Börjar 6:an...
Min man har en dotter som är 12 år gammal som skall börja 6:an till hösten. Hon har hittills gått i "blandad" klass, dvs de har varit 2 årskurser i samma klass, nu går hon alltså i en 4-5:a. I samband med att barnen börjar 6:an byter de skola, uppdelningen är 0-5:an på en skola och 6-9:an på en skola.
Jag och även min man är lite oroliga för hur det kommer att bli för min bonusdotter när hon börjar 6:an. Hon är ganska omogen för sin ålder och man har märkt väldigt tydligt hur hennes gamla jämnåring kompisar har vuxit ifrån henne (mentalt) det senaste året. Nu umgås hon nästan uteslutande med tjejer som är ett år yngre, som alltså går i 4:an nu även om de går i samma klass.
Jag minns själv när man flyttade upp på högstadiet från mellanstadiet (då var det ju när man började 7:an) att det var ett stort och ganska omvälvande steg att ta. Väldigt mycket förändrades, kanske inte så mycket i skolan men i umgänget med kompisar osv. Jag är rädd att detta steget kommer att bli väldigt jobbigt för min bonusdotter i och med detta att hon inte riktigt har hållt jämna steg med sina jämnåriga.
Min bonusdotter är även väldigt liten till växten, är huvudet kortare än de flesta jämnåriga tjejer, och väldigt smal. Detta gör att hon ofta tolkas som mycket yngre än vad hon egentligen är och därmed också behandlas som en "liten" flicka. Kanske har detta också bidragit till att hon inte riktigt hänger med kompisarna.
Det jag undrar är väl framför allt om det finns någonting som vi skall tänka på inför bonusdotterns skolbyte, finns det någonting vi kan göra för att underlätta för henne? Vi vill ju att det skall bli spännande och utvecklande att börja 6:an, inte att hon skall känna sig bortkommen helt plötsligt när alla omkring henne plötsligt är så mycket "större" (både fysiskt och psykiskt). Kanske oroar jag mig i onödan, det kanske inte alls blir några problem. Hon är en väldigt social tjej och brukar inte ha några som helst problem i umgänget med andra barn. Förhoppningsvis kommer det att gå jättebra.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-30 14:27
Ingen som har några erfarenheter av detta?