Anonym skrev 2008-04-25 16:13:33 följande:
Tack så mycket för era svar! Röker inte eller nåt liknande. Det enda som är att jag mådde väldigt psykiskt dåligt under ca tre månader då jag knappt åt alls men eftersom mitt hb ändå låg bra så tänkte jag att barnet får det den behöver.Hon sa att hon inte oroade sig (BM) men ändå så blev det ett väldans hallå, ommätningar och diskussioner om hur stort mitt första barn var osv så det är klart man blir lite nervös. Måttet låg redan under kurvan men det oroade mig inte förrän nu för jag trodde väl att barnet skulle följa sin egen kurva.Ingen kan säga vad det innebär om barnet inte växer som det ska men vad kan det i praktiken innebära? Allt såg bra ut vid rutin ul. Vad händer om magen fortfarande inte växt vid nästa besök?
OM SF-måttet inte ökat till nästa mätning, så skickar de dig förmodligen på ett tillväxt-UL, för att bättre uppskatta storleken på barnet. Man brukar säga att så länge barnet är +-21% från normalkurvan, så är det normalt. Skulle barnet visa sig vara för litet, så kollar man förmodligen även flödet i navelsträngen och en del annat sådant.
Skulle något, mot förmodan, visa sig vara fel, alltså att barnet är påtagligt för litet, så gissar jag på att du får gå på regelbundna kontroller och eventuellt bli inlagd under uppsikt (beror ju på hur illa det är). Och skulle det då visa sig att barnet dessutom blir mer och mer tillväxthämmat, så KAN det bli aktuellt att plocka ut barnet tidigare. Vilket ju förmodligen inte heller är någon katastrof, med tanke på hur långt gånge du är.
Sammantaget: ÄVEN om det visar sig vara dåligt så är sannolikheten stor att det ska gå bra. Och ännu finns det inga som helst skäl att tro att något ÄR dåligt.