Du måste logga in för att svara i en tråd.

• sanna88a

eda?

jag kanske är trög men vad betyder EDA?

• Svar på tråden eda?
  • snappi81
    AnnaGBG skrev 2008-04-25 22:23:32 följande:
    Inte ryggMÄRG, bara ryggbedövning.
    Det stämmer nog, rättar mig själv innan nån annan gör det!
    *För att komma vidare, måste man orka blicka framåt!*
  • Scapula

epidural anestesi står det för, under förlossningen får man oftast KEDA som står för kvarliggande epidural anestesi vilket innebär att man lägger in en liten plastkateter som man kopplar en sprutpump med smärtstillande till.

• Hanna36

det finns ingen doktor i hela världen som bedövar RYGGMÄRGEN!
    Vad man gör är att man bedövar hålrummet utanför ryggmärgen, dvs epidural(EDA) eller spinal.

• AnnaGBG
    snappi81 skrev 2008-04-25 22:31:03 följande:
    Det stämmer nog, rättar mig själv innan nån annan gör det!

Inte sååå viktigt, bara det att det är så vanligt att folk blandar ihop det och det låter väldigt mycket farligare när man blandar in ryggmärgen

logg81 skrev 2008-04-25 22:31:01 följande:
    aha... då fick jag en specialare då...
    Ja, jag skall nog be om det nästa gång för EDA:n tog inte på mig under någon av mina 2 tidigare förlossningar. Men de kanske kan vara så snälla och förlama hela underkroppen på mig en stund...? Fundersam 
  • snappi81
    AnnaGBG skrev 2008-04-25 22:34:14 följande:
    Ja, jag skall nog be om det nästa gång för EDA:n tog inte på mig under någon av mina 2 tidigare förlossningar. Men de kanske kan vara så snälla och förlama hela underkroppen på mig en stund...?  
    *För att komma vidare, måste man orka blicka framåt!*
  • Scapula
    logg81 skrev 2008-04-25 22:27:48 följande:
    jasså...? Ja min BM fixade en ryggMÄRGSbedövning på mej... antog att det var samma som edan...

Ofta kallas ryggbedövning felaktigt för ”ryggmärgsbedövning”. Det är inte ryggmärgen som bedövas, utan nerverna som passerar ut från den. När ryggmärgsnerverna, som går ut från ryggmärgen, kommer i kontakt med bedövningsmedlet hindras smärtsignalerna från att nå hjärnan. Man sticker alltså varken i ryggmärgen eller i någon nerv.

Flört

• logg81
    AnnaGBG skrev 2008-04-25 22:34:14 följande:
    Ja, jag skall nog be om det nästa gång för EDA:n tog inte på mig under någon av mina 2 tidigare förlossningar. Men de kanske kan vara så snälla och förlama hela underkroppen på mig en stund...?  
    Du får ringa till förlossningen i Norrköping och fråga dom varför de ryggMÄRGSbedövade mej. De frågade innan om jag ville ha r-MÄRGS-bed och de pratade om samma efter på BB...
    Jag och Auleen - Mot resten av världen
  • Hanna36
    logg81 skrev 2008-04-25 22:38:10 följande:
    de har iaf sagt fel till dig, för det heter inte ryggmärgsbedövning.. finns ingen doktor som bedövar någons ryggmärg!
    Jag jobbar själv på operationsavdelning, så jag vet detta..
Svar på tråden eda?