• Anonym (Anders)

Begära växelvis boende!

Jag tog kontakt med kommunens familjerådgivning ang mer umgänge med min dotter(6 år). Dom kontaktade mamman för ett gemensamt besök och samtal, mamman dök dock inte upp på avtalad tid (jobb). Har diskuterat med dottern om hon vill vara hos oss i en hel vecka, och det vill hon gärna! Hon är hos oss från lördag morgon till onsdag morgon lämnas på fsk! Så vi får totalt i kvalificerad tid endast 4 dagar!
    Hur går man tillväga med att få växelvis boende! Jag kan ju inte gärna bara stövla in på tingsrätten och säga att jag vill ha växelvis boende! Vi har delad vårdnad, och vi bor 3 minuter ifrån varandra!

Snälla hjälp någon!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-25 18:32
    Ok Först så är det mamman som inte vill låta dottern bo hos oss varannan vecka pga att mamman inte gillar min nya sambo! Dottern och min sambo kommer jättebra överens!
    Tänkte även på det som någon skrivet här, mamman och jag bor 3 min gång ifrån varandra så något slit på dottern lär där ju knappast bli!

• Svar på tråden Begära växelvis boende!
  • Anonym (Mamma)

Det första du kan göra är att höra med mamman om hon går med på det. Gör hon inte det så kan du vända dig till familjerätten och be om att få samarbetssamtal där ni kanske kan komma överens. Om inte heller det funkar så har du tyvärr inget annan val än att ta det via tingsrätten.

Då är det att kontakta en advokat som blir det första steget.

• Anonym

Svårt för ett barn att ta ställning,tror inte hon vet hur det sliter att bo växelvis så tänk dej för innan du drar igång något

• Anonym (Mamma)

Behöver inte slita alls. Kan gå hur bra som helst.

• Anonym

Håller med annonym.Fy vad jobbigt att bo på 2 ställen ,det skulle jag aldrig orka med själv så varför ska man utsätta ett barn för det?

• karby

Jag har bott växelvis under min uppväxt. Jag kan tipsa om att två veckor i taget är bättre än en vecka i taget. Mina föräldrar bodde lika nära som er, men ändå så är det rätt jobbigt att flytta alla grejer hela tiden. Nu funkade det inte att bo hos mamma till slut (pga av andra orsaker) så jag och mina syskon bodde bara hos pappa sen. Men funkar det bra hos båda och ni kan komma fram till en flyttfrekvens som inte känns jobbig så tycker jag definitivt att ni ska prova. På fyra dagar hinner man ju precis bara landa innan man ska iväg igen, så jag förstår att ni vill ha något annat.

Sedan, en kommentar till svar nummer 4: visst är det jobbigt att bo på två ställen även som vuxen, jag har veckopendlat en hel del i mina dagar, men det var helt klart värt det. Jag tog de där måndagmorgnarna 04.30 för jag ville hellre åka hem till min partner än spendera all tid ute på studieorten. På samma sätt kanske ett barn med skilda föräldrar vill ta det där extra jobbiga med att flytta fram och tillbaka om det ger bättre tillgång till båda föräldrarna.

Men sedan å andra sidan skulle ju barnet kunna umgås mycket med båda föräldrar utan att nödvändigtvis bo hos båda. När man bor så pass nära dessutom så finns ju all möjlighet att barnet kommer till sin ena förälder efter skolan, stannar över middag och kväll och sedan går hem till den andra föräldern när det är dags att lägga sig eller dylika lösningar.

• Anonym

Har ni gemensam vårdnad kan du kräva det. Prata med familjerätten om hur du ska gå tillväga.

• Anonym (Anders)
    Anonym skrev 2008-04-25 11:49:45 följande:
    Svårt för ett barn att ta ställning,tror inte hon vet hur det sliter att bo växelvis så tänk dej för innan du drar igång något
    På vilket sätt menar du att det sliter?
  • HegeOlsen

Det som sliter på barn är föräldrar som inte vill samarbeta, jag har massor med påtagliga bevis runt omkring mig i form av barn som inte är ett dugg slitna av växelvist boende, tvärt om så önskar de inget annat.
    Alla barn är olika och man kan inte uttala sig generellt om något sådant så som du gör här.

Anonym skrev 2008-04-25 11:49:45 följande:
  • en glad
    Svar på #6
    "Har ni gemensam vårdnad kan du kräva det."
    Gemensam vårdnad har ju inget med boendet att göra! En förälder kan inte kräva hälftenboende bara för att man har del i vårdnaden! Det handlar alltid om vad som är bäst för barnet!
  • Anonym (förälder)
    Anonym skrev 2008-04-25 11:56:04 följande:
    Håller med annonym.Fy vad jobbigt att bo på 2 ställen ,det skulle jag aldrig orka med själv så varför ska man utsätta ett barn för det?
    Jaha och hur ska man göra då om jag får fråga om inte en av förräldrarna vill ge upp mer tid alltså vill ha lika mkt tid med barnet/barnen ?

om jag skulle separera och säga åt barnens pappa jag vill att dom boende hos mig  heltid ,det kan ju inte jag bestämma om man har delad vårdnad man är 2 om att bestämma det vad jag vet 

Mitt tips till Ts är försök sätt dig ner och prata igenom med barnets Mamma och fråga varför hon ej vill osv,kolla om ni inte kan hitta någon lösning ..
  • en glad

Har diskuterat med dottern om hon vill vara hos oss i en hel vecka, och det vill hon gärna!
    - men man kan inte försätta barnet i situationen att välja. Att välja till dig innebär ju att hon väljer bort mamma-tid och hamnar i lojalitetskonflikt. I första hand måste det vara ni föräldrar som bestämmer och tar ansvar för beslutet inför dottern! Barn skall aldrig behöva välja mellan mamma och pappa och ta ansvar för det...

