• Anonym

Har panik! Barnet växer inte som det ska i magen. Varför?

Var till min bm igår och skulle mäta magen. Är snart i v 31. Mitt sf-mått följer inte kurvan riktigt som den ska. Bm var inte så orolig just nu sa hon men hon bokade in mig nästa vecka ändå för mätning. Jag blir ändå orolig.
    Kan det här vara mitt fel om barnet inte får den näring som den behöver? Jag mådde dåligt några månader i graviditeten och fick inte i mig i stort sett nått alls. Blodvärdena låg för 2 veckor sedan på 135 så nått nyttigt måste jag ju fått i mig. Bebisen borde väl ta det den behöver ändå?
    Har gått upp 2,5 kilo så jag har ju inte gått ner i varje fall!
    Vet att det här blev rörigt men det känns som en mardröm om det är jag som ställt till det för bebisen i magen och min bm svarar inte på mina frågor!
    Snälla om nån av er vet nåt eller har egen erfarenhet!
    Tack!

• Svar på tråden Har panik! Barnet växer inte som det ska i magen. Varför?
  • Anonym

Tack så mycket för era svar! Röker inte eller nåt liknande. Det enda som är att jag mådde väldigt psykiskt dåligt under ca tre månader då jag knappt åt alls men eftersom mitt hb ändå låg bra så tänkte jag att barnet får det den behöver.
    Hon sa att hon inte oroade sig (BM) men ändå så blev det ett väldans hallå, ommätningar och diskussioner om hur stort mitt första barn var osv så det är klart man blir lite nervös. Måttet låg redan under kurvan men det oroade mig inte förrän nu för jag trodde väl att barnet skulle följa sin egen kurva.

Ingen kan säga vad det innebär om barnet inte växer som det ska men vad kan det i praktiken innebära? Allt såg bra ut vid rutin ul. Vad händer om magen fortfarande inte växt vid nästa besök?

• Anonym
    Svar på #5
    Tänk vad fl är bra ibland Jag känner mig mycket lugnare nu! Det jag funderar mest på är väl om det är något "fel" på barnet i magen! Att det är nån kromoson avvikelse eller så men det kanske inte alls har något samband med tillväxthämmning?!
  • Anonym

Var och mätte magen igår igen och den hade inte växt nåt alls. Nu började även min bm bli orolig och ringde läkaren direkt. Läkaren tyckte inte det var nån panik och att vi skulle vänta en vecka till.
    Vad händer nu? Om magen inte växt tills dess, blir det ultraljud då? Om det visar en för liten bebis blir det kejsarsnitt på en gång då? Usch, kan inte sluta oroa mig men tack för alla era stöttande ord i tråden

• Anonym

Problemet är att den har inte växt alls eller marginellt sen i v 26 och jag är i v 31+0 idag.

• Anonym

Tack för era svar.
    Det jag är mest orolig för är att bebis ligger där inne och mår dåligt. Det skulle vara så lugnande med ett ul som visade att flödet var bra. Får vänta en vecka på ommätning igen och sen är det väl en jäkla väntan på ul om det nu ska behövas.
    På rutin ul såg allt bra ut, men finns det några sjukdomar eller andra saker som är kopplade till att barnet inte växer som det ska i magen?

• Anonym

Hur ska jag göra för att kräva ett tillväxt ul då? Kanske ska söka på privat klinik. Spelar ingen roll vad det kostar. Kan inte "fuska" till mig ett heller som tea 1983 skriver för den lill* boxas och stökar om där inne mest hela tiden så det syns tom utanpå magen

• Anonym
    Svar på #22
    Sa igår att jag ville helst ha ett ul och inte en ommätning om en vecka. Hon höll med och sa att hon också hellre skulle vilja att jag fick ett ul men det var läkaren som i slutändan bestämde att jag skulle på återbesök om en vecka och mäta om magen!
    Nu sitter jag här och ska vänta tills på tisdag innan jag vet om magen vuxit nåt ynka litet eller inte.
    Det känns inte så bra heller att det inte är min vanliga bm som kommer att mäta då, för hon har inga tider utan en annan och då kan ju måttet skifta stort ändå.
Svar på tråden Har panik! Barnet växer inte som det ska i magen. Varför?