´men han springer o skuttar som vanligt o då märks det inte atthan har ont

• Ayya

Min förra hund, en tik, var så. Hon var väldigt dominant och kissade som en hane. Hon kissade på stolpar och skvätte precis som en hane.
    Lille Fi skrev 2008-04-25 11:28:56 följande:

Jag har en tik som lyfter på benet samtidigt som hon sitter. Hoppas du förstår. Varför? Hon är ganska mesig av sig...
  • bebiis1

Heheh okey...en sheemale kanske?*lol*

• Ayya

Ja, är knas på alla mina djur... hahaha..

• bebiis1

ja de kan vara lite knäppa ibland...men saken är att min hund öär skit liten...iansiktet ser han ut som en valp fortfarande och nör han do oxås sitter ner o kissar så tror alla aatt han är en valp. Jag bara näää han är snart två år*skäms* haha

• Ayya

Sött juh...

Min mammas newfoundland är 13 år o sitter fortfarande och kissar. Iallafall morgonkissningen.

• jaf

det behöver ju inte vara så att han har ont i leder och/eller höfter det är bara vad jag har hört

Svar på tråden Varför lyfter min hund inte benet?