• Anonym

Har panik! Barnet växer inte som det ska i magen. Varför?

Var till min bm igår och skulle mäta magen. Är snart i v 31. Mitt sf-mått följer inte kurvan riktigt som den ska. Bm var inte så orolig just nu sa hon men hon bokade in mig nästa vecka ändå för mätning. Jag blir ändå orolig.
    Kan det här vara mitt fel om barnet inte får den näring som den behöver? Jag mådde dåligt några månader i graviditeten och fick inte i mig i stort sett nått alls. Blodvärdena låg för 2 veckor sedan på 135 så nått nyttigt måste jag ju fått i mig. Bebisen borde väl ta det den behöver ändå?
    Har gått upp 2,5 kilo så jag har ju inte gått ner i varje fall!
    Vet att det här blev rörigt men det känns som en mardröm om det är jag som ställt till det för bebisen i magen och min bm svarar inte på mina frågor!
    Snälla om nån av er vet nåt eller har egen erfarenhet!
    Tack!

• Svar på tråden Har panik! Barnet växer inte som det ska i magen. Varför?
  • CeeJay

Om din BM säger att du inte ska oroa dig så tycker jag inte du ska göra det. Det gör ju mer skada än nytta att gå och oroa sig!

Att DU gjort någon fel är helt osannolik. De flesta mår illa och äter "dåligt" under en period eller under hela gravidieteten.

Om du gått upp 2,5 kg på hela graviditeten är ganska lite, men om du mår bra så har det kanske ingen betydelse så länge du inte "håller igen".

Förstår att det är lätt att grubbla men försöka lita på BM och vänta på besöket nästa vecka. Du får nog mer svar då.

• Maddiie

Dom är så duktiga i dagsläget =0)
    Din Bm håller säkerligen stenhård koll.
    Visa barn är mindre än andra, nästa vecka har du kanske växt mer o hamnar över kurvan =0)
    Tror inte du behöver oroa dig =0)

• Sencha

Nej, jag har VÄLDIGT svårt att tro att det skulle bero på dig.
    OM bebisen växer för dåligt, så beror det på att flödet i navelsträngen är dåligt eller att moderkakan inte funkar som den ska eller något sådant. Och då skulle det möjligen kunna vara ditt fel om du röker, men inte för att du ätit dåligt. (Vad du äter kan möjligen påverka på mer subtil nivå - kanske någon poäng upp eller ner på barnets IQ eller ökad känslighet för ditten eller datten, men inte tillväxten i magen. Ja, och så då möjligen folsyrabrist i början av graviditeten, som kan ge t.ex. ryggmärgsbråck - men det är ju inte alls samma sak som tillväxthämning )

SF-måttet är bara en indikation på bebisens tillväxt. Och en ganska dålig sådan. Att SF-måttet inte följer kurvan kan alltså antyda att bebisens tillväxt är dålig - men behöver inte alls betyda det. (Och även om SF-måttet är helt enligt kurvan, så behöver inte det betyda att allt är bra heller.) Sambandet mellan SF-mått och tillväxt är egentligen rätt tveksamt. Men det är ett enkelt, billigt sätt att hålla lite koll, så därför gör man ändå så.

Jag tycker inte du ska oroa dig ALLS. Det är jättebra att du får komma på en extra koll. Men oroa dig inte.

Son född 2004; BF 11 juli
  • Anonym

Tack så mycket för era svar! Röker inte eller nåt liknande. Det enda som är att jag mådde väldigt psykiskt dåligt under ca tre månader då jag knappt åt alls men eftersom mitt hb ändå låg bra så tänkte jag att barnet får det den behöver.
    Hon sa att hon inte oroade sig (BM) men ändå så blev det ett väldans hallå, ommätningar och diskussioner om hur stort mitt första barn var osv så det är klart man blir lite nervös. Måttet låg redan under kurvan men det oroade mig inte förrän nu för jag trodde väl att barnet skulle följa sin egen kurva.

Ingen kan säga vad det innebär om barnet inte växer som det ska men vad kan det i praktiken innebära? Allt såg bra ut vid rutin ul. Vad händer om magen fortfarande inte växt vid nästa besök?

