• Kristallklar

HIPP gröt varför med modersmjölksersättning???

min 10 mån älskar gröt. har förutt köpt nestle. köpte idag päron äppöe,Hipps eko.
    Läste i innehållsf att den innehåller 38 % modersmjölksersättinig. jag ammar fortf mitt barn.
    spelar de rioll elle???

• Svar på tråden HIPP gröt varför med modersmjölksersättning???
  • Siili

På vilket sätt menar du att det skulle spela roll?  Känner mig lite seg just nu.

Gabba Gabba Hey
  • Kristallklar

haha jaa vet inyte ja menar varför e de de i..

• Lady Bling

Annars brukar det väl vara vanligt mjölkpulver i det, men i modersmjölkersättningen är det ju tillsatt massa vitaminer och annat som barnet annars skulle fått i sig av modersmjölken om de hade ammat istället för att äta gröt det målet. Kanske något sånt?

• Lady Bling

Så här står det på nätet om deras majsvälling som också innehåller modersmjölkersättning:

HiPP Majsvälling innehåller samma näringsämnen som modersmjölksersättning men med en något annorlunda vitamin- och mineralämnessammansättning.

• Mollan

Skillnaden mot Nestle och sempers grötar är egentligen bara hur de deklarerar det. Semper och Nestle skriver inte modersmjölksersättning utan typ skummjölkspulver, vitamin B1, Kalcium...... Alla 3 företagen berikar ju sina grötar - det är ju just därför vi köper gröten och inte kokar den själv.

Jag tror det har att göra med att Hipp är tyskt och att de ska deklarera gröten så enligt tyska regler.

Det spelar ingen roll att du ammar!

• Mollan

Alltså, om du vill kan du ju koka egen gröt med modersmjölksersättning som bas, så får du en berikad gröt.

• FrökenBokmal

Oj jag har inte tänkt på att gröt innehåller mjölk! Ska ju äta mjölkfritt! Ooops som tur är har vi inte använt det!

• gbgumman

Det är väll jätte bra att gröten är berikad. Det har inget med ammningen att göra. Jag köper modersersättning och berikar min dotters mat. (tetra) Hon har alldrig druckit annat än vatten och bröstmjölk ur flaska.

• FrökenBokmal
    hannispannis skrev 2008-04-27 08:39:16 följande:
    Det är väll jätte bra att gröten är berikad. Det har inget med ammningen att göra. Jag köper modersersättning och berikar min dotters mat. (tetra) Hon har alldrig druckit annat än vatten och bröstmjölk ur flaska.
    NJa det är "jättebra" om barnet tål mjölk vill säga... och jag tycker att det är (igen) grejer som spelar på föräldrarnas skuldkänslor... Varför skulle man inte kunna ge barn rätt näring med allt det de behöver på ett naturligt sätt. Jag förstår det här med D-vitamin (varför är A-vitamin kvar är en annan fråga) eftersom vi bor inne och så långt norrut men att "berika" maten med mjölk??
  • gbgumman

Har också haft ett barn som inte tålde mjölk. Jag tror dock ändå att mjölk är bra bara man tål det.

• Mollan

Fröken Bokmal: Det går ju jättebra att koka t ex havregrynsgröt och fortsätta amma om man inte vill ge berikad gröt, men ger man gröt gjord på vatten+spannmål ska man nog inte ge det mer än en gång per dygn och dessutom vara extra noga med övriga måltider. Vill man ge berikad mjölkfri babygröt finns enago och sinlac, eller så kokar man egen gröt med nutramigen eller motsvarande.

Svar på tråden HIPP gröt varför med modersmjölksersättning???