• Anonym (undrar)

HUR skiljer man sig??

Jag har bestämt mig för att skiljas från min man. Men jag vet ju inte hur man gör och känner att jag får inte de svar jag behöver.

Så ni som gått genom en skilsmässa.. kan ni snälla i punktform beskriva hur man gör?? Praktiskt alltså

• Svar på tråden HUR skiljer man sig??
  • Anonym

gå in på tingsrättens hemsida i ditt län-googla för att komma rätt
    skriv ut en blankett som heter "gemensam äktenskapsskillning" (eller nått liknande)
    fyll i och skicka in till tingsrätten och betala in avgiften (tror 450 .

• Anonym (undrar)

är det klart sen? Förrutom de 6 månadernas betänketid?

• Anonym

Det är bara betänketid om ni har barn tillsammans.

• Anonym (undrar)

Vi har barn, hus och bil tillsammans...

Så det blir betänketid!!

• Ärla Minou

www.dom.se/templates/DV_InfoPage____765.aspx

Här står hur man gör när det gäller pappersexercisen.

Man kan ta kontakt med familjerådgivningen både om man vill fortsätta jobba på sin relation eller om man behöver reda ut en del i samband med skilsmässan. Kan vara bra att få prata på relationsbasis om hur man vill göra när man delar på sig, känslor kring det och det här med barnen som är ett stort och känsligt kapitel.

På familjerätten kan man komma till en överenskommelse när det gäller barnens boende men där finns inte rum för känslor angående fd partnern eller så utan det handlar om en överenskommelse som ska utgå ifrån barnen och då oftast med utgångspunkt i att det är bäst för barnen att vara lika mycket hos båda föräldrarna.

• Anonym (undrar)

Ärla Minou:
    Tack för tipsen.
    Men tyvärr känner jag att familjerådgivning är ej aktuellt. Vi har varit där i 2 omgångar och min man blir då väldigt sympatisk och förstående. Men så fort vi avslutar kontakten där så blir han som vanligt igen.
    Så jag känner att han är inte mottaglig för det

• Anonym

Du går till tingsrätten skriver ett papper att du vill skiljas med din man och sedan betalar du, tror det är nästan 500kr, och får en kopia på att du betalat och på pappert, sedan är det igång. Med barn tar det ca ett år innan allt är färdigt

Lycka till

Svar på tråden HUR skiljer man sig??