• Sencha
    Anonym skrev 2008-04-25 16:13:33 följande:
    Tack så mycket för era svar! Röker inte eller nåt liknande. Det enda som är att jag mådde väldigt psykiskt dåligt under ca tre månader då jag knappt åt alls men eftersom mitt hb ändå låg bra så tänkte jag att barnet får det den behöver.Hon sa att hon inte oroade sig (BM) men ändå så blev det ett väldans hallå, ommätningar och diskussioner om hur stort mitt första barn var osv så det är klart man blir lite nervös. Måttet låg redan under kurvan men det oroade mig inte förrän nu för jag trodde väl att barnet skulle följa sin egen kurva.Ingen kan säga vad det innebär om barnet inte växer som det ska men vad kan det i praktiken innebära? Allt såg bra ut vid rutin ul. Vad händer om magen fortfarande inte växt vid nästa besök?

OM SF-måttet inte ökat till nästa mätning, så skickar de dig förmodligen på ett tillväxt-UL, för att bättre uppskatta storleken på barnet. Man brukar säga att så länge barnet är +-21% från normalkurvan, så är det normalt. Skulle barnet visa sig vara för litet, så kollar man förmodligen även flödet i navelsträngen och en del annat sådant.

Skulle något, mot förmodan, visa sig vara fel, alltså att barnet är påtagligt för litet, så gissar jag på att du får gå på regelbundna kontroller och eventuellt bli inlagd under uppsikt (beror ju på hur illa det är). Och skulle det då visa sig att barnet dessutom blir mer och mer tillväxthämmat, så KAN det bli aktuellt att plocka ut barnet tidigare. Vilket ju förmodligen inte heller är någon katastrof, med tanke på hur långt gånge du är.

Sammantaget: ÄVEN om det visar sig vara dåligt så är sannolikheten stor att det ska gå bra. Och ännu finns det inga som helst skäl att tro att något ÄR dåligt.

• Anonym
    Svar på #5
    Tänk vad fl är bra ibland Jag känner mig mycket lugnare nu! Det jag funderar mest på är väl om det är något "fel" på barnet i magen! Att det är nån kromoson avvikelse eller så men det kanske inte alls har något samband med tillväxthämmning?!
  • Sencha
    Anonym skrev 2008-04-25 16:26:53 följande:
    Svar på #5Tänk vad fl är bra ibland Jag känner mig mycket lugnare nu! Det jag funderar mest på är väl om det är något "fel" på barnet i magen! Att det är nån kromoson avvikelse eller så men det kanske inte alls har något samband med tillväxthämmning?!

Inte såvitt jag vet, i alla fall

Så - ta det nu med ro Ha en bra helg!

• unclaf

ja, jag vet naturligtvis inte varför fostret (möjligtvis) ej växer som det ska...

MEN

Jag VET att det inte har nåt att göra med om du kräktes upp allt under några veckor...barnet "tuggar på dig" om mamman inte äter tillräckligt, dvs det e DU som riserar få brister av olika näringsämnen...

Så INTE "ditt fel"

• svarta

Du ska nog inte oroa dig, om det går...

Min svägerska hade en pytteliten mage. Fick göra flera tillväxtultraljud eftersom läkarena var oroliga för bebisen. Men det var ingen fara, bebisen låg bara så att magen inte putade ut så mycket.

Min mage var å andra sidan gigantisk, så dom trodde bebben var en jätte. Det var hon inte heller...

Din barnmorska vet nog vad hon gör. Lycka till!

• Anonym

Var och mätte magen igår igen och den hade inte växt nåt alls. Nu började även min bm bli orolig och ringde läkaren direkt. Läkaren tyckte inte det var nån panik och att vi skulle vänta en vecka till.
    Vad händer nu? Om magen inte växt tills dess, blir det ultraljud då? Om det visar en för liten bebis blir det kejsarsnitt på en gång då? Usch, kan inte sluta oroa mig men tack för alla era stöttande ord i tråden

Svar på tråden Har panik! Barnet växer inte som det ska i magen. Varför?