• Anonym (pantbank)

Hur fungerar pantbanken?

Jag funderar på att lämna bort saker till pantbanken som jag inte behöver.Men det stod nåt om ränta för varje månad..
    Jag behöver väl inte betala nåt om jag inte vill ha det tillbaka.
    Eller hur funkar det?

• Svar på tråden Hur fungerar pantbanken?
  • gullican

Nej, det behöver du såklart inte, men det är kanske inte så smart att lämna sakerna där om du ändå vet att du inte vill ha dem tillbaka. Du får ju säkerligen mindre på pantbanken för dem än om du säljer dem

• jonnysbrud

Du lämnar in en vara, dom bedömmer hur mycket den är värd, tex 300kr, du får aldrig hela summan utan av tex 300kr så får du 150kr. Du får även ett kvitto om du vill hämta ut varan inom tre månader, du betalar isåfall in några procent av priset för att få ut varan. Det vill säga du behöver inte betala ränta om du inte vill hämta ut varan.

• Kjell2

Anonym (pantbank) skrev 2008-04-25 13:41:00 följande:

Jag funderar på att lämna bort saker till pantbanken som jag inte behöver.Men det stod nåt om ränta för varje månad..Jag behöver väl inte betala nåt om jag inte vill ha det tillbaka.Eller hur funkar det?
    Hos pantbanken lånar du pengar och lämnar in en pant, någon sak som du äger, som säkerhet. Lånets storlek beror på värdet på panten. Oftast värderar panbanken saker med viss försiktighet. När du betalar tilbaka lånet, med ränta, får du tillbaka panten. Kan du inte betala tillbaka säljer pantbanken panten. Får de mer än som behövs för att täcka lånet, räntan och omkostander får du överskottet.

Om du inte behöver sakerna är det bättre att du säljer dem själv, på t ex Blocket eller Tradera. Troligtvis får du mer betalt för dem då.

/Kjell
  • Anonym (pantbank)

Ok tack!
    Jag har smycken så det kanske inte går sälja det vanliga sättet som blocket.

• Kjell2

Anonym (pantbank) skrev 2008-04-25 13:48:04 följande:

Ok tack!Jag har smycken så det kanske inte går sälja det vanliga sättet som blocket.
    Gå till några guldsmeder och juvelerare och fråga hur mycket de vill betala för dina smycken. Många köper begagnade smycken.

/Kjell
Svar på tråden Hur fungerar pantbanken?