Inlägg från: ANOF |Visa alla inlägg
  • ANOF

Smärtstillande efter operation?

Du kan ge hunden vanlig alvedon som du köper på apoteket. Det fungerar även för djur. Något som är starkare än så kan du ju ändå inte få tag på utan recept, så det blir ju svårt om du nu inte har något kvar hemma som du fått på recept någon gång.

• ANOF

Anne N skrev 2008-04-25 21:12:14 följande:

Man ska absolut aldrig ge djur smärtstillande som är för människor då de innehåller ett ämne som kan vara jätte farligt för djuren och slå ut njurar,lever mm rätt snabbt om man har lite otur!
    Vad skulle det va för ämne? Man blandar dexofen och alvedon för effektivast smärtlidring, om man nu har dexofen. Det är absolut inget som skulle va farligt för hunden, utan det är mycket effektivt och rekommenderas av vetrinärer.
  • ANOF

Intelligenti pauca skrev 2008-04-25 21:17:32 följande:

Hunden och katten kan ej bryta ner paracetamolet vilket i sin tur kan ge upphov till leverskador.
    Det gäller framför allt för katt. Om man vill vara på den säkra sidan så kan man väl ge Ipren i stället.
  • ANOF

Nu blev tråden förvirrad, jag vet inte hur det är med Ipren. Jag ger i alla fall alvedon och dexofen vid smärta och skada på djur, och det har aldrig varit några problem, utran har alltid fungerat mycket bra.

• ANOF
    Rottis77 skrev 2008-04-25 21:50:26 följande:
    Varför ger du inte smärtlindring som är till för djur??
    Jag vet inte vad det skulle vara, eller hur man får tag på sånt. Om djuren nu behöver smärtlidring så ger man ju självklart det man har så att djuret slipper lida.
  • ANOF
    Rottis77 skrev 2008-04-25 21:57:03 följande:
    Kanske hos vet!!! Om djuret nu lider så bör man ju uppsöka vet och inte påbörja egenbehandling där man kanske gör mer skada än nytta.
    Ja, det är nog bäst att gå till vet om man har möjlighet.
Svar på tråden Smärtstillande efter operation?