När kan man börja med bärsele...
...utan att det skadar ryggen på de små?
...utan att det skadar ryggen på de små?
Jag har hört att man kan göra det när de är rätt nykläckta. Vi började när han var ca 1 månad men då bara 5 minuter första gångerna och successivt ökade vi på med 10 min här och där. Men han tyckte inte det var så lattjo förräns efter ett par veckor när han kom på att det var ju jääääättemysigt att somna där och sova i ett par timmar.
Ajajaj sa ryggen då!
har alltid hört en månad, likadant med babysittern, börja med korta stunder för att sen öka på tiden...
En Babybjörn, eller liknande, är inte bra för barnet ALLS, den typen av selar sträcker ut ryggen helt vilket inte alls är bra oavsett om barnet är lite äldre. Dessutom är de selarna inte heller bra för höft och bäcken, då barnets ben hänger nästan rakt ner, det kan orsaka höftproblem. Barnets ben skall vara som en grodas, knänas höjd ovanför höftens.En bärsjal är skonsam mot barnets rygg, den låter ryggen vara naturligt böjd, därför kan man börja direkt och bära hur länge som helst, bebisen känner sig som i mammas mage. När barnet får rätt ställning på detta sätt hjälper det också mot kolik.
En sjal är alltså mycket bättre än en sele (inte bara för barnet, även för bäraren, då vikten fördelar sig mycket bättre).
Pröva! Du kommer att bli förvånad!
Det är många ryggläkare som varnar för selar typ Babybjörn. De anser att Babybjörn har bättre rykte än de förtjänar, de säljer pga sitt namn, inte pga att deras produkter verkligen är bra för barnen... Många föräldrar vet ju inte om annat heller. Det är nog ganska viktigt att vara påläst och kritisk som förälder, det är verkligen långt ifrån alla produkter som säljs som är bra för barnen, det ska man inte lita på. Titta bara på hur många framåtvända barnvagnar som fortfarande säljs, fast nya forskningsrön varnar och det har varit på nyheterna och allt.
Men sök runt lite på nätet, vet ja. Det skadar ju inte.
beror väl mycket på hur mycket man använder bärselen...
jag använde bärsele till sonen å det är inget fel på han, han skulle ju inte bo i den utan man använde den lite då å då..
självklart vet jag oxå att allt som säljs inte är bra..
Det finns andra bärselar än BabyBjörn.
Vill bara flika in det eftersom väldigt många tycks sätta likhetstecken BabyBjörn=Bärsele.
Vilket är fel.
Det finns jättebra selar som är mer ergonomiska för både barnet och bäraren och som kan användas från födseln med speciella babyinlägg, tex ergo, Manducka, Becco mfl
Sen är ju sjal väldigt sidigt och behagligt, går ju också att amma i.
Jag själv hade en babybjörn men klarade bara av att bära ca 5 min åt gången då jag fick så ont i ryggen, skaffade en Becco och bär min 9 kg tunga son hur länge som helst utan problem och han tycker mycket bättre om den där han sitter som en "groda".
Skaffa en ergonomisk. Jag har en manduca där finns det redan inbyggt för att kunna bära en nyfödd. Ergon fungerar också med babyinsars.
min ergo är toppen! visst babyinsatsen kostade ca 250:- men det har jag tjänat in för länge sedan!
Vi började med bärsele när han var 1 vecka (eftersom han vägde över rekommendationerna) och babysitter från första början eftersom den kan ställas i fullt liggläge. Införskaffade även en bärsjal som jag inte alls gillade. Ryggen tog stryk åtminstone för mig, så bärsele passar mig mycket bättre där man får vadderade remmar och kan dra åt remmarna för att få tyngden exakt där man vill att den ska hamna.
Jag tror personligen inte att man skulle sälja saker om de inte var bra för barn, så jag njuter av att ha min son i både bärsele och babysitter.
Lisa E skrev 2008-04-28 12:45:30 följande:
Kan t.ex. BabyBjörn säljas i USA måste det vara lugnt :o). I ett land där man stämmer företag så fort man får chansen tror jag inte att ett företag som BabyBjörn skulle klara av att finnas om deras produkter inte var säkra och godkända för barn. Men vad vet jag... jag bara hoppas att det är så :o).
Det där mer säkra och ergonomiska produkter till barn är det ju blandade meningar om, många produkter säljs på marknaden men är inte godkända, var ett test om spjälsängar och av alla 25? var det bara två som blev godkända. Många babysitters och gåstolar samt hoppgungor är direkt farliga för barn. Mfl.
Hjälp, va många svar! KUL! Varför är Manducan och Ergon bättre för barnet? Försökt titta på bilder av dessa för att se om barnet kanske får behålla ryggen böjd, för det är väl bla det som är väldigt viktigt va? Och att de inte ska hänga i grenen.