• Längtandsfull

Finns det något normalmått på kuddar och täcken till spjälsäng? allt ha ju olika mått... :-(

Finns det något normalmått på kuddar,täcken och sängkläder till spjälsäng?

Vi fick täcke och kudde i doppressent och så köpte vi påslakan och örngott på IKEA men det var ju inte nått som passade.
    Köpte en extra kudde på babyproffsen men örngottet från IKEA passade inte den heller.

Tycker täcket vi fick ser så litet ut till en spjälsäng. Vad har ni för storlek på era kuddar och täcken till spjälsängen?

Mått på påslakan från IKEA: 110*125
    Mått på örngott från IKEA: 35*55

Mått på kudden vi fick i doppressent: 40*45
    Mått på täcket vi fick i doppressent: 70*100

Mått på kudde från babyproffsen: 38*55

• Svar på tråden Finns det något normalmått på kuddar och täcken till spjälsäng? allt ha ju olika mått... :-(
  • Längtandsfull

Är det värkligen inte någon som har koll på detta...

Måste ju ha samma storlekar om jag skall bädda...

• Moniqe1979

ikeas påslakan passar bara på ikeas täcken & kuddar, vilka i sin tur är rekomenderade först från 12 månaders ålder varför vet jag inte.

är verkligen en djungel med storlekar, jag gav upp köpte täcke och kudde till spjälsängen från rätt start som är täcke 100x130 och kudde 38x55 till sängen. köpte även ett påslakan med samma tillverkare som jag sedan "stulit" måtten ifrån och sytt resterande påslakan själv.

Täcket till vagnen var från ytterligare en tillverkare och hade måtten 70x80 kudden 28x 35 hittade inga passande lakan till det så bara sytt själv.

verkar som varje tillverkare vill att man köper "hela kitet" hos dem och således har sina egna storlekar.

• Längtandsfull

Ja det är hur veligt som hällst...
    Tycket att alla sängkläder på babyproffsen var så dyra... men man får väll köpa där endå.

Tack för ditt svar.

• Mamsingen

Jag har också tyckt detta var skitjobbigt, så jag började sy själv. Mycket lättare än att hitta rätt storlek.

• saris

Vad jag läst mig till är standarmåtten för täcke 100x130 och kudde 38x55. Tycker det är svårt att hitta örngott billigt så jag syr egna av vuxenörngott, superenkelt och mycket billigare:)
    Vi behöver nämligen ett par stycken till vår kräkkille.

• Längtandsfull

Hej! Vad alla här e duktiga... jag kan absolut inte sy.. vet inte alls hur jag skall så till örngott och påslakan.

Synd att man inte kan det för det var ju välldigt smart av er att sy eget...

jag får nog ta att åka till en barn affär igen... och kolla med dom som jobbar där.. men det är ju såå dyrt.

• Moniqe1979
    Längtandsfull skrev 2008-04-27 15:00:26 följande:
    Hej! Vad alla här e duktiga... jag kan absolut inte sy.. vet inte alls hur jag skall så till örngott och påslakan.Synd att man inte kan det för det var ju välldigt smart av er att sy eget...jag får nog ta att åka till en barn affär igen... och kolla med dom som jobbar där.. men det är ju såå dyrt.
    Egentligen inte så svårt att sy själv, en förutsättning är iofs att man har tillgång till en symaskin för att sy för hand tar ju trettitvå evigheter. sen tar man ett färdigt påslakan tex och mäter och tittar på hur det är sytt sen gör man "bara" likadant.
    håller med att babyproffsen etc är sååå dyra påslakan+ örngott med disney motiv till spjälsäng ca 300:-
    5 meter tyg på jysk med nalle puh som räckte till 2 set 129:-
    eller 1 st vuxen underlakan till normalstor säng 50:- räckte till 2 örgott 2 lakan och ett påslakan till vagnen.

tycker det är horribelt vilka priser de kan ta i butiken! ett tips är iofs att jysk oftast är lite billigare än barnbutikerna men vet inte vilken mått standard de har.
Svar på tråden Finns det något normalmått på kuddar och täcken till spjälsäng? allt ha ju olika mått... :-(