"Hur går man tillväga med att få växelvis boende!"
    Man
    1. Pratar med den andra föräldern och försöker komma överens
    2. man tar hjälp av familjerätten och försöker komma överens i samarbetssamtal (de är gratis!)
    3. man lämnar, förslagsvis med advokathjälp, in en stämningsansökan till tingsrätten...

• Anonym (förälder)

Ts ta kontakt med familjerätten dom kan guida dig lite i dina funderingar

• Anonym

Du får det att låta som om det vore en självklarhet med vv-boende. Det är det ju inte. Instämmer i flera andras råd: 1. kom överens med mamman. 2. Ta hjälp av familjerättsenheten för att komma överens med mamman. 3: Stäm mamman i Tingsrätten (som ev dömer er att gå i samarbetssamtal hos familjerätten för att komma överens...)

• ädelfisken

Till alla er som tycker/tror att det sliter på ett barn att bo växelvist:För att leva upp till era ideal tycker jag att ni omedelbart låter barnet bo stadigvarande hos den andre föräldern så det inte blir så slitigt!!

• en glad
    Svar på #14
    Man kan väl inte använda barnet till att straffa den andra föräldern?
    Små barn har det bäst hos den förälder som är primär anknytningsperson. Det har alla pappor möjlighet att bli om de i högre utsträckning tar ut föräldraledighet!
  • en glad
    Svar på #14
    Man kan väl inte använda barnet till att straffa den andra föräldern?
    Små barn har det bäst hos den förälder som är primär anknytningsperson. Det har alla pappor möjlighet att bli om de i högre utsträckning tar ut föräldraledighet!
  • Lilith G K

Har varit styvförälder själv för ett antal år sedan. Då kom båda barnen hem till oss varannan vecka, det tog ca 4 dagar innan de landade och allt flöt på. Det var tur de var hemma med oss åtminstone 1 vecka men vi hade gärna velat att de skulle stannat 2 veckor i stöten för det gav en naturligare kontinuitet till vardagen men mamman vägrade, hon var inte intresserad av kontinuitet i barnens vardag.

Så jag håller med flertalet här som tycker att pappan Anders borde få ha sin dotter en hel vecka eftersom det väl rimligtvis borde vara mindre slitigt än de fyta dagarna hon är där idag! Man kan ju alltid prova och funkar det inte så bor mamman bara 3 minuter bort, det är ju bara att ta en promenad dit så att hon får träffa sin mamma/komma hem till henne.

Vad gäller att hon väljer bort mamma-tid som du säger "en glad" så väljer hon ju bort pappa-tid redan som det är! Varför förfördela mammans tid som något så exceptionellt? Pappan är lika mycket värd som mamman i min bok.

• Anonym (*)

TS, du skriver att du har frågat dottern om hon vill vara hos er en hel vecka. Hur i allsin dar kan du lägga det ansvaret på ett barn??? Det är ett vuxenansvar att bestämma hur och var ett barn ska bo! Ett barn ska aldrig behöva välja mellan sina föräldrar, då försätter man barnet i en grym lojalitetskonflikt!

Så länge du för den här diskussionen med barnet istället för med mamman så tycker jag att barnet mår bättre av att inte bo varannan vecka. Börja med att lära dig att ta ditt föräldraansvar så kan dottern bo varannan vecka sedan!

• Anonym (Anders)

Anonym (*) skrev 2008-04-26 22:59:55 följande:

TS, du skriver att du har frågat dottern om hon vill vara hos er en hel vecka. Hur i allsin dar kan du lägga det ansvaret på ett barn??? Det är ett vuxenansvar att bestämma hur och var ett barn ska bo! Ett barn ska aldrig behöva välja mellan sina föräldrar, då försätter man barnet i en grym lojalitetskonflikt!Så länge du för den här diskussionen med barnet istället för med mamman så tycker jag att barnet mår bättre av att inte bo varannan vecka. Börja med att lära dig att ta ditt föräldraansvar så kan dottern bo varannan vecka sedan!
    Jag lägger absolut inget ansvar på dottern, jag har frågat henne och jag tycker att det är viktigt att se om hon trivs här oxå! Jag har haft samtal med mamman flera gånger och Familjerätten har försökt få henne till en träff, då mamman uteblivit!

Om du läser min inlägg, så undrar jag hur jag ska gå tillväga för att få växelvis boende men har även berättat lite av min version!
  • en glad
    Svar på #19
    "Om du läser min inlägg, så undrar jag hur jag ska gå tillväga för att få växelvis boende"
    1. prata med mamma och försök komma överens
    2. samarbetssamtal i familjerätten
    3. lämna stämningsansökan till tingsrätten
Svar på tråden Begära växelvis boende!