• Flutterby

Kan jag odla något i en gammal zinkbalja?

Hittade en gammal zinkbalja i garaget, den är lite bucklig och trist, men jag tänkte att den kanske duger att plantera något i? Kan jag tex ha ett par jordgubbsplantor i den? Måste jag göra hål i botten då? Andra förslag mottages tacksamt!

• Svar på tråden Kan jag odla något i en gammal zinkbalja?
  • Jenny S

Jag har borrat 5 hål i en zinkbalja som är ca 1m i diameter och 30cm hög. Fyllt den med jord och planterat smulgubbar.
    Perfekt höjd för barnen att plocka själva i sommar.

Kasta inte pil i gummibåt.
  • Flutterby

Jenny S skrev 2008-04-25 16:20:22 följande:

Jag har borrat 5 hål i en zinkbalja som är ca 1m i diameter och 30cm hög. Fyllt den med jord och planterat smulgubbar.Perfekt höjd för barnen att plocka själva i sommar.
    Baljan jag har är nog ungefär lika stor! Ska kanske testa då!
  • Flutterby

Jenny S skrev 2008-04-25 16:20:22 följande:

Jag har borrat 5 hål i en zinkbalja som är ca 1m i diameter och 30cm hög. Fyllt den med jord och planterat smulgubbar.Perfekt höjd för barnen att plocka själva i sommar.
    Vad använde du för jord? Vanlig matjord?
  • voice

Jag har också odlat (eller min man rättare sagt )i zinkbaljor. Inte jordgubbar men alla möjliga blommor som har lite kalla färger, typ lila, blått o så, blir såå fint! Hål i botten måste det va!

• Jenny S

Jajamensan.
    Fungerat utmärkt.
    Jag tog plantor med revor så iår har jag fler plantor i min lilla balja. Roligt värre!

• Flutterby

Jenny S skrev 2008-04-25 16:24:57 följande:

Jajamensan.Fungerat utmärkt.Jag tog plantor med revor så iår har jag fler plantor i min lilla balja. Roligt värre!
    Fick den stå ute under vintern, eller ska man ställa den i växthuset/garaget?
  • Jenny S

Jag hade mina ute men inlindade i ett täcke.
    Glöm bara inte att vattna även på vintern. Det misstaget gjorde jag och plantorna är i år lite reducerade pga detta tyvärr.

• Flutterby

Jenny S skrev 2008-04-25 16:58:57 följande:

Jag hade mina ute men inlindade i ett täcke.Glöm bara inte att vattna även på vintern. Det misstaget gjorde jag och plantorna är i år lite reducerade pga detta tyvärr.
    OK, om de får stå i växthuset över vintern då? Behöver de täcke då med?
  • Jenny S

Beror nog på hur kallt det är.
    Sällan det behövs mer än växthus alt täcke i Skåne ju.

• Flutterby

Jenny S skrev 2008-04-25 17:02:38 följande:

Beror nog på hur kallt det är.Sällan det behövs mer än växthus alt täcke i Skåne ju.
    Vad bra!
Svar på tråden Kan jag odla något i en gammal zinkbalja?